1. Just nu får du 3 månader till halva priset & 50GB extra surf när du beställer ett mobilabonnemang hos Fello! Testa Årets Mobiloperatör du med! Surfa in på fello.se
    Stäng notis
  2. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  3. Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis

Problem: Youtube (och SR Play) spelar inte på OnePlus 10T 5G och OnePlus Nord 2 5G

Diskussion i 'Frågor och support' startad av plef61, 6 aug 2023.

1. plef61

plef61 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Jag har använt en OnePlus Nord 2 5G ett bra slag. Plötsligt slutar Youtube appen och Sveriges Radio Play-apparna att fungera - möjligen i samband med att OS uppgraderades till Android 13.1. Båda apparna öppnar OK, man kan navigera i gränssnittet, välja vad man vill höra eller se (reels och previews animeras i Youtube) men när man ska spela upp ett klipp eller lyssna hörs ljud i en fraktion av en sekund. Sen stannar det.

Nåväl - tappar telefonen i backen och skärmen är inne på reparation. Under tiden köper jag en OnePlus 10T 5G. Allt funkar frid och fröjd först (telefonen ligger på Android 12 och jag återställer appar från min gamla Nord 2). Vid uppgradering till Android 13.1 får jag exakt samma fenomen :( (eller att jag hämtat fler appar från återställningskopian av Nord 2).

Jag provar att avinstallera uppgradering för Youtube och uppgradera, tvångsstoppa, rensa data/cache och starta om telefonen helt många gånger. Samma sak gör jag med SR Play med skillnaden att jag kan avinstallera appen helt och installera från scratch. Samma fel upprepas. Jag har också mixtrat med om apparna får visas ovanpå andra appar eller inte - samma resultat.

Jag kontaktar supporten för SR Play som föreslår att jag ska se om jag kan ändra inställningarna för batterioptimering så att SR Play inte optimeras. Testar det men problemet kvarstår.

Kontaktar OnePlus supporten som tycker att jag ska återställa alla inställningar i telefonen medan jag behåller data, alt lämna in den på reparation. Eftersom jag inte vet om det löser felet eller om felet i så fall återkommer och jag haft det på två telefoner från OnePlus nu känns det inte såå attraktivt. Det tar en bra stund att lägga tillbaka inställningar, BankID m m.

Workarounds: Installerar Youtube Revanced som funkar. Lyssnar på SR via webläsare - funkar men har ingen sovtimer till exempel. Installerar Radio Sverige som funkar (men den har inte samma möjligheter som SR Play att spola tillbaka och inte heller presenterar den nyheter bland program på lika bra sätt som SR Play). TuneIn Radio Pro funkar också.

Men jag vill ju att telefonen ska funka som det är tänkt, eller att jag kan förstå vad som är fel om andra appar plötsligt lägger av.

Någon som har några tips eller känner igen detta?
    Det kan ju vara
    1. Uppgraderingen till Android 13.1 som pajar det (eller OnePlus paketering av 13.1) eller
    2. Att apparna inte är kompatibla med 13.1 (SR Play kan jag förstå om de ligger efter, men Yotube...??) eller
    3. Någon app som skymmer Youtube eller SR Play eller
    4. Något annat?
    (Är f ö betalande användare av Youtube, men det har förmodligen inget att göra med om deras app funkar eller inte)

Jag är så tacksam för hjälp för ungefär här tog mina kunskaper och min fantasi slut.

2. Leo83

Leo83 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 695

MINA ENHETER

Kan testa på en Nord 2 lite senare idag när jag träffar morsan, återkommer om det fungerar på hennes enhet.

3. Leo83

Mottagna gillanden:
    4 695

MINA ENHETER

Funkade på hennes telefon utan problem.

Välkommen till Swedroid förresten :)

IMG-20230806-WA0003.jpg IMG-20230806-WA0004.jpg IMG-20230806-WA0002.jpg

Last edited: 6 aug 2023
    chraist gillar detta.
  4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    17 147
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle testa att nollställa telefonen och att inte återställa från någon backup. Kan vara något där

chraist gillar detta.
  5. plef61

Mottagna gillanden:
    1
    chraist gillar detta.
  6. plef61

Mottagna gillanden:
    1
    Hej,

Tack. Inte omöjligt att det löser problemet men tyvärr lika möjligt att problemet sen dyker upp igen utan att jag förstår varför. I och med att det tar ganska lång tid att komma ner på fötterna igen är jag inte jättesugen på en total återställning. Det kan absolut vara en sista utväg men jag hoppas på att någon stött på detta förut, vet vad det är och kanske har en fix. Ofta tar det längre tid att felsöka än att bara återställa (minus den följande tiden för att konfigurera) men om felet dyker upp igen är det trist.

(På sätt och vis kan man säga att jag redan gjort det då jag köpte min 10T och installerade efter att skärmen pajade på min Nord 2. Båda telefonerna uppvisar felet)

7. Leo83

Mottagna gillanden:
    4 695

MINA ENHETER

Såg det och kollade om det fanns någon uppdatering men det gjorde det inte.

Hennes senaste var från juni.

När fick du uppdateringen till 13.1?

8. plef61

Mottagna gillanden:
    1
    För ett par veckor sen tror jag. Min Nord 2 hann precis få den innan jag tappade den i golvet och var tvungen att köpa en ny. (Eller så ljuger jag så jag tror på det själv... Jag vet säkert att den ligger minst på Android 13.0 och att Youtube och SR Play inte funkar på den men jag tror det var när jag fick 13.1. Jo... jag vill minnas att jag till och med laddade ner 13.1 över mobildata eftersom jag hade hysteriskt mycket sparad surf.)

Min nya 10T köptes med Android 12 och gjorde två raska skutt till 13.0 och sen 13.1

9. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 343
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Frun kör en Nord, min mor en Nord 2 och ingen upplever något problem med det apparna. Är med inne på samma spår som @jnsson@jnsson att det är någon app eller inställning som du får med dig från backupen.

Edit, såg att fruns Nord ligger kvar på Android 12 men juli uppdatering. Så den kan du borde ifrån. Dock fungerar det fint för min mor med en Nord 2.

10. plef61

Mottagna gillanden:
    1
    Tack. Jag kanske hamnar i en fabriksåterställning till slut och sen installation av en app i taget till dess att det smäller och då avinstallation av den appen och att man hoppas att det funkar, men helst inte eftersom det tar tid.

Jag hoppas fortfarande svagt på att felet är enklare att felsöka och fixa än så.

11. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 343
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Du skulle kunna testa starta enheten i felsäkert läge.

How to enter safe mode on Android devices

jnsson gillar detta.
  12. jnsson

Mottagna gillanden:
    17 147
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
  13. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    771
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    En gissning: Kan det ha nåt med Oneplus batterioptimering att göra?

Man kan ju undanta appar från det.

Ska göra ett test på min Oneplus Pad senare, som är den enda Oneplus-pryl jag äger (EDIT: det funkar på den).
    Får hoppas nån med nån liknande mobil kan hjälpa dig.

Last edited: 7 aug 2023
  14. plef61

Mottagna gillanden:
    1
    Här är något som är k
    Hmm - min telefon beter sig inte riktigt så. Jag kan få den att visa en bootmeny som är en blandning av kinesiska, koreanska? och engelska. Väljer jag engelsk kan jag välja mellan Format Data, Reboot och Power off - inget om safe mode. Jag har testat båda metoderna och googlat på hur man gör det på en OP 10T. Skumt.

15. plef61

Mottagna gillanden:
    1
    Tack. Jag har testat att slå av optimering, låta appar gå i för- och bakgrunden etc.

I värsta fall blir det en total reset. Suck. (Säkert vettigt men jag har hur mycket appar och inställningar som helst)

16. jnsson

Mottagna gillanden:
    17 147
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Du ska inte in där alls. Starta upp telefonen som vanligt och sen få upp menyn där du kan trycka på stänga av eller starta om. Håll in på starta om så bör du få upp en fråga om du vill starta om till felsäkert läge. Observera dock att SR appen inte kommer fungera där då bara appar som medföljer telefonen som går att använda i felsäkert läge

17. plef61

Mottagna gillanden:
    1
    Min OP 10T beter sig inte som instruktionen säger ang felsäkert läge. Jag får helt enkelt inte upp det.

Men, nu har jag fått min gamla OP Nord 2 och precis säkerhetskopierat den, så nu kan jag återställa den och se om/när beteendet kommer. En bra jämförelse att kunna bygga en telefon från scratch utan att jag river den nya direkt.

18. plef61

Mottagna gillanden:
    1
    Testat. Min gamla OP 2 Nord G med Android 13 uppvisade problemet med SR Play och Youtube innan jag installerade om den. Så gjorde jag en Factory reset och lade på bara SRPlay och Youtube. Allt funkade. Sen lade jag på 150+ appar 10 i taget och startade varje app (utan att konfigurera dem eller logga in på ev konton dock). Allt funkade hela vägen. Slutsatsen hittills är att någon inställning halkat fel någonstans innan jag rev telefonen.

Min nya OP 10T (Android 13.1) är app- och inställningsmässigt återställd från min gamla Nord 2 och funkar alltså inte, men nu känns det mer som en fråga om att något skräp följt med i backupen snarare än att det är Android-versionen. OnePlus support som jag skrev till innan jag började den här tråden säger dock idag att det finns andra användare som uppgraderat Android-version och att de fått liknande problem.

Såå... Vänta in OnePlus support några dagar räoch sen är det nog fabriksåterställning som gäller och lägga på appar och data manuellt och skapa om alla inställningar från scratch. Jag drar mig eftersom jobbet är massivt men det är nog det vettigaste för att veta att allt är rent.

Tack för råd hittills