Tips: Xiaomi Mi Scooter Pro 2 (2020)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Snöstorm, 19 maj 2020.

  1. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Impuls köpte en Xiaomi pro2 i början av juni genom CDON för ca 5000kr. Aldrig kört något elektriskt och framförallt aldrig en "sparkcykel". Men den var väldigt lätt använd och inte haft något problem med den. Har den som nöjes åkning där man bara åka ut och rensa tankarna så att säga, kört ca 15 mil nu. Upptäckte sportläget väldigt snabbt och att åka under 25km/h känns riktigt tråkigt.

    I efterhand så skulle jag gjort större efterforskning på andra scootrar, då de största minuset i mitt tycke är farten och räckvidden. På en laddning får jag ut ca 45min körtid och en sträcka på ca 15-18km. Visserligen förstår jag att vikten har mycket med saken att göra då jag väger 109kg.

    Efter att ha kollat runt så borde jag köpt en zero 10, då det känns i händerna och fötterna utan dämpning och zero 10 går fortare (sweetspot är mellan 30-35km/h). Om inte dottern vill ha min nuvarande så kommer jag sälja min nästa år och köpa en zero 10.
     
  2. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Ursäkta upprepad fråga ang att flasha denna sparkcykel men jag förstår inte hur/vad jag ska göra för att få fram flashfilerna. Är det någon här på forumet som har färdiga filer som jag kan flasha med så sparkcykeln blir bättre trimmad, högre hastighet mm?
    (Eller går det att hämta hem färdiga filer på nätet, var i såna fall?)
     
  3. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Vet ej om du sett denna eller om det hjälper, har dock ej testat det själv.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=f3vS-mM2TsA
     
  4. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Tack för länken men jag är lite skeptisk till att ladda ner filer från en YouTube video, det känns bättre om någon på detta forum har verifierade filer att tillhandahålla.
     
  5. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Btw,är det någon idé att öka topphastigheten? Drar den inte mer batteri då?
     
  6. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Jo den drar mera batteri om du flashar din Scooter!
     
    Last edited: 7 aug 2021
  7. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Vilken av dessa presets för pro 2 på scooterhacking.org ska man välja,vilken fungerar bäst?
     
  8. FreddeN

    FreddeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

  9. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Vänner, ni som har Pro 2 vad har ni för lås? Jag söker ett lås som inte är fullständigt övertungt och jag ämnar bara egentligen ställa den utanför ICA/GYM/JOBB på dagtid. Det är alltså en beständig risk - men jag tror vi kan utesluta de absolut största skärverktygen plockas fram...
     
  10. Lolxd

    Lolxd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2021
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Har läst allt som sagts i detta forum och är nu osäker på om jag ska försöka få tag på en xiaomi PRO 1 eller PRO 2 alternativt något annat i samma prisklass (runt 4,5k) då jag inte vill spendera särskilt mycket pengar, någon som har något vettigt förslag?
     
  11. tsimfuck

    tsimfuck Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Platta:
    iPad
    Övrigt:
    Apple Watch 6
    Airpods Pro
    Mac mini
    Imac 24"
    Macbook Air
  12. Lolxd

    Lolxd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2021
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
  13. Bergling

    Bergling Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Lenovo Tab 4
    Övrigt:
    Mi Box 3
    Jag har kikat lite till och från på att köpa mig en elsparkcykel. Har ingen direkt erfarenhet (har testat en gång i Berlin) men det känns som att det kan vara en praktisk grej att ha att åka kortare sträckor och eventuellt kan barnen använda den till någon träning och så. Sedan är det väl lite mer att man "villhöver" den, men ny teknik är ju kul.

    Jag vill inte lägga för mycket pengar, men samtidigt vill jag inte köpa vad för skräp som helst. Jag har läst en del positivt om Xiaomi:s tidigare modeller så Pro 2 känns ju som en vettig modell på pappret. Är inte ute efter att köra extrema sträckor eller supersnabbt, uppåt 5 km om jag skulle åka till jobbet och lite kortare till affären eller träning.

    Är Pro 2 en av de vettigaste i prisklassen 4-5000?
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är ett bra val skulle jag säga. G30 Max är lite klumpig om man inte ska åka så mycket, även om den överlag är den utan tvekan överlag är den bättre sparken, men ska man också få en G30 Max till det priset behöver man importera och krångla samt går miste om garantin.

    Räckvidden är ju overkill på Pro 2 i och för sig, men ju mindre du tar ut batteriet för varje åkfärd, desto längre kommer det hålla.

    Alternativet vore väl 1S i sådana fall, om du vill ha något lättare och klarar dig med kortare räckvidd:
    Mi Electric Scooter 1S (Elscootrar & Elsparkcyklar)
    Mi Electric Scooter 1S Nordic (20 km/h) (Elscootrar & Elsparkcyklar)


    Edit: Du har iofs Max G30LD II att välja på också, men det är lite utanför budget (5 990 kr), då den är nedsatt nu. Det är bättre åkkomfort med 10"-hjul framför 8,5"-hjul, så det är främsta fördelen, utöver att den håller högre kvalitet.
     
    Last edited: 31 aug 2021
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  16. Eddie_P

    Eddie_P Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Har i veckan köpt mi Pro 2 (Fi AMG yada yada, jag vet helt onödigt men beundrar F1 och gillade den gröna färgen )

    Läst hela tråden och blivit berikad, tack. Men som jag förstått återstår en fråga (förutom batterikapaciteten som jag blundar för tills vidare) som inte besvarats; kan man återställa fabriksinställningarna efter flashen? Inte för att jag egentligen bryr mig den dagen den går sönder, utan mest av ren nyfikenhet - vore ju sjukt konstigt om det inte gick..? Ettor och nollor liksom…

    Trillade in här för jag undrade om scootern utnyttjade sina 600W (som de utlovar inom parantes), såg något om 25A i Sport Mode (flashat gissar jag), vilket skulle betyda 900W räknat med 36V, alltså 50% överbelastat. Mao finns det mer kräm att hämta .

    Sedan uppmärksammade jag att ingen funderat på att registrera den som Moped klass II och trafikförsäkra den..? Torde ju, om försäkringsbolaget godkänner försäkringen, innebära mindre huvudbry om/när olyckan väl är framme och man kvaddat en tvåmiljoners Porsche eller invalidiserat någon. Har skickat en förfrågan till Länsförsäkringar nu i veckan, inte fått något svar än dock.

    @bernard@bernard, du verkar ha koll på läget?
     
  17. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Går väl inte att regga den utan att tillverkaren har typgodkände i sverige.
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det finns ingen A/B-partition på sparkarna, utan bara en ROM. När du fabriksåterställer nollställs vissa inställningar, men "standardinställningarna" som du skrev över med dina egna när du flashade den kommer ligga kvar. Du behöver flasha om en vanilla/original firmware om du ska återställa den helt och hållet.

    Frågan brukar komma upp, men som @DrT@DrT säger behöver du ha CoC-intyg/sparken vara typgodkänd: Internationella godkännanden - Transportstyrelsen. Ingen av Ninebot- eller Xiaomi-sparkarna är mig veterligen typgodkända inom EU som mopeder.

    Framgår här:

    Så här skriver nästan alla försäkringsbolag:

    Däremot väntas effekttaket försvinna 2023 (...dvs om hyrsparkföretagen inte förstör det för oss), dock kvarstår hastighetsbegränsningen om 25 km/h. Om det räcker att sedan bara flasha om den så den gör 20km/h är mer oklart...
     
    Last edited: 5 sept 2021
  19. Eddie_P

    Eddie_P Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok, men man borde väl kunna kopiera original-inställningen innan man flashar den då?

    Mm läst på lite och sett det om CoC men inte sett det om att det uttryckligen stått att det måste vara: ”typintyg (för svenskt godkänd 30-moped) eller CoC-intyg – intyg om överensstämmelse (för EU-godkänd 25-moped)”

    Fullt rimligt dock, åter bara att få ett nytt intyg av Xiaomi då, eller förfalska det jag har

     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Xiaomi har inget sådant intyg eftersom ingen spark är typgodkänd. Det är något de själva måste bekosta varför det inte är så populärt.

    Om du hittar på ett intyg gäller ju ändå inte försäkringen, och varenda försäkringsbolag känner ju till att i stort sett ingen spark är typgodkänd, så det enda det hjälper dig med är väl att du blir anmäld när det framkommer att du försöker vilseleda försäkringsbolaget.

    Låter rent ut sagt obegripligt dumt.
     
    Last edited: 5 sept 2021