Ja, det är en väldigt dum grej. Men det finns en hyfsat enkel väg runt det.
Hos Google kan man ha "Branded accounts" i vissa tjänster, vilket är ett slags underkonto till huvudkontot. Till exempel youtube, youtube music, google photos: där kan du välja om du vill spara innehåll som ett branded account eller direkt till "huvudkontot", där det sistnämnda huvudkontot alltså är samma namn du använder i Gmail.
Mitt vanliga youtube-konto har jag lagt som ett "Branded account". Medan youtube music har jag lagt direkt på "huvudkontot". Allt detta är alltså inom ramen för ett och samma google-konto.
Youtube Music använder då i mitt fall mitt namn "Sven Svensson" (mitt riktiga namn, samma som i Gmail).
Vanliga Youtube använder kanalnamnet, ett godtyckligt namn jag valt, i stil med "hejsan4456".
Då separeras spellistorna, precis det du önskar. Så länge du särskiljer dessa kanaler du skapat och inte råkar vara inloggad på fel t.ex. när du gillar innehåll.
Så mitt råd är att göra likadant nu på en gång, innan du hunnit skaffa mer innehåll, mer låtar, mer spellistor. Det finns något sätt att överföra mellan "huvudkontot" och "branded accounts" tror jag men jag vet inte exakt hur, antagligen rätt krångligt, så enklast ifall du börjat använda tjänsten alldeles nyligen är att flytta över manuellt nog, till rätt ställe, när du gjort uppdelningen.
Om din youtube-kanal ligger direkt på huvudkontot (dvs om du på youtube när du skriver kommentarer ser ditt riktiga namn, samma som i gmail), vilket är standard ifall man inte själv ändrat något, så är den enkla lösningen att skapa ett "Branded account" för youtube music (dvs tvärtom mot min egen setup).
Du kan byta mellan dessa olika konton/kanaler uppe till höger i youtube/youtube music, när man trycker på profilbilden.
På telefonen är det alltså lätt att välja i apparna att youtube ska vara på rätt kanal - den ena, och youtube music på den andra kanalen, den särskiljer detta mellan apparna automatiskt.
På datorn i webbläsaren är det lite jobbigare, om du byter kanal i t.ex. youtube-webbsidan uppe i högra hörnet så kommer det ändras även på webbsidan för youtube music, dvs du måste byta tillbaka nästa gång du startar den andra tjänsten. På min Chromebook har jag löst det genom att aldrig använda youtube music i webbläsaren, utan för det ändamålet har jag appen youtube music installerad som android-app i Chrome os. Vet ej hur man bäst gör på windows eller annan plattform. Har ej testat detta på länge, så vet inte ifall det jag skrivit i detta stycke kan ha ändrats senaste året/åren?
Click to expand...