Diskussion: Xperia S vs iPhone 4s?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av nioh, 30 aug 2012.

  1. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    5. Användarupplevelsen.
    Först flytet, iPhonen flyter ju som bekant fruktansvärt bra. Jag har dock råkat ut för microlagg. SXS flyter också så bra för mig för att jag har aktiverat maskinvaru-accellerationen (kudos till Sony(Ericsson) för deras arbete med UX), men iPhonen är en aning bättre. Båda är väldigt användarvänliga. Xperian hade ju tex en widget med på hemskärmen från början med manual för Android. Båda tog ned inställningar för Internet och MMS automatiskt när jag startade dem första gången osv..
    iPhonen är en gnutta användarvänligare dock, men det beror inte i mitt tycke på att den faktiskt är det utan för att Android i SXS:en erbjuder så mycket mera valmöjligheter med widgets och att ändra på hemskärmarna såsom man vill vilket kan förvirra den ovane.
    För inte tala om allt man kan ställa in i Android, det finns massor med inställningar man kan göra i webläsaren, systemet, hemskärmarna osv... som man inte kan göra i en iPhone. Jailbreak är ett krav på iPhonen om du vill börja ändra på saker själv.
    Det alla redan säger gäller här. iPhone är väldigt bra och enkelt, man behöver inte bry sig out of the box, eller lite elakt - man kan inte bry sig om man inte Jailbreakar.
    SXS:en behövde man inte heller bry sig om out of the box, den funkade. Men här vinner Android för mig överlägset. Jag får lägga vilka genvägar, widgets osv vidare hur jag vill på hemskärmarna.
    Denna runda vinner Android för mig. Javisst jag gillar när det flyter (iPhone 4S en aning bättre) och bra respons (båda är bra på detta) men jag vill kunna aktivera installation av appar från andra källor än google play exempelvis, jag vill ha widget för snabb åtkomst till tex Track ID osv..... Det går inte på iPhone!
    OBS! det jag skriver i jämförelsen mellan de båda är mitt personliga tycke. Om ni har andra synpunkter är ni välkomna att säga dem. Men jag betygsätter objektivt där jag kan och subjektivt där jag föredrar något.


    6. App Store vs Google Play
    Att ladda ned appar går mycket fortare på SXS:en. iPhonen överraskade mig genom att vara så seg på det (kanske van vid SXS:ens snabbhet här). Utseendet och att hitta appar på Google Play och AppStore är lätt och snabbt. App Store har väl fortfarande fler appar, men Google Play är inte långt efter längre. Alla de kändaste och viktigaste apparna finns på båda. Att säga att App Store och Google play krossar konkurrensen är inte en överdrift.
    App store har lite högre kravställning och säkerhet för att lägga ut appar, medan Google Play i sin tur har större frihet och tillåter Launchers, emulatorer och annat.
    Förstår inte de som säger att App Store är så mycket snyggare osv, tycker inte att det är någon större skillnad dem emellan.
    Min egen erfarenhet här är att båda är ungefär jämbördiga numera. Google har städat upp och gjort det bra.
     
    Hyddan gillar detta.
  2. widde

    widde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Håller med. Har även testat tjejens iPhone 4 och den är väldigt följsam i gränssnitt och touch.. Allt flyter liksom bara på. Att skicka sms på hennes iphone är betydligt smidigare än på min SXS. Tycker helt enkelt touchen och allting är betydligt rappare på iPhonen.. Men å andra sidan vill jag ha android för anpassningsbarhetens skull.. Vill verkligen kunna modifiera och ändra gränssnittet "hur jag vill", vilket inte alls går med iPhone..

    Finns positiva och negativa delar med båda plattformarna.. Men när iPhone 5 kommer kommer jag börja överväga en sådan faktiskt. Eller ja, när det börjar bli dags att uppgradera från min SXS.. Den funkar alldeles förträffligt nu efter sista uppdateringen. Har dock en stor gul fläck som jag ska orka ordna till nån gång samt att jag upplever att android överlag kräver betydligt mer hårdvara för att vara så responsivt som iOS är. Synd, men sant.
     
  3. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Det finns en sak till att jämföra, även om jag inte kommer att be dig om det. :-)
    Kvalitet och hållbarhet.

    Av alla de jag känner som har en iPhone (16 st) så har 12 av dem spräckt skärmen minst en gång.
    Av de med Android lurar vilket är många fler så är det endast en som gått sönder.

    Senast igår hämtade min chef ut sin iPhone 4S från verkstaden. Det är andra skärmbytet sedan maj månad då han köpte den. Han har även fått byta batteri då det slutade att ladda mer än till 46% och dessutom fått löda om något på moderkortet.
    Det öppnar ju små butiker överallt nu som byter iPhone skärmar och reparerar, så detta borde ju säga något.
     
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Sådana grej som Iphoneägare säger hör till Androidägarens vardag alltså? Ja se där. :) Men ett intressat inlägg däremot. Men nu kanske dina vänner inte är någon majoritet ändå, men visst har man börjat ana att något är knas med Iphones skärmar. Håller med om att man inte ser så många androidlurar med trasiga skärma, utan snarast alltid en iphone.

    Tror vi fångat Iphoneägare i ett nötskal. De gillar luren så mycket, så när skärmen pajjar så vill dei inte göra sig av med den. Vi hade troligen bytt ut luren mot en annan, eller fixat displayen på något sätt. Vilket en Iphoneägare nog inte gör. hehe. Min bror hade också en Iphone 3Gs med en trasig display. Jag skulle bli tokig, men inte han. Den funkar ju ändå, säger han. Jepp, skulle jag haft samma grej på min Xperia S, så skulle han säga: "Sälj skitet, köp en Iphone" och det även om jag sa, den funkar ju... hehe
     
    Last edited: 7 sept 2012
  5. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jo det kommer. Jag har flera punkter kvar på min lista över jämförelser. Kvalitet som du sa, men också Kameran, spela spel, webläsare osv..... :)
     
  6. DannyX

    DannyX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    308
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Huawei Mate 10
    Telefon 3:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Har en mediaspelare Cowon D2 med custom Linux-Rom (Rockbox).
    nioh!! grymt bra jämförelser du gör. Mycket intressant läsning och bra jobbat!

    Har ju länge varit iPhone som varit kung på smartphone-marknaden men nu är det inte riktigt så längre. En bekant gick nyligen från iPhone till SGS3 och han undrar väl varför han inte gjort det tidigare :)
     
  7. Crille79

    Crille79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Xperia S vs iPhone 4s vs en 2,5 år gammal Nokia N8 vore kul...N8´an spöar båda förutom i Processor och RAM-minne kapacietet.
     
  8. Hyddan

    Hyddan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Varför behöll du inte din N8? Du kan säkert få tag i en begagnad till ett bra pris så att du kan slippa tragla med undermålig ny teknik.
     
  9. Crille79

    Crille79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den är tyvärr kvaddad, men ja, ska fixa en ny N8 garanterat, men just nu inväntar jag en ny Nokia 808, tror den är värdig nog att ta över efter N8´an.
     
  10. Droidsson_1

    Droidsson_1 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    405
    Mottagna gillanden:
    101

    MINA ENHETER

    Varsågod: (The Verge recension av 808)

     
  11. Crille79

    Crille79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja tack, jag vet, oroar mig mest för att bilderna inte blir bättre än N8´ans...och när vi snackar email är Nokia långt före Android. Försökte på min Sony att som på min Nokia ha två mail widgets på samma sida fast med olika mail konton i dom...gick itne, antingen blandas kontonas mail i en enda widget och den andra widgeten blir bara en kopia..eller så får man växla konto i widgeten...på N8´an kan jag ha två widgetar ovan varandra fast olika konton och scrolla i epost kontot direkt i widgeten oberoende av den andra widgeten lixom..so sjukt nice! Skicka meil är så bra ocå å man ser att dom har gått iväg då man kan kolla "sänt" boxen...tror inte Android låter visa den boxen i Hotmail... Och pga N8 dålia processor och superlåga RAM är det kasst att surfa men på den tiden va det så I alla telefoner...tror det är bättre i 808 och andra sidan surfar jag runt sällan...är jag på internet i telefonen är det nåt jag ska kolla upp bara. Och det är samma opertivsytem i 808´an som i N8 just nu och det kanske itne är lika "flaschit" som Andriod men så lät och enkelt att navigera i och man har bra uppsikt över allt som föresegår i telefonen..:Android har tonvis med processer, tjänster och program som man itne vet vad som sysslar med, är dom verkligen avstängda eller går dom på halvfart i bakgrunden nånstans och suger ur batteriet...X-symboler eller "Avsluta" knappar existerar inte i Android...verkar vara som att svära i kyrkan om man sill avsluta ett program i Android..sånt man bara inte gör tydligen, allt skall vara igång samtidgt och hela tiden. Batteritid, kamera, sms/mms/mail och ett snabbnavigerat operativsystem är viktigast för mig...det har Nokia...och dess olika profiler man kan ha, som "ljudlös" och "allmänn" och som man skiftar med ett el två knapptryck...på Android vet man inte hur ljudvolymen är just för tillfället och knapplåset och stänga av ljudet m.m kräver en stor operation..heller ingen klocka på skärmen då den är låst...men förstår dom inte vågar låta skärmen vara aktiverad i låst läge för då tar battieriet slut ännu mkt fortare än det redan gör. Smaken är väl som baken men jag älskar Symbian(Anna och Belle) Färgerna på skärmen på N8 är helt otroliga oxå..iphone och andra lurar e så dassiga, ingen klarhet alls.
     
  12. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    åter igen Android funkar inte som andra os där multitask är obefintligt, du behöver inte oroa dig över vad som körs eller inte, Android systemet är smart nog för att välja vad som ska köras eller inte, finns en och annan dålig app men de är sällsynta och beror på dåliga/lata utvecklare och inte Android i sig.

    Batteritiden är si och så pga att tillverkarna prioriterar design före batteritid, åter igen inget med Android göra. Vill du ha bra batteritid köp en Motorola maxx.

    Mail vet jag inte så jag bara kör en gmail för tillfället och det funkar ypperligt. Att Hotmail stödet är dåligt beror på Microsoft och deras värdelösa app(var det när jag körde den iallafall).



    Sent from my Xperia S
     
  13. Crille79

    Crille79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, du tvingas sälja dej själv och skaffa ett Google konto för att kunna använda Play Butik...Google och USA äger dej nu, allt du ville var som jag att skaffa en bra telefon med ett Halebop abonnemang.

    Symbian var först med multitask..inte ens Apple hade det på sina Iphone 3or...skrämmande.

    Men man kan ju köra vilket konto man vill i telefonens egna epost program både i Android och Symbian men Symbian ger dej mer frihet som ha fler olika konton i olika widgets av samma sort...och some sagt Android håller Hotmail och Microsoft kort givetvis på order från Google/Gmail... jag kan iaf använda mitt vardagliga Hotmail-konto på Nokia Ovi Stores...kan nog regga med vilken mailkonto som helst utan att tvingas skaffa en viss sorts mail.

    nä, Android passar bättre i större apparater som är inkopllade i vägguttaget...lucka till med Android nu, jag längtar tebax till Symbian där allt är så lättillgängligt och smidigt och tydligt!
     
  14. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jösses, du måste vara en av väldigt väldigt väldigt, väldigt få människor som vill ha tillbaka Symbian. Det är dött tyvärr

    Skickat från min LT26i
     
  15. DannyX

    DannyX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    308
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Huawei Mate 10
    Telefon 3:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Har en mediaspelare Cowon D2 med custom Linux-Rom (Rockbox).
    är det inte lite OT nu :)
     
  16. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    EDIT: Det var inget.
     
    Last edited: 10 sept 2012
  17. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    6. Samtal och täckning.
    Att prata i båda lurarna fungerar bra. Båda har inga problem med att ringa eller ta emot samtal. Det kan vara inbillning, men jag upplever att Xperia S:en har bättre ljudkvalitet när jag pratar i telefon. Min åsikt kan vara subjektiv här men jag upplever att prata i Xperian ger klarare ljud och hörs en aning bättre. Täckning, båda verkar ha hygglig täckning. Xperian har dock ofta en pinne mer i täckning. Men det kan bero på hur respektive tillverkare har valt att mäta för jag har ännu inte upplevt något särskilt problem med någon av dem. Det kan även bero på vilken operatör man kör, jag har Tele2 i Xperian och Telenor i iPhonen, eller så kan det bero på vilken av mobilerna som fakstiskt har bäst hårdvara för detta.
    Överlag upplever jag dock Xperian som något bättre. Jag har haft långa samtal i den utan avbrott eller problem.

    7. Smidighet, formfaktor, design och kvalitet.
    Tycker att båda lurarna är snygga. Xperian har en roligare design med glaslisten som ger den personlighet, det finns också appar att ladda ned från google play som gör att glaslisten också kan ta funktionaliteten som notifikationslampa om man vill det. Xperian har dock en notifikationslampa högst upp till vänster som kan lysa i olika färger. Jättebra att den lyser blått när jag fått nytt sms, och när jag får nytt meddelande på whatsapp så ger den ett nästan vitt sken. Gör att jag ser direkt vad för typ av meddelande jag har fått. Den lyser rött när batteriet börjar bli dåligt.
    iPhonen däremot andas lite mera klass/ lyx och kvalitet. Men låt dig inte luras av kvalitetsintrycket, jag är mycket räddare för att tappa iPhonen på golvet än min Xperia. Xperian är ju plastigare, men plasten absorberar smällar bra mycket bättre än glasen som iPhonen är gjord av.
    Det som ger Xperian lite lyxkänsla är den fina stora skärmen och glaslisten. ¨
    iPhonen saknar notifikationslampa helt. Skärmen tänds en stund när meddelande kommer, sedan slocknar den. Meddelandet visas på låsskärmen. Xperian visar också meddelandet på låsskärmen.
    Jag gillar notifikatioslampa! Sorry iPhone.

    Iphonen är smidigare vilket förklaras av att Xperian har större skärm och att bakstycket är lite rundat. Fasten Xperian har glaslist och vit plastbit nedanför så har den bara lite mera dödyta än iPhonen nedanför skärmen. Medan iPhonen har mer dödyta ovanför skärmen.
    Xperian är lite klumpigare, men i gengäld större skärm. Vad man föredrar är personligt. Jag vill ju både äta kakan och behålla den, så jag skulle älska en stor skärm på mobilen men fortfarande smidig som tusan.

    Touch-knapparna fungerar bra på Xperian om man trycker på rätt sätt. Från början hade jag lite problem med det, men har vant mig. iPhonens enda knapp på fronten är ju en knapp så inga sådana problem där inte.
    iPhonen har ju en skjutknapp på vänstra sidan högt upp för att växla mellan ljud- och ljudlöst- läge, praktiskt. Sonyn har ju dedikerad kameraknapp istället, också bra.
    Jag gillar att man kan tända iPhonens skärm med knappen på fronten, det saknar jag med SXS:en. Min Arc kunde ju det också, Sony här blir det bakläxa!
    SXS:en har ju luckor framför HDMI och USB-uttagen. Spelar ingen roll för mig. Lite extra bök att öppna för att kunna ansluta laddaren exempelvis, men skyddar i gengäld så att inte skräp och damm kommer in.
    iPhonen har ju sin proprietära kontakt för laddning och koppla till datorn, här måste jag säga att jag föredrar att Sony valt standard micro-USB. Jag gillar standard, det tycker jag Apple ska ändra på!
    Jag tycker också mycket om Sonys drag att ha standard mini HDMI-kontakt. gör det mycket enkelt att koppla till TV:n med kabeln som man dessutom fick med i kartongen. Eftersom HDMI-kontakten är separat så kan du enkelt stoppa in laddaren samtidigt också. Apple har ingen motsvarighet här.

    Det jag saknar med båda är kort-plats för MicroSD. Det kommer väl aldrig Apple att börja med, men Sony har ju kommit med nya modeller på sista tiden där de verkar ha lyssnat på konsumenten och erbjuder kortplats igen.
    Svårt att utse en vinnare här. Jag gillar Apples sparsmakade och enkla design här, samtidigt som glas och aluminium höjer lyxkänslan.
    Sonyn är snygg och roligare design, ser inte lika lyxig ut. Men erbjuder standard Micro-USB och mini-HDMI. Den är tåligare att tappa på golvet.
     
  18. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    8. Grundtänk. Nu när jag pratat om formfaktor och design så leder det osökt vidare till grundtänket. Sony med Android har sina tankar hur det ska vara. Apple med iOS har sitt tänk.
    Android vill ge en användarvänlig upplevelse samtidigt som den vill ge valfrihet. Sony i sin tur har fyllt på med sitt designtänk, det ska vara snyggt och modernt. UX-gränssnittet känns både snyggt och modernt och logiskt, och själva hårdvaran gör det också, det som stryker under det hela är den utsökta skärmen. Sony verkar också ha köpt Androids frihetstänk och erbjuder tillexempel under inställningarna ett flertal utvecklarinställningar man kan ändra på själv. Tex har jag aktiverat GPU-accellerationen där. Och fyfan vad min SXS flyter bra, jag kanske inte är så kräsen, jag vet inte men jag är jättenöjd med flytet i mobilen. Det är endast marginellt sämre än iPhonen.
    Och touchen är mjuk och följsam. Jag såg tidigare här i tråden om att folk tyckte att det är lättare att skriva meddelanden på iPhonen. Det tycker inte jag, det fungerar ungefär lika bra för mig.
    iPhonen är dock bra på att rätta mig när jag skriver, det förenklar lite. Android kommer med flera ordförslag när jag skriver så har jag skrivit en bokstav fel så väljer jag bara det ordet som jag vill ha bland förslagen, innebär ett extra tryck då förståss.

    iPhonen å sin sida genomsyras av Apples tänk rakt igenom, det känner man. Det ska vara enkelt, användarvänligt, sparsmakat och elegant. Det är Apple väldigt duktiga på. Och det gäller såväl designen av hårdvaran som OS:et.
    Dock lämnar det begränsningar som är smått frustrerande för mig, jag kan inte arrangera hemskärmarna såsom jag vill. Man måste installera fanskapet kallat itunes om man vill synka filer med datorn. Det enda jag kommer åt är mina foton på iPhonen om jag inte installerar itunes. Här kommer Apples baksida att de väljer åt dig som användare vad du får använda och inte.

    Xperian med senaste uppdateringen slänger upp ett snyggt fönster på datorn som erbjuder mig att exempelvis importera foton utan krångel eller eller bara browsa innehållet på mobilens minne rätt och slätt. Android är tvärtemot Apple här, frihet genomsyrar operativet och Sonys UX erbjuder mycket av den varan också. Man får göra massor som inte går på iPhonen, men samtidigt förstör det lite av användarvänligheten då normala användare troligen inte kommer på att gå in och aktivera GPU-accellerationen som jag gjorde.

    Näe, som lite mer avancerad användare är jag färgad av Android, det erkänner jag. Flera saker jag önskar ger mig Android möjligheten till utan att behöva jailbreaka. Det blir helt enkelt roligare än iPhonen som då känns tråkig i jämförelse. Man kan stöka om och göra så hemskärmarna blir hur snygga som helst samtidigt som de kan erbjuda precis den funktionalitet jag vill precis så lättillgängligt som jag vill och där jag vill ha den.
    Androids baksida är att användarvänligheten blir en aning sämre och det blir som många Apple-användare säger lite elakt "fragmenterat".

    Jag kan inte utse en vinnare här, för här är det tycke och smak.
    Själv föredrar jag Android, men jag vet att jättemånga föredrar Apples tänk. Och båda operativen har sådana styrkor att windows-mobile (OBS, äldre versioner) och Symbian känns förlegat.