Xiaomi Mi Max

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av dannejanne, 1 jun 2016.

1. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag vet inte om jag har haft tur med mina enheter men skrollen uppfattar jag som välfungerande, åtminstone i de ROMar jag använt. Dock antar jag att det beror på hur den tunats helt enkelt.

På tidigare modeller (HTC Thunderbolt och liknande) kunde jag ibland uppleva lite seg skroll men både Xperia Z Ultra samt Mi Max tycker jag flyter mycket fint i det avseendet. Jag skall ta en närmare titt igen på XuiMods skroll och läsa lite på XDA om den.

2. 5ye2

5ye2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

3. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    5ye2 gillar detta.
  4. 5ye2

5ye2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack för snabbt svar,avvaktar så länge med köp,vill helst under 1500kr med tanke på tullavgifter.mobilapan said: [↑↑]

5. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Vilka tullavgifter? Du får betala 25% moms + speditionsavgift om värdet överstiger 250 kr eller vad det är. Tror inte det är just tull på mobiltelefoner men är det det så är det en liten del av kostnaden ändå.

Sen brukar man ju ändå kunna komma runt det oavsett om det är under eller över 1500 kr.

6. robber

robber Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    315

MINA ENHETER

7. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 310
    Telefon:
    9 Pro, X8 Ultra, Pura 70 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Om du klarar dig med 2gb i RAM och 16gb internminne så visst. Men det är i det snålaste laget idag även om det kommer funka. Multitasking blir begränsat såväl som lagringsplats internt. Men för övrigt rullar den på lila bra som alla andra. Otroligt mycket telefon för de pengarna. Men rekommenderar 3/32 versionen helst i alla fall.

8. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Bättre du köper den officiella internationella versionen med "svensk" laddare och officiell global ROM direkt ut kartongen för $3 mindre: http://www.aliexpress.com/store/pro...Hexa-Core-1080P-16MP/2178148_32682886674.html

(Den du länkade är en kinesisk version som är flashad med internationell ROM).

robber gillar detta.
  9. 5ye2

5ye2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Använder i dag 3 appar svt play tv4 play och Youtube i min Samsung note 1 (4.1.2) 1GB ram utan problem.Är det så att MIUI kräver så mycket mer ram så jag lär få problem?

10. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    "The biggest complaint I had with the Redmi Note 3 that stopped from making it my daily driver was the paltry amount of RAM on the device. The 2GB of RAM on the base variant made multi-tasking a nightmare — apps closed if you exited them and opened anything else. One simply could not have any scope of decent multi tasking — games and the music player did not go together well, nor did YouTube and IM apps. After a while, you thank your stars that Notes and Calculator can at least co-exist. MIUI being a heavy and intensive OS also was as much to blame as the lack of physical capacity.

With the Mi Max, things are off to a much better start. The base variant of the Mi Max starts off with a 3GB LPDDR3 RAM variant while the top guy goes for 4GB RAM. The difference that an additional GB of RAM makes on MIUI can be felt as soon as you start playing around with the device. It now becomes practical to lock popular apps like IM into memory, and you can leave apps and return back to the last position a day later. It’s a whole different experience, which makes the Mi Max work towards providing a superior multitasking functionality than its closest brother. "

http://www.xda-developers.com/xiaomi-mi-max-xda-review/

dannejanne gillar detta.
  11. 5ye2

5ye2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack för snabbt svar,blir att fundera ett varv till.

12. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 761
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hade Note 3 Pro med 2 GB ram och den kändes rapp. Har tidigare länkat till några videos som visar att 2GB och 3GB versionen av RN3Pro är lika snabba, t.ex.
    Kanske har detta ändrats sedan MIUI uppdaterats (var i våras), men har svårt att tro att skillnaden är speciellt stor. Jag har själv beställt 2GB-modellen av Mi Max och hoppas kunna hämta ut den på posten om några dagar.

13. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    De är ju bara just det där testet där det inte är snabbare. I min användning är det garanterat snabbare med 3GB RAM och det skulle inte vara så svårt att göra en annan video där det är stor skillnad, det är bara att ladda det antal appar som får plats i 3GB men inte i 2GB och sen byta mellan dem.

I youtube-videon så laddar han så många appar att ingen blir kvar med varken 2GB eller 3GB RAM. Inte så representativt kan man tycka...

14. flipp

Mottagna gillanden:
    8 761
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vet du något annat test som visar att 3GB är snabbare? Jag har aldrig märkt någon större skillnad mellan 2GB ram och 3GB ram i de lurar jag använt.

15. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    XDA-testet ovan i alla fall.

Jag märker skillnad men det beror ju på hur man använder mobilen förstås.

16. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 310
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Inte snabbare per se. Men det är om man multitaskar mycket som det går snabbare då appar slipper laddas om. För övrigt ska telefonen vara lika snabb som vanligt.

17. flipp

Mottagna gillanden:
    8 761
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Absolut, jag är med på hur det fungerar i teorin. Men trots att appar måste ha laddats om oftare (ibland) på mina lurar med 2GB ram har jag aldrig märkt någon större skillnad mot 3 GB varianterna. Har ändå en hel del appar ingång även om jag inte räknat (är förmodligen ingen heavy user). Ofta framställs det som att 2GB är obrukbart men det är rätt långt ifrån sanningen för de allra flesta skulle jag säga. Det är i regel rätt stor prisskillnad mellan 2GB och 3GB och då vill man verkligen att det ska märkas för att kostnaden ska motiveras. Sedan tror jag inte andrahandsvärdet på t.ex. blocket är så mycket högre för 3GB-versionerna och det kan vara bra att räkna in om man byter mobil ofta. Det finns också vissa risker med att köpa en mobil från Kina, t.ex. krångliga garantiärenden osv och det är ytterligare ett skäl för att inte lägga för mycket pengar vid kinaimport.

18. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Min egen erfarenhet efter att ha tagit steget från 2/16 GB (Xperia Z Ultra) till Mi Max 4/128 GB är att mer RAM ger ett välkommet prestandalyft. Nu beror det helt på vilka appar man kör, hur enheten är konfigurerad o.s.v men jag märker definitivt skillnad hos mig eftersom jag tidigare haft ungefär 650-800 MB att röra mig med och det har blivit en del irritation över att browsern kastats ur minnet vid olika tillfällen.

Nu finns det som sagt inga exakta regler och mer minne ger ju inte i sig "högre prestanda" för de appar som körs utan vinsten ligger i effektivare multitasking och därmed att appar kan hållas kvar utan att kastas ut.

Jag skulle personligen inte gå under 3 GB RAM idag och lagringsutrymmet bör absolut inte gå under 32 GB. Detta då appdata tar plats, apparna är mer krävande idag än tidigare och kameran vill gärna ha sitt också. 16 GB kan bli trångt.

Så skall man köpa en Max bör man inte gå lägre än 3/32-konfigurationen och även överväga 3/64 eller 4/128 beroende på ens användande. 3/32 är en bra baskonfiguration idag.

19. strandkanten

strandkanten Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

MINA ENHETER

Telefon:
    Poco F2
    Halloj! Jag har bestämt mig för att köpa en mi max 3gb/32gb från alixpress.
    Jag har nu en redmi note 3 och en mipad2. Min ambition är att enbart köra med en enhet istället, dvs mi max.

Något jag behöver tänka på?
    Kan litegrann om flashning men inte jättevan. Brukar följa bra guider från xda.

20. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Om du ska köra MIUI kan du ju köpa en internationell version med global ROM inkl. Google-tjänster och svensk laddare direkt ur kartongen.