Hej!
Jag har nyligen insett att min Oneplus X kommer att lämna mig hädan. Därför beställdes en Poco F1 igår.
Det kändes som den telefon som var rimligast. Prestandan är mig egentligen likgiltig (då allting är ett steg upp från snapdragon 801 och android 6.0.1), men dess batteri och "ringa storlek" (host) i jämförelse mot många andra övertygade mig.
Jag valde faktiskt mellan denna och Note9, men bortsett från brist av notch och OLED så hittade jag ingenting som motiverade priset.
Nu går jag och väntar på att telefonen kommer och har lite funderingar som jag hoppas att jag kan få svar på.
*
Hur är minsta ljusstyrkan? Jag är ljuskänslig. Den lägsta ljusstyrkan i många telefoner och surfplattor är på tok för stark egentligen, även om jag slår på batterisparläge och på vissa justeras inte ljusstyrkan med ännu mer med automatiskt. Jag använder alltid den lägsta som går att komma undan med och så mörka scenarion det går. OLED har alltid varit kung. Kommer stock fungera för mig? Vad gör jag annars? Jag har inte rootat nuvarande fån, men har för mig att detta gick med Nexus 4. Jag har på denna (EDIT: på Oneplus X, orootad - syftningsfel då jag lade till en bisats med nytt subjekt) använt appar som "Darker", men dessa ger mig huvudvärk pga sudd.
* Hur 'jobbig' är Xiaomis smak på Android? Jag föredrar så rent som möjligt om möjligt.
Jag använder "alltid" en launcher med ikonpack, kommer stock ui inkränkta någonannanstans eller bara i inställningar? Bidrar UIn till något positivt någonstans? Försök hitta något du är glad med.
* Hur är custom ROM-scenen för Poco/Xiaomi? Jag kommer nog att peta i det där igen, pga LCD-skärm och förhoppning att kunna sänka lägsta ljusstyrkan.
* Hur är batteritiden i verkliga livet? Vad får du ut i verklig skärmtid? Och hur använder du din telefon och på vilken ljusstyrka, med vilka radio (Bluetooth t ex)? Har du förändrat något? Är du nöjd? Jag läser, använder Twitter, surfar, lyssnar på musik, använder telefonen som "scoreboard" (Magic/mtg) och kommunicerar framförallt. Jag spelar inte, jag snapchattar inte, jag tittar inte på särskilt mycket film då jag ogärna gör det bland folk (hörlurar eller ej) och väl hemma har jag en surfplatta för film (Nvidia shield, den är skit och har ingen batteritid).
* Hur känns storleken? Och ligger den bra i handen? Hur är det att ha så små bezels? Min telefon har ju en skärm med diagonal storlek 5" och yttermåttet 140 mm i höjd. Redan där är den på tok för stor för min bekvämlighet. Min byxficka håller med. Bezels är också för tunna för enhandsgrepp då det blir mycket unintentional touch med handfläsket. Är det uteslutande tvåhandsanvändning som gäller? Jag har
stora händer, men inte stora nog.
* Hur är ljudet? Jag har läst att ljudet över 3.5mm ska vara blaskigt. Är det brister i DACen? Jag använder ett par Sennheiser Amperior, så de borde inte ha impedansproblem, och att byta bort från dem känns uteslutet i dagsläget.
* Hur skyddar du din telefon? Har du ett case? Skärmskydd? Vilka övriga sneglade du på när du köpte den? Hur är utbudet?
Många frågor; jag har lite kontrollbehov ibland. Svara gärna på någon, men känn inte tvång att svara på allt.
Jag håller just på att läsa igenom tråden, än så länge är jag bara på sida två. Jag lär få svar på någon fråga i varje fall.
Click to expand...