1. Det kommer antagligen en officiell global version senare. Själv brukar jag installera Xiaomi EU på mina Xiaomi-lurar (en custom rom). De tar den senaste kinesiska utvecklarromen och anpassar den till västvärlden (inga kinesiska appar, svenska finns som språk etc.). 2. Ja 3. Ja
@flipp: Tack för snabbt svar. Några följdfrågor bara: 1. Var kan man hitta vilka frekvensband Xiaomi MI8 funkar på, och kan man i prantiken fritt välja bland de svenska operatörerna utan att begränsas på något sätt jämfört med andra "svensksålda" märken? 2. "Själv brukar jag installera Xiaomi EU på mina Xiaomi-lurar (en custom rom)" - hittar man den på XDA eller?
1. Mi 8 stödjer alla svenska lte-frekvenser så behöver inte tänka på vilken operatör. Mi 8 SE saknar band 20 som används på landsbygd men kommer funka att använda alldeles utmärkt även utan det men då har man 3g ute på landet. 2. Finns på hemsidan xiaomi.eu
Eller så får man bara GSM vilket inte fungerar så utmärkt om man tänkt göra något annat än ringa... fast med Tele2 och Telenor så stöds band 8 vilket används mycket på landsbygden (och i städerna). Sen rent allmänt så är det lite naivt att tro att en mobil fungerar bra i Sverige bara för att rätt frekvenser stöds, är den inte testad och godkänd så behöver det inte fungera 100%. Har själv varit med om det på olika mobiler som bara varit avsedda för Kina eller Hongkong.
Jag vet inte vilka kina-märken du använt men jag har ju personligen ägt flera tidigare xiaomi-telefoner utan band 20 och alla har funderat perfekt så självklart kommer även mi 8 SE göra det. Aldrig varit med om att inte ha 3g eller 4g men så är man ju inte heller mitt ute i ingenting.
Om du med perfekt menar det fungerar hjälpligt med sämre täckning och lägre hastigheter så visst. Det finns ingen Xiaomi-telefon som fungerar perfekt med svenska mobilnät (dvs allt stöds), kanske Mi 8 blir den första eller inte.
Tänker du på mimo och carrier aggregation? Har som sagt aldrig haft några problem med täckning och fått ut bättre batteritid än på t.ex. Samsung så känns rätt tydligt att det inte är några problem.
Vilka är alternativen till Mi 8/Mi 8 Explorer? Funderar på den men vill först veta mer om alternativen. Hur snabba har Xiaomi varit med uppdateringar? Hur är deras "uthållighet" med uppdateringar?
De är väldigt snabba med MIUI som även innehäller säkerhetsuppdateringar. Om du vill ha senaste android så skall du inte välja Xiaomi. De jobbar hårt på MIUI och dessa uppdateras på vissa modeller 4 år men ligger kvar på gammal android version. De flesta ser inte skillnad eftersom MIUI är så modifierat från Android i sig.
Här köper ni billigare.... Buy Xiaomi Mi 8 - 6.21 inch FHD+ Snapdragon 845 Dual Rear 12.0MP Cameras Bluetooth 5.0 Dual Band GPS L1 and L5 Fingerprint Recognition 4G Phablet Någon som vet om chansen att slinka igenom med tull och moms, någon handlare som är "extra hjälpsam" med dokumentationen? Eller är det bara att utgå ifrån att man åker på det?
Det finns flera nivåer i OS eländet (ungefär som i Dantes Inferno?) Det kan vara delvis Linux kernel låsningen för varje soc som ställer till det för uppgraderingar på Android nivån, och ligger bakom Xiaomis taktik med att hålla MIUI åtskilld. "Android kernels are tied to SoCs, and devices never upgrade kernels, so anyone not running a Snapdragon 835 (or maybe the latest Exynos?) is out of luck." Android users rejoice! Linux kernel LTS releases are now good for 6 years For Android, Google grabs a Linux LTS kernel and changes it into the "Android Common" kernel. This can then go to an SoC vendor like Qualcomm, which modifies it to work on a particular SoC. Then an OEM like Samsung can take this and build it into a phone. By the time this is all done and a device is ready to be released, we're already most of the way through the two years of kernel support. This doesn't even cover the consumer ownership lifecycle. Google provides three years of security updates for Android releases, which can mean years of Google having to maintain an old LTS kernel all by itself.