Xiaomi Mi 9 - allmänt

Diskussion i 'Xiaomi Mi 9' startad av inact_0036, 2 feb 2019.

  1. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Måste tillägga att den uppdateringen av System Launcher slog av utvecklaralternativen. Då nollställs också de ändringar man har gjort här, så man får göra om manövern med de tio knackningarna om man måste ha ändringar gjorda där. Jag hade minskat animeringarna till hälften, men det var återställt till normal. Det kan ju hända att det bara är detta som ändras eftersom dessa animeringar ingår i launchern, men det kan vara bäst att kolla om man är beroende av andra ändringar i utvecklaralternativen också.
     
  2. jimisola

    jimisola Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Sett ett antal posts om notifications. Jag har två issues:

    - inga notifications i status bar: Är detta by MIUI design - går det att ändra? Om jag låser upp direkt med fingerprint så blir jag inte varse om att jag har några notifications
    - notifications försvinner från låsskärm efter upplåsning: Är detta också by MIUI design - går det att ändra?

    Finns det en inställning som jag har missat?

    Fann en tråd om denna appen som är en ful lösning av problemet tillsvidare:
    [APP] Permanent Notification Icons for Mi 9
     
  3. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Finns det möjlighet att köra EQ via bluetooth?
     
  4. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Inte den EQ som ingår i Mi9-systemet vad jag kan se. För mig funkar den enbart på trådade lurar.
    Det finns en app som fixar detta, Headphones Equalizer - Music & Bass Enhancer av utvecklaren ManyThingsDev, den finns i Play Butiken.
     
    Last edited: 29 jun 2019
    zztop007 gillar detta.
  5. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Tack för svaret. Underligt att de inte löst inbyggd EQ för hela systemet.
     
  6. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ja, när en app kan göra det så skulle det ju så klart gå att bygga in det. Det finns väl någon anledning som man inte riktigt förstår! :)
     
    zztop007 gillar detta.
  7. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har haft min Mi 9 i ett par dagar nu. Jäklar vilken telefon! Har haft Oneplus de senaste 6 åren så var lite orolig för att byta märke men ångrar mig inte en sekund. Gillade inte alls MIUI från början men bytte till Nova launcher och laddade ner Pixel Icon pack och nu är jag grymt nöjd!

    Sjukt snygg telefon också även om baksidan känns rätt meningslös då den är helt oanvändbar utan skal enligt mig. Blir flottig och ful med en gång och är hal som en ål. Men så är det ju med glas.

    Jag gav 3500kr för den på blocket. Den var oanvänd och köpt från Mi-store sverige så bör inte vara några problem med eventuella garantiärenden heller.

    Känns som Xiaomi tagit över tronen från Oneplus när det gäller flagskeppstelefoner till pangpris!

    Mvh J
     
    flipp och vibsp97 gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller helt med. OP7 (ej pro) är löjligt dyr i jämförelse om man inte beställer den från Kina då är den fortfarande rätt prisvärd. Beställde nyss en Mi 9 från amazon.de. Ska bli spännande att testa. Kommer utnyttja deras smidiga returpolicy om den inte känns bra i handen (fick värk i handleden av Mi 8).
     
    Droid82 och Jaxione gillar detta.
  9. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Du kommer inte bli besviken. Skärmen är helt fantastisk också. Har aldrig sett en så ljusstark skärm på en mobil, mycket bättre än på min Oneplus 5T. Sen trodde jag ingen telefon skulle slå flytet som man vant sig med med Oneplus men tycker Mi 9 känns minst lika rapp i UI:t

    Sen om du får ont i handleden eller ej av Mi 9 det är ju en annan fråga :)

    Mvh J
     
    Droid82 och flipp gillar detta.
  10. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Batteritiden såhär långt imponerar också. Har pillat rätt mycket med den eftersom den är ny och laddade den för 17timmar sen. I skrivande stund har jag 66% batteri kvar

    Mvh J
     
    flipp gillar detta.
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, flytet i MIUI 10 brukar vara i nivå med Oxygen OS (åtminstone när jag kört Xiaomi EU). Har tidigare haft både Mi 8 och Poco F1 och båda dessa var snabba som sjutton (i nivå med OP6T), misstänker att Mi 9 är ännu lite rappare. :) Har beställt ett skal i PU-läder för att optimera chansen att jag inte får ont av att hålla i telefonen.
     
    Droid82 och Jaxione gillar detta.
  12. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Har gjort samma byte som du, OP5T till mi 9.
    Haft min i några veckor och bytte också till Nova launcher och pixel icon pack.
    Även om jag blir mer och mer nöjd så är jag nog inte lika frälst som du är riktigt än.
    Tycker bland annat att det här med batteritiden är lite skum. Igår kväll hade jag 3.40 sot och 59 % kvar trots mycket pill med hög ljusstyrka utomhus medan vissa dagar har jag knappt rört mobilen och har sämre siffror. Känns som att standby drar lika mycket som vid full användning...?
    Har för mig att jag läst/sett om det här någonstans... [emoji848]
     
  13. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Min telefon drog 4% under hela natten. Men då har jag ju inte hunnit installera mer än mina absolut mest nödvändiga apparna så det kan ju ändras.

    Glömde nämna vibrationsmotorn också, den är bra mycket bättre än Oneplus vibrationsmotorer. Har varit dålig kvalite på alla tre Oneplus mobilerna jag haft.
     
    Droid82 och flipp gillar detta.
  14. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Det enda jag är tveksam till så är det design och materialval på baksidan. Den är skitsnygg men oerhört opraktisk. Räcker att sitta 1minut med telefonen utan skal för att den ska se grisig ut av alla fingeravtryck på baksidan. Den är dessutom hal som en ål och det känns som att den snabbt kommer bli ful och repig om man inte använder skal. Så jag som är rädd om mina grejer skulle aldrig använda den här telefonen utan skal och då försvinner hela grejen med designen.
     
    flipp gillar detta.
  15. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ja, vibratorn i Mi9 är så stark att jag nästan hoppade till i början! Har haft flera Samsung, Honor, Huawei och LG och där missade jag ofta vibration i fickan när jag hade stängt ringsignal.
    Min Mi9 drar nu 1 % i timman max i viloläge efter att jag installerade Mi Fit som går hela tiden och har kontakt med en Amazefit Bip klocka. Innan detta så gick det bara en halv procent i timman vid inaktivitet. Så batteritiden är utmärkt trots att jag har en hel del installerat. Batteritiden är troligen dubbelt så lång som min gamla Samsung S8 någonsin hade. Snapdragon har tydligen en mycket bra energihantering för vad man än gör känner man knappast någon värme, bara när man tar den från trådlös laddare är den ljummen
     
    flipp gillar detta.
  16. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jag anser nog att vibratorn i Mi 9 är ganska standard, den i vanliga OP7 var bättre och även S10e hade bättre imo. Men inget har hittills slått den Apple använder i iPhone 7 Plus eller Xr.
     
  17. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Det är säkert tycke och smak som med mycket annat. Men jag tycker vibrationsmotorn i Mi9 är solklart bättre än i Oneplus 5T och Oneplus 3 iaf. Även mycket bättre än Samsung A8 2019 som jag har på jobbet.
     
  18. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ja historiskt sett så har Oneplus haft dåliga vibratorer men med OP7 och OP7 Pro verkar dom ha bättrat sig. Sen är ju Samsung A8 en mid-range modell så det är nog inte konstigt om Samsung inte plockar det bästa från hyllan.
     
  19. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag hade faktiskt bestämt mig för en S10E när den kom, tills jag såg hur dålig batteritid Enyxos-varianten som säljs här har. Den har också betydligt sämre prestanda än versionen med Snapdragon 855 som säljs på USA-marknaden. Även läste man om betydligt mer värmeutveckling på Enyxos än SD. Jag vill inte heller ha besvär med att beställa en telefon från en annan marknad än den är avsedd för så import av en S10E med SD855 kändes inte aktuellt för mig. Så då fick jag syn på Mi9 och jag har inte ångrat mig en sekund!
     
  20. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jag hade en S10e exynos i ca 1 vecka och ja batteritiden var inget vidare och den blev en aning varm även vid lätt beslatning, formfaktorn var dock väldigt trevlig.
     
    GunnarWik gillar detta.