Tips: Xperia arc S

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av JasonV, 26 jul 2012.

  1. JasonV

    JasonV Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Comviq, Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung 22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8
    Ni som har livserfarenhet med denna mobilen, skulle ni rekommendera den?

    -Funkar den bra med spel / appar / musik?
    -Hur är kameran?
    -Hur är batteritiden?

    Tack på förhand!
     
  2. Exodite

    Exodite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har själv en ursprunglig Xperia arc men då den enda skillnaden är att arc S har en snabbare och något mer strömsnål processor så känner jag mig relativt kvalifierad att svara. :)

    Jag har inte haft några problem med några appar eller musik. Det bör dock nämnas att jag endast har 15-20 applikationer installerade och jag sällan lyssnar på musik eller spelar på telefonen. Dock har jag testat spel och applikationer för sakens skull och personligen inte upplevt några problem.

    Om jag skall nämna något specifikt som jag sett som ett problem med avseende på applikationer så är det nog att webbläsaren, både den inbyggda och Chrome for Android, äter enormt mycket minne under Ice Cream Sandwich (4.0.4).

    Om jag läser DNs mobilsida och öppnar länkar i nya tabs (som jag omedelbart stänger efter jag läst dem) så kastar telefonen ut samtliga andra applikationer och även den ursprungliga tabben i webbläsaren efter ett par artiklar.

    Utöver det har jag absolut inga klagomål.

    Den externa högtalaren för media/musik kan komma upp i rätt hög volym men klarar inte av alla ljud vidare bra. Vissa ljusare toner blir rent hemska och basen är givetvis inte något att hurra för. :) Personligen tycker jag att använda 'flat' i equalizern och slå av 'xLoud' ger bäst ljudupplevelse.

    Kameran är i mitt tycke helt okej men inte fantastisk. Med Ice Cream Sandwich blev bilderna märkbart bättre i full upplösning, förmodligen eftersom man minskat på kompressionsgraden då filstorleken nu är 2-3 gånger vad den var under Gingerbread.

    Mörka miljöer funkar även de bra, för att vara en mobiltelefon vill säga, men personligen retar jag mig på att fokusområdet i varje given bild är ytterst smalt. Dvs. en stor del av bilden är oftast oskarp.

    Det är dock min första kameramobil, eller kamera för den delen, så jag har inte mycket att jämföra med annat än min sambos N8. :)

    Batteritiden är som de flesta andra moderna mobiltelefoner - helt beroende på hur du själv använder telefonen. Personligen fick jag ut 10-12 dagar under Gingerbread och 5-7 med Ice Cream Sandwich men det är tydligt att mina användningsscenarion inte är desamma som gemene man.

    Med datatrafik på, medelkass täckning på 3G och musik, spel eller pillande i rimlig utsträckning så får du nog ut det dygn som de flesta tycks ha.

    Edit:

    Om jag skall sammanfatta min åsikt på något sätt så bör det vara att Xperia arc S är mycket svårslagen i sin prisklass (~2500kr). Det är fortfarande en utmärkt telefon, även om man som användare förmodligen inte kan räkna med många mjukvaru-uppdateringar framöver. Genom att snabbt ögna över prisjakt så tycks det mig att man får lägga ut närmare en tusenlapp till innan man kommer över något bättre.
     
    Last edited: 26 jul 2012
    JasonV gillar detta.
  3. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag har haft arc (utan S) men dem är såpass snarlika att jag borde få kunna göra min röst hörd.

    -Funkar den bra med spel / appar / musik?
    Jag stötte aldrig på appar som telefonen ej klarade av, och det var den bästa smartphonen jag haft gällande musik-kvalitén. Angående spel så klarar den absolut av det mesta men blir lätt varm på baksidan (vid kameran ungefär). Som sagt så hade jag en arc med 1 GHz processor och jag minns väl när jag testade spelet Muffin Knight då den började bli lite slö. Men det löste sig sedan med att överklocka telefonen till 1400 MHz (precis vad arc S har).

    -Hur är kameran?
    Kameran spelar i en egen division! Den är helt otrolig! Jag gillade kameran på min gamla arc mer än den som jag har i min nuvarande SGS2. Den tar fantastiska bilder (för att vara en mobiltelefonkamera). Sony (Ericsson) gör ju multimedia-telefoner så det kanske inte är så otippat med bra musikupplevelse och bra kamera.

    -Hur är batteritiden?
    Batteritiden skulle jag vilja säga är ungefär samma som på de andra smartphones på marknaden. Jag var tvungen att ladda min telefon dagligen då jag använder den istället för en dator. Alltså så SMS:ar jag mycket, jag surfar med den, betalar räkningar, kollar film och så.


    Hoppas att detta besvarade dina frågor och tveka inte att kontakta mig om du har fler frågor.


    -- Hexic | Henric --
     
    JasonV gillar detta.
  4. JasonV

    JasonV Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Comviq, Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung 22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8
    Tack för tips och råd:) Låter bra detta..

    Går det att byta batteri i denna ?
     
  5. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Ja det går att byta batteri lätt i arc o arc s. Bara ta bort bakre luckan så finner du batteriet;)

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
    JasonV gillar detta.
  6. JasonV

    JasonV Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Comviq, Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung 22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8
    Trevligt :) Tack för svar!