Diskussion: Xiaomi Mi 11 Ultra - allmänt

Diskussion i 'Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Pro' startad av flipp, 24 mar 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hur har det gått med batteriet?
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har nu försökt att kallibrera batteriet... dvs genom att dränera det 100% sedan starta om så att batteriet dör igen... sedan ladda för fullt och starta om tills jag når 100% efter ett par omstarter så lyckades jag nå 100% och jag trodde att batteriet nu var kallibrerat men nu ett antal dagar senare märker jag att den stoppar att ladda efter 94%.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  4. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Flyttar konversationen hit så att vi inte går off-topic i bildtråden.

    Jag har ju haft Mi 11 Ultra med såväl China ROM, Xiaomi EU och den svensksålda varianten (Global ROM). Gemensamt för alla är att den behöver GCam för att prestera optimalt om du är ute efter detaljer i bilderna. Stock-kameran ger tyvärr ofta ett "målat" resultat när man croppar hårt i bilderna eller tittar på dem med en högupplöst skärm.

    Sen tycker jag inte att varken Mi 11 Ultra eller 12s Ultra var någon mästare på just detaljer. Pixel 6 Pro var bättre, även om jag verkligen föredrog hur bilderna efterbehandlades på Xiaomi-telefonerna (mer naturligt ljus).
     
    flipp gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sant! När jag jämförde Pixel 6 Pro och Mi 11 Pro insåg jag att för att få en bild med liknande detaljnivå på 11 Pro behövde jag köra gcam med stark HDR. Tyvärr tog det då kanske 2 sekunder att ta bilden med 11 Pro medan Pixeln knäppte den direkt. Inget problem om man fotar något som är stilla men blir problematiskt så snart man fotar objekt i rörelse.
     
  6. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Ja, enda sättet att få GCam att prestera optimalt på en icke-Pixel är med HDR+ Enhanced som tar 2-4 sek att ta bilden.

    Jag har på senaste tiden tagit mycket street-bilder och då måste man verkligen kunna tajma bildtagningen perfekt. Då funkar det inte med shutter lag. Känns ganska befriande att kunna knäppa 48 megapixel ProRAW utan någon som helst delay oavsett ljusförhållanden och hur många som helst i snabb följd. Det är sånt som talar för iPhone/Pixel och emot GCam-portar och Samsungs stock-kamera.

    Jag lyckades dock bygga en emulator som använder GPU-beräkning för att emulera Pixelns ISP. Då får man tillgång till HDRnet precis som på Pixeln med live-HDR-justering och instant HDR+ enhanced. Vore lite kul att väcka liv i det projektet igen på S23 Ultra men jag inser att när jag bara har en telefon och lär mig att hantera den fullt ut så lägger jag mindre tid på massa nörderier och mer tid på att fotografera (utan att behöva vela vilken telefon jag ska använda) så just nu är lusten noll att mecka med nåt.
     
    flipp gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Förstår det. :)

    Vill man knäppa bilder snabbt med hög detaljnivå är 12s Ultra stock bättre än 11 Ultra stock tror jag. Det var iaf stor skillnad när jämförde 11 Pro stock mot 12sU stock. Verkar vara många som insett vikten av minimalt shutterlag. Vet att Xiaomi prioriterat det mycket sedan Xiaomi 12-serien. Det gillar jag verkligen.
     
  8. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Ja, hela grejen är ju att bara samla in datat blixtsnabbt direkt när man trycker av och sen processa det i bakgrunden i lugn och ro. På Samsung känns det ju som att den har massa hyss för sig både innan och efter man tar bilden och det är feltänkt. Blir i princip omöjligt att fotografera barn, djur eller andra snabba motiv då.

    Tror mycket handlar om rädsla för hög ISO men har man en bra sensor så är det inget problem. Bilder upp till 6400 ISO är fullt användbara från min 14 Pro Max med minimalt behov av brusreducering.
     
    flipp gillar detta.
  9. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Då blir det kanske att köra Gcam på denna också. Synd, för jag hade sett fram emot att ha fina detaljer utan gcams ibland brutala "black-crush". I alla fall var det så på min V30. Oceanics semesterbilder var kanon tycker jag, men de var nog tagna under optimalt ljus. Jag tycker även foton verkar vara lite ojämna om man tittar runt på forum. Vissa ultra presterar otroligt bra, medans vissa grötar bilden ordentligt. Jag försöker förstå om det är något samband.
    Well, jag har ju beställt och betalt 11 ultran, så jag får försöka hitta de bästa inställningarna...
     
    Oceanic gillar detta.
  10. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Black Crush med Gcam är en enkel inställning (black level).

    Det behövs en bra conf för att Gcam ska prestera bra. Man kan inte bara installera och köra.
     
  11. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Aldrig hört talas i några tester på gsmarena eller dxomark att pixel 6 skulle vara bättre än Xiaomi 11u eller 12. Trodde Xiaomi var kung på detta området med skärpa på pixelnivå.
    Vad tycker ni om detaljnivå på mi 10 pro och andra med 25mp bilder? Hade de högre detaljenivå?
     
    flipp gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag vet inte. Tycker alltid bilderna ser skarpare ut och mer detaljerade på Pixel jämfört med Xiaomis flaggskepp. Undantaget är nog 12s Ultra som jag nog tyckte var i nivå med P6/P7 Pro.
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  14. Pärra

    Pärra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2022
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    47
    Min 11 ultra tvärdog för några veckor sedan (köpt från TS i september). Skärmen blev svart och efter det gick det ej att starta den, varken med laddare eller med fastboot. Jag fick först skicka den till Tyskland, men de kunde inte heller fixa den så sedan ett par veckor tillbaka är den på väg till Kina. Får se vad de säger när den kommer fram. På ett sätt vore det bra med en refund så man kan uppgradera, men var väldigt nöjd med telefonen så får se hur det löser sig.
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Du hade ej möjlighet att rädda data?

    Känns som borde få tummen ur och göra en lokal backup till datorn även öm det är jävligt drygt och något jag igentligen bara gör när jag byter telefon.
     
  16. Pärra

    Pärra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2022
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    47
    Som tur är hade jag gjort en backup med bilder osv några månader tidigare, men förlorade kanske två månaders bilder/videor. Datorn hittade inte telefonen när jag kopplade in den, hade kontakt med en på xiaomi.eu som gav olika tips men inget funkade.

    Men såg att du hade bekymmer med ditt batteri. TS har garanti i ett år men de skriver på sin hemsida ”If your device is still in warranty, TradingShenzhen will pay for the repair. Your device is a bit older? No problem: Even after the warranty expiration, we will not let you down. In case of repair by our partner, you as a TradingShenzhen customer will get a discount on all repairs.”

    Men du kanske redan har bytt batteri?
     
    Last edited: 10 jun 2023
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har inte bytt batteri. Ställde dock frågan till dom om de kunde beställa ett nytt batteri de sa dom att de ej kunde då den bara säljs av officiella service verkstäder Xiaomi har avtal med.

    Och de svenska verkstäderna kan ej utföra arbete på den då den är köpt i Kina.

    Så alternativet som återstår isåfall är att skicka tillbaka den till Kina och få den lagad där för att sedan skicka tillbaka, detta alternativ är ju givetvis orimligt då postgången kan ta månader i värsta fall och om ens paketet kommer fram.

    Så nej Xiaomi after market tjänster är åt helvete helt klart inte flexibla för fem öre. Sedan att man får en uppdatering i halv året är inte heller något som är positivt.
     
  18. Pärra

    Pärra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2022
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    47
    Jag håller helt med. Det borde inte spela någon roll var du köpt telefonen ifrån, du borde ändå kunna laga/få den reparerad lokalt. Jag hade inget annat val än att skicka iväg min då det är fortfarande är garanti, men de har skrivit att det kan ta 2-4 månader….
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja exakt speciellt för så simpla saker som batteribyte men nej Xiaomi skjuter sig tyvärr i foten då kunder som jag ej klämmer glömma bort detta.

    Sedan har jag haft problem med vattentäten, om den ens var vattentät från början vet jag ej vet att tätningar osv kan släppa eget något halvår men Xiaomi är rätt bra på att ljuga om specar kolla tex på skärmen på 13 ultra inte ens i närheten av specarna när de kommer till ljusstyrkan.

    Med det sagt så fick jag denna telefonen för 8600 (dock med extremt mycket spyware och adware som de sannolikt tjänar pengar på men alm jag tagit bort manuellt via datorn)

    Med de sagt så hade liknande flaggskepp i Sverige kostat mig kanske 13 till 14 000
    Så med det i åtanke kan man kanske acceptera vissa kvalité brister med mi 11 ultra. Fördelen är fortfarande väldigt bra kamera för priset,kameran har dessutom klarat tidens tand extremt bra.
     
  20. Pärra

    Pärra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2022
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    47
    Så är det definitivt! Vill de behålla sina kunder är det ju faktiskt en ganska enkel kompromiss från deras sida. Får hoppas att de bättrar sig för annars gräver de nog sin egen grav på sikt.

    Och jag håller med angående kameran, den saknar jag mest av allt nu då jag har en iPhone X som tillfällig lur. Är dock väldigt sugen på 13 ultra, men helst skulle jag vilja testa P60 Pro men priset och avsaknaden av Googles tjänster gör mig lite tveksam. Men du var också lite inne på den vad jag förstod (P60 pro)?
     
    Oceanic gillar detta.