Fråga: Xperia Z snabbare än N4

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av alhal, 17 apr 2013.

  1. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Förstår vad du menar men det är ju alltid specifikationen säger allt. Användarupplevelse är det viktiga för mig och jag kan inte tänka mig att den skulle vara så långt under Xperia Z.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  2. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Om du köper en bil med såpass dålig prestanda jämfört med grannens så märker du skillnaden. Den är uppenbarligen märkbart slöare.
    Din Nexus har presterat dåligt i ett par syntetiska tester, men det är inget du märker då du använder den. Den upplevs minst lika rapp som en Xperia Z.

    Jag förstår vad du menar, men tycker att ett syntetiskt test säger väldigt lite.

    Skickat från min GT-P7310 via Tapatalk 2
     
  3. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Byt rom o kernel, så ser ni säkert skillnad.

    Nexus 4
     
  4. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Ja, Sony är väldigt bra på att optimera android till sina lurar. Därför hade även deras tidigare billigare modeller bättre flyt än många toppmodeller, bland annat SGS2.

    Det är väl även anledningen till att Google vid ett par tillfällen bakat in optimeringarna Sony gjort i vanilla Android.
     
  5. bjajjull

    bjajjull Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2012
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag har testat bla. Xperia Z och Xperia S, de flyter inte. Tycker alla Sony-lurar känns väldigt sega, i alla fall deras egna launcher. Annars är det inga fel alls på dem, förutom uppdateringarna.
     
  6. lolbazor

    lolbazor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 681
    Mottagna gillanden:
    244

    MINA ENHETER

    +1.
    Sony har de laggigaste mobilerna av alla android tillverkare. Med hästlängder.

    Skickat från min Nexus 4
     
  7. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Instämmer. Testade en Z för ett par veckor sen och det tog cirka 5sekunder innan jag fick gränssnittet att hacka till. :(
     
  8. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Kan inte göra annat än hålla med. Skärmen var fantastisk (även fast jag kunde urskilja pixlar på full arms längd) men just flytet var totalt oexisterande. Segt, slött och laggigt. Riktigt besviken över hur en sån high-end lur fungerar.
     
    Zee gillar detta.
  9. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Är det möjligt att dom blivit sämre på att optimera nu? Senaste Sony telefonen jag hade var iofs en Sony Ericson. :eek:
    lol, nej verkligen inte. Min erfarenhet är att Samsung har dom laggigaste telefonerna.
    Jag kan få min Nexus 4 att lagga på 5 sekunder också. Att få en mobil att lagga är inte direkt ett problem. Det är vid normalt användande som den ska flyta på. :P

    Killen med syn som en trollicanus canus hök.
     
    Last edited: 26 apr 2013
  10. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Det jag gjorde var att låsa upp telefonen. Svepa höger en gång och sedan tillbaka till vänster. Då hackade gränssnittet högst märkbart.
    Så gör inte min N4!
     
  11. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Höök, om jag får be. Och jag trollar inte :) Jag är helt seriös. Men det är tydligast vid vektorgrafik med hög kontrast och text. Men urskilja pixlar på upp till en meter är inte svårt alls. 4k skulle göra det svårare, men definitivt inte omöjligt på ca 3-4 dm håll.
     
  12. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Jag har jämfört Xperia Z med en Nexus 4 i realtid, Nexusen har ett markant bättre flyt, utan tvekan.
     
  13. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Vilken rolig diskussion. Det enda som laggar på Z är launchern, byt den så är mobilen helt utan lag och säkerligen inte särskilt mycket långsammare än N4. Man kan inte bedöma en mobils flyt genom att pilla på den i 10 sekunder på elgiganten, det borde folk på ett sånt här forum i allmänhet veta. Är det fortfarande lagg vid längre användande beroende det som sagt på launchern, eller så har ni installerat en dålig app. Men det är förstås Sonys fel.....

    Hur man kan se enskilda pixlar på 1 meters avstånd när ppi är 443 övergår mitt förstånd för övrigt.

    /fanboi

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  14. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag jämförde en elevs Xperia Z med min Nexus 4 för inte så länge sen, och av det j a g såg så såg bilden snäppet finare ut på min än på Xperia Z. Telefonen i sig var fin, estetisk och välbyggd. Den laggade inte och faktiskt var den lika snabb som min Nexus. Har vältränade ögon och jag har haft HTC Desire med PenTile Matrix, så ja, man kan säga att jag kan urskilja pixlarna. Nexus 4 har väldig lik bild som hos iPhone 4S/5. Man kan inte med blotta ögat urskilja pixlarna. Xperia Z hade inte riktigt det men var heller inte långt ifrån.

    Generellt sett, fanboi eller inte, så är båda lurarna väldigt bra. Och man har olika prioriteringar. Jag köpte min endast för att jag ville få senaste uppdateringar från Google, medan alla andra snällt får vänta.

    Kan säga att jag lekte med båda lurarna i mer än "10 sekunder". :)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  15. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Här har vi ju ett bra och nyanserat inlägg :-)

    Men jag fattar fortfarande inte hur man kan se enskilda pixlar. Hur stor är en pixel på Z egentligen, typ 0.05 mm? Det kan man kanske se med blotta ögat, men sannolikt inte på 1 meters avstånd som nån skrev väl?

    Båda är som sagt mer än bra nog för de allra flestas behov. Jag valde Z för vatrentåligheten, 4G och för att den är snygg och känns bra i handen. Men bara för att jag valde den så betyder det inte att N4 är en dålig telefon, tvärtom.

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  16. lolbazor

    lolbazor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 681
    Mottagna gillanden:
    244

    MINA ENHETER

    Haha du är ju klart en minoritet, så sluta trolla nu :)
     
  17. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    No trolling eller fanboi, helt seriöst, 1080p funkar som bäst från ca en meters håll. Det är MÅNGA som underskattar hur fantastiskt bra våra analoga ögon faktiskt är. Som tänker "1080p wow, det är typ skarpare än världen är". Nopes :) 1080p skapar jaggies redan från en meters håll. Efter lite testande så är det en app som gör det särskilt lätt att se individuella pixlar på en 1080p skärm från en meters håll :) Ser fram emot 4k på mobiler! :P
     
  18. Zee

    Zee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Vilken app?
     
  19. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Vem som helst (med 1,0 i synskärpa) kan urskilja pixlar på 1080p- mobiler. How? Procedur:

    Öppna upp Google maps. När lokalområdet laddats klart, vrid kartan (med två tummar, och vrid sedan i cirkelrörelse) så att en nästan rak väg hamnar nära horisontellt på skärmen. Där vägen är så nära på horisontell som det bara går kommer de små små avvikelserna från den annars helt raka vägen synas som "jaggies", dvs enstaka pixlar som avviker från den raka kurvan. Mission accomplished :P Det du ser är icke perfekt presentation av en ren kurva, i vektorgrafik: slutsatsen är att mer pixlar (4k) skulle ge vem som helst en klarare upplevelse i det scenariot.

    Är skillnaden stor, märkbar, nödvändig, töntig, obefintligt onödig? Det är upp till var och en att tycka. Men att man kan få en bättre upplevelse med 4k på en 5" är ett faktum.

    Slutsatsen blir väl att det är allt för lätt att underskatta våra ögon. De klarar av att ge oss magnituder bättre upplösning (punkter/bågsekund) än vad vi tror.
     
    Last edited: 28 apr 2013
  20. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Nog för att man alltid har lite nytta av högre upplösning, men jag tror 1080P är lagom att köra på i några år nu tills vi fått snabbare SoC's samt batterier med högre kapacitet än i dagsläget :)
     
    Zee gillar detta.