Xperia Z Ultra

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av CEdlund, 26 jun 2013.

  1. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER


    Ja hela testet finns här:


    http://blog.gsmarena.com/sony-xperia-z-ultra-takes-our-battery-test-here-are-the-results/

    Kom ihåg att expandera testerna för att se hela listan.

    Arghhh vad tråkigt. Riktigt dåliga tider. Tal-tiden var ju bra....men ingen pratar ju i mobilen nu för tiden. Man surfar och kollar film, ja använder skärmen helt enkelt. Den borde haft dubbla surftiden och minst 10h video playback! Galaxy MEGA får 3 timmar mer vid surf, och HTC One får det DUBBLA :ehm: Note 2, och alla S4or får runt 12 timmar på deras videotest :eek:

    Det är för illa asså :cry: Om den kostat runt 3000 hade det varit ok men den kommer säkert kosta över 6000 antar jag. Siba sålde MEGA för 3990 förra veckan. Undra hur den nya Note 3 kommer prestera? Kan ju vara ett hett alternativ. Har ägt Note och Note 2 och de har haft fantastisk batteritid.
     
  2. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Med nya uppdateringar(4.3 kanske?) kommer systemet och kerneln förhoppningsvis finslipas, och för att inte nämna custom kernels för den som ger sig på sådant där batteritiden i många fall blir väldigt mycket bättre. :). Såg Note2'an för ett tag sen på XDA i en kerneltråd som gick 13 timmar och hade ~97% batteri.
     
    Last edited: 6 sept 2013
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag ser ingen direkt anledning att gnälla på batteritiden, den har en utmärkt batteritid i förhållande till skärm- och batteristorlek. Jag har varit iväg ett tag men nu kommer lite skärmdumpar på phabletläge på Ultran.

    [​IMG]

    Den har två quick toggles när man kör phablet, Sonys egna samt original vanilla. I vissa lägen föredrar jag vanilla då man t.ex hamnar direkt i WiFi-inställningarna den vägen, annars blir det enbart toggle av/på via Sony.

    http://imageshack.us/a/img22/6121/jy3i.jpg

    Vanilla-toggles.

    [​IMG]

    Inställningarna, allt fungerar perfekt i phablet/tabletläge.

    [​IMG]

    AOSP Browser i tabletläge.

    [​IMG]

    Chrome Beta i tabletläge.

    [​IMG]

    Google Play i tabletläge.

    Jag är mycket nöjd med enheten och nu när jag kan köra den i 240 DPI med phablet/tabletläge är den perfekt för min del. Jag använder 510-stock och Xposed Framework App Settings, när stabil PAC finns blir det ett byte till den dock.
     
    krutbjörn gillar detta.
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Nu tar jag faktiskt och lyfter tråden eftersom jag är lika nöjd med Ultran som när jag skrev här.;)
    Därför klipper jag in ett annat inlägg jag skrev med skärmdumpar på min nuvarande konfiguration.

    Första bilden:

    Hemskärm med Swapps utfällt

    Detta är då hemskärmen med Swapps. Det sistnämnda ger en effektiv snabbmeny för appar och i mitt fall använder jag den för direktåtkomst till det jag vill nå snabbt och som jag använder ofta. Launchern är Nova Launcher och ikonerna hämtade jag för många år sedan från Iconarchive och har sedan dess använt i först Windows Mobile och nu Android. Jag gillar klassiska Mac OS X-ikoner av den typen, d.v.s de fotorealistiska varianterna. Widgets på hemskärmen är Beautiful Widgets (klocka och väderprognos) med HTC-tema samt Battery Monitor Widget Pro och System Tuner, även där HTC-tema.

    Knappuppsättningen i navbaren är sök, bakåt, hem, recents och meny.

    Jag har även sett till att bl.a ha uppkopplingshastighet i statusbaren och även färgindikator för uppkopplingen. Likaså har jag CPU-temp där, alltid bra att direkt kunna övervaka den biten. Hittills har jag inte överhettat någon av enheterna (en del användare lyckades överhetta Xperia Z vilket jag sluppit eftersom jag tog tjuren vid hornen och fixade allt så den är sval i drift).

    Likaså har jag anpassat skuggningarna i status/navbaren till den stil jag använt i PAC ROM. Nu kör jag i praktiken vanilla Android via GPe.

    Notifikationer neddragna

    Jag gillar att ha en annan bakgrundsbild i notifikationsfönstret också och har därför lagt in det.

    AcDisplay ger Moto X-aktiva notifikationer på släckt skärm, vilket jag gillar även om min skärm är en LCD istället för AMOLED.

    Quick Settings

    Här har vi då quick settings och det är här fördelen med phabletläget blir mycket tydligt, jag kommer nämligen direkt in där genom att svepa på högra delen av statusbaren. Telefonläget i Android orkar jag inte med eftersom man där inte kommer direkt in såvida man inte sveper med två fingrar. Ytterligare en sak är att jag har fleranvändarstöd på min enhet, vilket ej heller finns i telefonläge (har dock inte lagt in flera användare just nu).

    Förövrigt måste det påpekas att jag inte haft några som helst problem med mina widgets trots rejäl gridsize.;)

    Appdrawern i landskapsläge

    Här har jag appdrawern då. Kör med allting sorterat i flikar som alternativ till mapparna i dockbaren på hemskärmen. Ikonerna är ICS Glass som jag gillar skarpt.

    Floating Boat for Tablet

    Jag brukar av och till köra med Boat Browser eftersom den har möjlighet till fönsterhantering. Detta fönster kan resizas som på dator och fällas ihop till en liten list.

    Sony har en lösning på temat kallad Small Apps men det kräver en Sony-baserad ROM vilket jag inte kör.

    Tabletläge i Settings

    Här syns tabletläget tydligt, i detta fall landscape. Officiellt har "inte" 4.4.4 detta men det går att aktivera vilket jag gjort.

    Tabletläge i Settings portrait

    Här har vi då Settings i portrait-läge. Den lilla modulen "Phab7" har fixat detta vilket är bra. I Android L finns det en annan variant på phablet/tabletanpassade inställningar med ett ikonbaserat upplägg som delvis påminner om Card UI. Så när jag börjar köra L kommer detta att se annorlunda ut.

    MultiWindow trots att jag inte har en Note....

    Denna bild är tillägnad Note-förespråkarna. Det brukar talas vitt och brett att detta är "unikt" för Noten och därför ett "starkt" argument för enheten ifråga. Dock behöver man inte alls en Note för att få denna finess. Allt som krävs är Xposed Framework med XMUltiWindow och XHalo samt MultiWindowSideBar och saken är klar. Just denna funktion är den bästa från Noten och fördelen med min variant är att jag inte behöver TouchWiz för att få det utan kör ren vanilla Android.

    Mailklienten är AquaMail med korrekt tvåkolumnsläge i såväl portrait som landscape.

    MultiWindow i landscape

    Här kör jag dock Floating Boat for Tablet samt FX File Explorer i fönster. D.v.s har endast ett fönster öppet via sidebaren.

    När jag vill öppna ett fönster kan jag antingen dra programmet ut till rätt plats eller trycka direkt.

    Tabbed Browsing

    Här har vi då tabbarna i webbläsaren. Detta är också ett minimikrav på en enhet med stor skärm - Androids telefonläge är inte effektivt på tabbfronten eftersom man s.a.s måste växla in och ur tabbarna istället för att bara trycka direkt på respektive tab.

    Ytterligare en stor fördel för phabletläget och ännu en anledning varför jag inte kör Android i telefonläge.

    MoonReader Pro

    En bild av bokhyllan i MoonReader Pro. Ytterligare en fördel med stor skärm då det går att få in fler böcker/tidskrifter.

    GalleryNext från OnePlus One

    En dump från GalleryNext från OnePlus One. Det senaste i Android är att ha en variant av "svepande tvåkolumnvy" där man alltså sveper in vänsterkolumnen. Det fungerar bra och används i bl.a Google Play också. Fast vänsterkolumn får man under My Apps, d.v.s när man hoppar längre in.

    Fördelen med Android i phablet/tabletläge är att tvåkolumnvyn fungerar i alla lägen, d.v.s även i portrait. Man behöver alltså inte hoppa över till landscape för att aktivera den.

    Enda nackdelen jag kan komma på är att launchers ofta inte stödjer särskild layout för landscape/portrait, d.v.s man får designa efter "antingen-eller". Om någon känner till en launcher som klarar av olika layout beroende på läge (d.v.s att man kan skapa helt separat widgetplacering etc) och som klarar stor grid-size får denne gärna länka för i.s.f kommer jag att starkt överväga byte.

    AirDroid

    Här är en dump från AirDroid vilket jag använder för allt filöverförande till enheten. Det medger total kontroll över allt och är mycket behändigt när det gäller att föra filer. När andra pysslar med kablar och USB-diskar kör jag detta program vilket gör att min enhet även fungerar som "USB-minne". D.v.s skall jag visa en PowerPoint-presentation lägger jag den direkt på enheten och använder AirDroid till datorn som skall visa den t.ex.

    Det är också lite roligt att tänka tillbaka på hur nedklankad Ultran blev i en del tester. Efter att jag postade i denna tråd förra året blev det en C6833 för LTE då jag helt enkelt inte kan komma på en enda enhet som kan konkurrera med helheten. Numera har också GPe gjort underverk för funktionaliteten dessutom.
     
    Sunbringer gillar detta.