Diskussion: Xiaomi Mi Note 10 (CC9 Pro)

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av ffodil, 28 okt 2019.

  1. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Ja,inte verkar det vara enkelt att komma till rätta med inte...

    & när man använder den tex till att ringa ett samtal med så kan man nästan se framför sig tömningen av batteriet likt "virveln" som uppstår då man ryckt ur bottenpluggen i badkaret..

    Känner att jag nästan gett upp nu faktiskt.

    Det du nämner om med decimaler har jag också tänkt på..

    Kan att undra om det kan gå att hitta en widget med just den funktionen,men den går väl inte i så fall att bruka på denna telefon.

    Apropå just widgets så har jag gått "bet" på det området idag också på Xiaomin,den godtar ju nästan inga widgets heller för den delen:mad:.

    Försökt att få till en bra & fin widget för ev både klocka & batteri i samma men Xiaomin godtar ingen av de vi hade tänkt vi skulle ha,detta var en otroligt besvärlig telefon på alla sätt & vis måste jag säga..
     
    Last edited: 3 nov 2020
  2. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vad hade du för telefon innan? Har du gått igenom att stänga av allt onödigt, debloatat osv?

    Jag upplevde att luren var irriterande innan jag gjorde det.
     
  3. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nattens test: Airplane Mode i övrigt lika som igår. Dvs omstart och inga appar på i bakgrunden.

    Start 58%. slut 55% på 5h21m. Det ger ett genomsnitt på 0,56%/h.
     
  4. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Någon som kan svara på om bt funkar på beta rom? Min pappa har en note 10 som bt inte funkar i hans bil. Tydligen så skall det funka på beta.
    Någon som vet?
    Tack
     
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Funkar klockrent för mig och alltid gjort.
     
  6. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Med beta?
    Du råkar inte ha en lätt guide som han kan utgå från?
     
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

  8. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Tack
    Aj fan måste låsa upp bootloader. Blir nog svårt för han. Har fått för mig att man kan lägga in beta utan fast i te tvärt om. Får leta vidare..
     
  9. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Debloatat??

    Har stängt av allt som kan tänkas förutom det vi måste ha igång förståss,vi har ju telefonen för just att ringa & messa med i första hand..

    Det enda som är avinstallerat av "medskicket" är den där hälso-appen,övrigt medskick från Xiaomi är kvar fast det mesta är förståss avstängt..

    Vet ju inte vad & om man kan ta bort mer utan att det ev kan äventyra framtida OTA-uppdateringar.

    Vi har haft många olika telefoner innan men denna var nog det mest bökiga jag upplevt hitintills i alla fall,jag har själv en Oukitel WP7 & den är ju som en "dröm" jämfört med denna,i den bestämmer man själv hur man vill att allt ska fungera & allt flyter på med vilka appar & widgets som helst & det allra viktigaste förståss att man väldigt sällan behöver ladda batteriet.:)

    Fungerar denna Widget i din Xiaomi om du testar:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=it.braincrash.android.batteryacefree&hl=en_CA

    Den & väldigt många fler är stört omöjligt att få på hemskärmen här & det är riktigt irriterande faktiskt.
     
  10. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Battery Ace funkade för mig. Inga som helst problem. Vad är det som strular? Långt tryck på tom yta hemskärmen, välj widgets och scrolla ner till battery ace och välj den.

    Debloat innebär att man går in med usb-sladd i debugläge och tar bort program som man finner onödiga. För mig var det i princip alla program som följer med luren. Program som miui annars inte låter en avinstallera. Man får googla lite om programmen innan man tar bort dem. Jag återinstallerade exempelvis gallery då det inte går att byta bakgrundsbild på låsskärmen annars. Jag har inte haft något strul med ota.

    Det går säkert att göra på annat sätt, men att ha dubbel uppsättning av många program skavde.
     
    Last edited: 4 nov 2020
  11. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Jo,jag vet hur widgets fungerar...

    Det är bara det att de flesta som vi tänkt att vi vill ha inte blir kvar då vi släpper dem på hemskärmen,tror att det är (launchern) som spökar men jag kan inte se att man kan hämta hem uppdateringen enkom för den..

    Den följde väl med senaste uppdateringen av MIUI 12 förståss för det var efter den uppdateringen det har krånglat med vissa widgets,den måste väl ha varit med då för den har ingen uppdatering på sig som man kan ta bort i alla fall..

    Tex Battery Ace har vi testat förut när luren hade MIUI 11 & då fungerade det men nu när vi hade tänkt använda den igen så är det tvärstopp.

    Det kanske vore bra idé att kolla då ifall man borde ta bort en del "medskick" som ev ligger & försöker hämta information eller så just för batteriets skull då ev..

    Fast i ditt fall ser det ju inte ut som att just det blev till det bättre tyvärr,så man kan ju fråga sig vad det är som mjölkar ur batteriet såpass fort just på denna telefon & konstigt nog också endast på vissa exemplar av samma sort enl vad som sägs tex här på forumet..

    Är det ändå så tro att det är något med kretskorten i telefonerna att göra tro,kan det månne finnas "måndags-exemplar" ute som vi lyckats fått?
     
  12. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Mätning inatt: batterisparläge 6h 21minuter från 41% till 40% dvs 0,16%/h. Kan detta upprepas så är detta inte alls dumt.

    Konstigt med denna mätning var att när alarmet på telefonen väckte mig var batterisparläget av. Får undersökas.
     
    Last edited: 5 nov 2020
  13. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Royne. Jag har aldrig haft några problem med widgets som du beskriver, använder dock bara ett fåtsl: 2-3stycken.

    Uppskattade inte batteri förbrukning innan och efter. Miui har en massa bra funktioner, men också en hel del irriterande skit som förvirrar och försämrar användningen tycker jag. Detta var huvudorsaken.

    Nu är jag nöjd med telefonen, även om vissa irritationsmoment kvarstår, men det är egentligen småsaker. Gällande batteriförbrukning så upplever inte att den laddar snabbt vid användning, dock relativt hög standby.
     
    Last edited: 5 nov 2020
  14. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Nu ligger du ju plötsligt riktigt bra till ju.!

    Men du,om det blev bättre med batterispar-läget & allt ändå fungerar som du vill så har du ju något som ligger & gnager i bakgrunden som du kan fixa om du vill.

    Du har väl bockat i (behåll inte aktiviteter) i developer options?

    Detta får du försöka upprepa då,nu kan det ju vara så förståss att det just gått ner 1% strax innan du kollade innan du la dig & ev att det strax efter att du kollade på morgonen gick ner 1% till förståss..

    Det mest optimala vore ju om man kunde göra ett långtest på åtminstone 24 timmar men vem F.. kan vara utan telefon så länge...

    Det optimala vore ju att hitta en Widget som visar decimaler också,då vore man hemma!

    Innan du avinstallerade div program/appar,vad påverkade prestandan på telefonen mest av de du tog bort tyckte du?
     
  15. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Så tänker jag med, det är nåt som jag bör gräva mer i.

    Precis felmarginalen är ju stor. Den verkliga förbrukningen kan vara 0,01% till 1,99%. Jag brukar ligga och surfa tills den precis går ner en procent, så att mätningen ska bli lika varje gång. Tänker att den verkliga förbrukningen blir då i detta fall 1,00% till 1,99%. Finns säkert fler felkällor, som själva mätningen isig. Man får bara försöka göra mätningen vid samma förutsättningar varje gång.

    Vet faktiskt inte, Jag tog bort alla progrsm i ett eller 2 svep. Säkert 20+ program.

    Jag måste vara blind, jag lyckas inte hitta just den växeln. Heter den "Behåll intr aktiviteter"?

    Hittade iaf att man kan stänga av vissa animationer. Alltid något.
     
    Last edited: 5 nov 2020
  16. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Först måste du öppna upp Developer Options om du inte redan gjort det,det har du väl gjort redan men om inte gör följande enl länk...

    View: https://www.youtube.com/watch?v=LOQFYoH_M_c


    Efter detta så hittar du nu (don't keep activities) under Developer Options eller (behåll inte aktiviteter).

    Jag hittade uppdateringar till MI System Launcher om någon är intresserad,här nedanför är länk till senaste versionen..
    Download MIUI System Launcher APK for Android - Latest Version

    Jag uppdaterade system launcher därför att jag trodde det var den som ställde till det för oss då vi ej kan få våra widgets att fungera men tyvärr så fungerade de fortfarande inte efter denna uppdatering heller.:mad:

    Så om någon av er som läser detta & har någon idé om varför det ej går att placera widgetar på hemskärmen så får ni mer än gärna hjälpa oss med tipps här!

    (Drar widget till hemskärmen & "poff" så försvinner de?)telefonen verkar helt plötsligt inte godta att ha vissa widgetar på hemskärmen.

    En del fungerar men många av de vi tidigare har använt går ej att applicera på hemskärmen längre av någon besynnerlig anledning?
     
  17. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    & så ser ni även att det efterfrågas Batteri widgets som visar decimaler,sitter någon inne med info om det finns att få tag på någonstans därute så tippsa oss gärna är ni bussiga...;)
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Går inte att se batteristatus med decimaler. Finns inte stöd för det i operativ. Det är dessutom ingen exakt vetenskap och det är inte ens säkert att telefonen visar rätt heltal heller.

    Om du inte har gjort det nån gång, töm batteriet helt och hållet tills telefonen stänger av sig en gång och ladda sen upp helt. Det ska inte behövas med batterier som har minne, men vid enstaka tillfällen har jag behövt det för att batteritiden inte ska upplevas konstig. Värt ett test i alla fall.

    Laddar man inte upp denna telefon till 100% utan bara till 90% låt säga, så rasar de första 5-10% av batteriet mycket mycket fort innan det stabiliserar sig igen. Laddar man fullt blir det inte så. En sak till att ha i åtanke.

    Att en omstart kan dra upp till 4% tyder på något som är fel. Men vad är oklart.
     
  19. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag gjorde om samma övning inatt med samma resultat. 5,75h sömn samt 1% förlust. 52->51%. 0,17%/h eller max 0,33%/h om man anger att förbrukningen maximalt är 1,9%.

    Batterisparläge var avstängt när alarmet gick igen. Förstår inte hur denna funktion funkar.
     
  20. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej Danne-Janne!

    Okej,vi brukar alltid försöka hålla batteriet mellan ca 25% - 85% så då kanske förklaringen på att det ser ut att gå ur fort strax efter att man laddat då kanske..

    Även de 4 procenten i omstart ev också för omstarten har som oftast gjorts strax efter vi har laddat batteriet..

    Så om vi säger så här,laddar man bara som vi gör till 85% så kanske det i själva verket bara är ca 75% i batteriet utifall att det inte stabiliserats som du säger,laddar vi till 100% så upplever vi att telefonen blir på tok för varm så det är egentligen först & främst ur det perspektivet vi inte brukar ladda fullt..

    Tycker nog personligen att det inte hade varit nödvändigt med en såpass kraftig laddare faktiskt till denna telefon ev.

    Tack för tipset ang kalibreringen & decimalerna!

    Bongo!

    Där ligger du nu ganska bra till,du har väl något i bakgrunden nu då kanske som tar lite extra ström så klarar du att finna ut vad det kan vara så blir nog detta helt okej för dig för det var väl så att din telefon inte tog så mycket ström vid användning som för oss om jag kommer ihåg rätt..

    Det där med batterispar var faktiskt märkligt,det måste handla om nån inställning någonstans antar jag..

    Hoppas att någon här på forumet kan tipsa dig om vad det kan röra sig om,jag vet att vi hade något liknande i början då vi köpt Xiaomin men kommer inte ihåg hur vi kom till rätta med det tyvärr men som sagt..

    Hoppas någon kan Tipsa!