Youtube Premium prishöjs rejält

Diskussion i 'Off Topic' startad av fikkser, 21 sept 2024.

1. rince0r

rince0r Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    803
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Jag betalar 11kr i månaden för mitt nigerianska YT Premium Family med Revolut. Mer humant. 300 spänn i månaden för att slippa reklam är helt bisarrt.

Becs9310 gillar detta.
  2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Jag har fortfarande inte fått något mejl om prishöjning. Om jag går till sajten nedan så ser jag fortfarande det gamla priset, det nya priset står inte med nånstans där.

https://www.youtube.com/paid_memberships

Är det någon i samma sits som mig, att ni varken fått mejl eller sett nya priset på länken? Eller har alla fått?

På länken ovan ser jag dock det nya familjeabonnemangspriset, 279 kr (jag har inte familjeabonnemang).
    17 okt är mitt faktureringsdatum.
    Jag är "grandfathered in" från ett gammalt GPM-pris, för oss som tecknade tjänsten tidigt (2014) när den lanserades i Sverige. Så idag betalar jag 99 kr för YT Premium. Undrar vad det nya priset blir för mig, förhoppningsvis bara 119? Kan ju hoppas de glömmer att uppdatera priset för denna lojala kundgrupp, tänk om ;-)

Också lite tankeväckande att jag gett Google nånstans över 12 000 kr för dessa tjänster.. (Grovt överslag utan hänsyn till exakt vad tjänsterna kostat när under dessa ca 10 år).

3. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 597
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Kör Brave Browser. Den funkar på Windows, Mac, Linux, Android och iPhone. Har inte sett en enda sekund reklam på varken datorn eller mobilen sedan jag började använda Brave.

Enda nackdelen är att det inte funkar på Chromecast, men jag köpte en mini-PC till TVn instället och kör Brave den vägen.

För övrigt har jag inga problem att betala 229:- för en bra tjänst, men i just det här fallet gör jag ett undantag eftersom jag hatar Googles affärsmodell och hur de gör saker.

4. bonehead

bonehead Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Använder endast Brave på samtliga enheter, vare sig det är Windows, Linux, Android eller iOS.

5. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 859
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    279 vill de ha och det är familj så det handlar om flera olika typer av enheter och platser folk rör sig på i mitt fall så det är inte värt strulet. På min TV (nvidia shield) kör jag SmartTube för att appen är mycket bättre än originalet och den har SponsorBlock. På datorn är det uBlock och SponsorBlock som tillägg i Chrome. Får se vad jag byter till när Google sabbar ublock och sponsorblock med manifest v3

6. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 597
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Rekommenderar Brave som sagt. De påverkas inte av manifest v3 eftersom de har kontroll över browsern själva.

NiklasO gillar detta.
  7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 077
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Firefox fungerar utmärkt.

8. Delikaanli

Delikaanli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 14pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 14pro
    Platta:
    Ipad pro ´11
    Övrigt:
    Philips Smart TV, Nvidia Shield, Apple Tv, IpTv
    Kör betal versioner av följande från icke eu-land;

Youtube 20kr/månad
    Spotify familj 35kr/månad
    Amazon Prime (video) 13kr/månad
    Disney 450kr/år = 37,5kr/månad

Total kostnad : 105,50 kr...
    Kommer aldrig gå tillbaka till Svenska priser...

Fetaste Netflix prenumerationen går på 100kr (har/gillar inte netflix längre)

Varför ska det skilja sig så jävla mkt....?

9. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 859
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Köpkraft och efterfrågan på aktuell marknad.

Kungjaevel gillar detta.
  10. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 105
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det skiljer så mycket för att folk tjänar typ 2000 - 4000 kr / månad i dom länderna. Hade priserna där varit samma som i Väst så hade nästan ingen haft råd att betala för dessa tjänster. Alternativet för bolagen är att ta ut lägre priser, eller inte sälja alls på dom marknaderna. Det där är priser man får på dom marknader som har absolut lägst priser, i Afrika, Turkiet, Indien, Filippinerna eller Argentina...

Sverige, Norge, Danmark, o.s.v. brukar ligga i absoluta toppen när det kommer till höga priser för dom tjänsterna. Så det blir ju lite att vi betalar mycket och det subventionerar mindre bemedlade marknader.

11. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 597
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Behöver du inte ha ett betalkort från det landet i så fall?

12. Delikaanli

Delikaanli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 14pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 14pro
    Platta:
    Ipad pro ´11
    Övrigt:
    Philips Smart TV, Nvidia Shield, Apple Tv, IpTv
    Absolut ;)

13. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
  14. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 859
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har testat Brave tidigare men det kändes inte viktigt då och jag var ju väldigt inarbetad på Chrome. Nu har jag bytt på både mobil och dator. Tar ett tag att vänja sig med nya inställningar och funktioner men det verkar funka bra. Ganska mycket bloat från början med kryptoplånbok, VPN, Leo (ai) och Rewards (annonser) dock men allt går ju att stänga av. Lite speciell svenska här och där som "Shields är UPP" och "prova Shields ner") men överlever det. Jag har inte haft något emot att Google har koll (och sålt min data...) på min surfhistorik osv om det gett mig fördelar med relevanta rekommendationer osv men när de pajar annonsblockerare och med prishöjningar på över 50% (OCH sälja min data) så är det adjöss med Chrome.

Jag föredrar Chromium. Kör Firefox ibland för lite test.

Last edited: 24 sept 2024
  15. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 597
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    För er som testar Brave så finns det två buggar som varit rätt långdragna... Båda har med synkroniseringen att göra. Första buggen är att syncen slutar fungera efter några månader om man synkar historiken mellan enheterna. Detta löses genom att stänga av just historiksync. Andra buggen är att lösenord för tillfället inte går att synca till Android.

Lite dåligt i mitt tycke. Men jag har följt deras utveckling på Github och det första problemet är rätt klurigt att lösa rent tekniskt. Lösenordssyncen borde de ha fixat rätt snart dock.

Kristy gillar detta.
  16. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 859
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Inte bra. Synk är viktigt. Lösenord behövs inte för min del, kör Bitwarden men historiken och det andra är viktigt.

Kristy gillar detta.
  17. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Jag har fortfarande inte fått något mejl om prishöjning, och inne på youtube-sajten står fortfarande priset 99 kr/mån.
    Någon annan som inte fått ett uppdaterat pris ännu?
    Börjar nästan kännas som att de varit snälla mot oss som blivit "grandfathered in", dvs vi som betalat sedan 2014 ;-) Alltså att vi slipper prishöjning.

Jag har sett att Ublock origin har släppt en ny version som ska fortsätta fungera efter att manifest v3 är obligatoriskt. Men den nya versionen ska ju vara begränsad jämfört med nuvarande.

Du har inte testat deras nya version (ublock origin lite), kan det vara så att den fungerar tillräckligt bra?
    Jag har båda installerade, men har inaktiverat den nya versionen, så använder den klassiska så länge det går. Vet alltså inte hur bra light-versionen funkar.

Ublock och ublock origin är olika produkter såvitt jag minns, bara så inget missförstånd sker.

Du får gärna återge förklaringen här lite kort, varför skulle det vara klurigt att lösa historiksynkronisering, och varför är det just efter ett par månader som detta problem uppstår?

18. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 859
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag använder funktioner som inte finns i lite.

Jag har tittat på buggen hos Brave och det verkar handla bland annat om hur mycket data det är totalt, det byggs upp med tiden. Får se om det faktiskt blir ett problem. Jag har alltså bytt helt till Brave som har ett separat val för just uBlock Origin (och NoScript, uMatrix och AdGuard) som kommer fortsätta vara tillgängliga med manifest v2. De kommer ju antagligen försvinna från butiken så småningom. Jag är nöjd med Brave just nu i alla fall. Efter att ha pillat bort allt bloat förstås.

Edit: Till exempel så använder jag egna filter och kosmetiska filter som är skapade med element-picker
    Här är en faq om begränsningarna med lite och manifest v3
    Frequently asked questions (FAQ)
    Filterlistorna kan till exempel bara uppdateras när själva tillägget uppdateras.

Edit några dagar senare:
    Ser att det jag behöver finns i Braves inbyggda blockerare Shields (den har till exempel en element-picker). Kan inte lägga in min färdiga lista med domäner som ska undantas från filtreringen men det är inte värre än att stänga av Shields manuellt för varje sida där jag vill ha det avstängt. Den kommer ihåg det. Jag har inaktiverat uBlock Origin, får se hur det känns. Det som verkligen stör mig är översättningen av deras "Shields up" och "Shields down" som har blivit "upp" och "ner". Borde vara på/av istället eller något. Shields är ju själva produktnamnet, sen "Filtrera listor" istället för "Filterlistor". Men det är små detaljer. ;)

Last edited: 2 okt 2024
  19. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 597
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Har inte superkoll på de tekniska bitarna, men att döma av ärendena på Github så handlar det om att Brave har en gräns på hur mycket man får lagra på deras servrar. När gränsen är uppfylld så vägrar deras servrar ta emot mer data. Historik verkar vara det som drar mest, så det fyller upp kedjan inom några månader och då slutar syncen att funka. Deras officiella rekommendation just nu är att stänga av sync av historiken för att lösa problemet.

Gällande att synca lösenord så verkar det vara en GUI-bugg. Är lite sur på att de inte bara fixar det, känns som en småsak...

Kristy gillar detta.
  20. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 138

MINA ENHETER

Använder du ditt riktiga Gmail-konto eller använder du ett extra konto som du sedan reggar i Nigeria?