Problem: xperia v sprucken skärm.

Diskussion i 'Xperia V' startad av Mortil, 20 jan 2013.

  1. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Glas kan spricka av sig självt speciellt mobilglas eftersom de är monterade på ett sånt sätt att om glaset blir felmonterat med endast 0,1 mm så kan en temperaturförändring skapa spänningar i glaset som gör så att det spricker av sig självt tyvärr. Eftersom flera här rapporterar om detta fel verkar det vara en svensk batch som haft detta problem, jag skulle skriva ut den här tråden och ta med mig till där du köpt den och visa att detta är ett vanligt förekommande problem. Skriver vanligt eftersom 4-5 st rapporterar om detta i tråden och med tanke på att det knappast är fler än 200 aktiva medlemmar här som har Xperia V så blir det en procentsats på cirka 2,5% som är väldigt hög i mitt tycke för ett sånt allvarligt fel..

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  2. texas

    texas Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    är glaset limat med display likt samsung eller kan man byta ut bara glaset? finns Digitizer på ebay 429 kr knapphändig info men enligt bilden så ser de ut som en front? hade motorola innan den hade jag glas hemma till ifall att olyckan skulle va framme. men de kostade hundringen ink frakt.
     
  3. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Har varit i kontakt med Sony beträffande den här biten med temperaturer, då jag själv har en Xperia V.
    Den bör inte användas vid kallare temperatur än -10, detta står tydligen i garantivillkoren också, vilket jag missat. :(
     
  4. swensson86

    swensson86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2012
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Så dåligt! Då borde den inte säljas i Sverige...
     
  5. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Och vad spelar det för roll? Det spelar ingen som helst roll då telefonen är så pass ny, de kan omöjligt bevisa att du varit ute när det varit mindre än -10. Det är bara för dig att säga att du aldrig varit ute med den när det varit under -10, de måste enligt lag gå på det du säger om de inte kan bevisa motsatsen vilket de inte kan :)

    Skickat från min LG Optimus G via Tapatalk 2
     
  6. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    -10!!!!!! VA!! :eek: Jahapp, man får bara ta med sig den ut mitten på Juli då.... kul
     
  7. Xpanded

    Xpanded Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har för mig att Apple bara har garanti till 0 grader. Så snäppet bättre :-)

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
     
  8. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Tittar man i Samsungs garantidokumentation, så rekommenderar dem ifrån +5 grader..
     
  9. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Detta hade inte med det caset att göra utan det var en ren spontan kommentar som återberätta vad jag fick för besked i från Sony, då jag blev nyfiken efter att någon sagt att dem tom haft den ute i -25...
     
  10. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jaha okej då ber jag om ursäkt, missuppfattade dig! Trodde du var en av de som drabbats av spräckt skärm och att du därför hörde av dig till Sony.
    Ber om ursäkt! :)

    Skickat från min LG-E975 via Tapatalk 2
     
  11. Legogris

    Legogris Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har tittat genom användarhandboken till telefonen och det enda jag ser där är "utsätt inte din mobiltelefon för fuktiga miljöer med extremt höga eller låga temperaturer". Å andra sidan ser jag inte någon specifik längre information om tillverkarens garantivillkor, kan det bara så att jag råkat slarva bort detta papper?

    Jag tycker det är rimligt att anta att 10-15 minus är "normalt" i vårt land och inte "extremt låga temperaturer". Om jag köper telefonen över kassan i en affär och det är 20 minus ute, hur hade de då tänkt att jag ska få hem telefonen? :P
     
  12. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Du hittar det inte i användarhandboken, du hittar det i Garantivillkoren, som finns vid sidan om.. :)

    Telefonen lär inte bli nerkyld till -20 om du inte packar upp den och låter den ligga där en 30-60 minutrer typ... Och man lär ju inte starta den förräns man kommer hem och då har men den i kartong fram tills dess, eller.?
     
  13. geminiq

    geminiq Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Så här står det i grantivillkkoren ( som för övrigt är likadan för alla sonys senaste mobiler.)

    • För optimal prestanda bör produkten inte användas i
    temperaturer lägre än -10°C eller över +45°C. Utsätt
    inte batteriet för temperaturer över +60 °C.
     
    Legogris gillar detta.
  14. Legogris

    Legogris Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Måste ha lyckats försnilla garantivillkoren om jag fick med några sådana, ska se om jag kan hitta dem (eller om någon annan Xperia-användare kan verifiera vad som står).

    Hur som helst: Jag vet inte hur kompatibelt detta är med svensk konsumenträtt, är det någon här som har koll på detta? Det vill säga, även om det står i tillverkarens garantivillkor att "vår garanti gäller ej om du använder din telefon i kallare än -10 grader C", så faller det fortfarande under normal användning och återförsäljaren bör alltså vara skyldig att laga enheten eller ge konsumenten en ny.

    Däremot vet jag att om det står i användarhandboken att "använd inte din telefon i temperaturer kallare än -10 grader C" så får man som konsument ansvara för detta och kan alltså inte kräva återförsäljaren på någonting om telefonen går sönder på grund av kylan.

    Gråzon? Solklart?

    EDIT: Tack geminiq, det är ju en helt annan femma. Då bör till och med tillverkarens garanti gälla fortfarande, om det inte står någonting om att enheten inte skall användas i kalla temperaturer.

    EDIT2: Här är PDF med garantivillkoren om någon mer är intresserad: http://www-support-downloads.sonymobile.com/common/warranty_phones_SV_24.pdf
     
    Last edited: 3 feb 2013
  15. geminiq

    geminiq Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  16. Bbybo

    Bbybo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    jag köpte min med abb från telenor, då behöver man inte garati bevis, de kör på iemi nr som finns i luren... Ang temperatur. Det är inte du som skall bevisa att luren har utsatts för lägre temperatur än 10 minus.
     
  17. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    336

    MINA ENHETER

    Kostnadsförslag

    Då har jag efter 3 veckor fått ett kostnadsförslag.
    Hål i er....
    2800:- för att reparera telefonen.
    Har kollat med några andra verkstäder, men ingen kan reparera den eftersom den är så ny.

    Bara bita i de sura äpplet och punga ut med pengarna. Sen sälja den så att jag inte har sönder den igen i ren frustration.

    Behöver jag säga att jag ALDRIG mer kommer köpa en Sony telefon?
     
  18. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Betydligt enklare att inte laga den och inte sälja den. En ny går på 4200 hur mycket får man för en begagnad? Tror inte det lönar sig särskilt mycket.
     
  19. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Väldigt lustigt egentligen att de gör på det här sättet ändå. För i ca 6 månader efter köpet, så är det inte du som skall bevisa något. Utan företaget som skall bevisa att det inte är de som skapat problemet p g a produktionsproblem. Ger dig inte. Tala om för dem, varför du skall betala 2800 för ett fel som företaget ha gjort? En skärm skall inte spricka på det sättet, inte ens i minus 10 grader. Så om luren blir för het, och att nerkylningen skulle påverka skärmen på det sättet, ser jag då som ett produktionsfel. Speciellt så här långt fram i tiden.
     
  20. texas

    texas Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER