Diskussion: YouTube Premium & YouTube Music i Sverige

Diskussion i 'Strömningstjänster' startad av Swedroid, 18 jun 2018.

1. Exxpert

Exxpert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    284
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Nej, inte jag heller

2. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 298
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  4. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Kan inte personligen tycka det är så konstigt eller fel att Google sätter ner foten. Priserna är anpassade efter "vanliga" människors köpkraft i de olika länderna.

Last edited: 20 jun 2024
    mattihp och stelex gillar detta.
  5. demonen

demonen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    983
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Betalar inget för min YouTube Music. På Iphone finns möjlighet att sideloada appen YTMusicUltimate vilket är en YouTube Music app med alla premiumfunktionerna gratis. Går att göra med Spotify också men den går jag och betalar på fortfarande då jag fortfarande har studentrabatt :)

6. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 222
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    För extremt många kommer dom sänka inkomsten från 25-30kr till exakt 0kr, Giriga idioter och dom (inkl. streaming företagen) sitter säkert och undrar varför piratkurvan åter pekar uppåt.

Tycker Premium Lite var en bra grej som jag betalade för men inte ens det fick man behålla, jag kommer i alla fall inte teckna några svenska priser på detta och hoppa över till något annat som har en bättre fristående musik del.

Kaleid gillar detta.
  7. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 157

MINA ENHETER

Jag kör själv via vpn,tills det slutar nu då kanske.
    Men det är väl inte konstigt att dom vill ha betalt för tjänsten?

katho, htiawe, mattihp och 1 annan gillar detta.
  8. Mrhoyt

Mottagna gillanden:
    1 222
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Tillgång och efterfrågan, den fria marknaden håller inte med om deras övertro till vad dom kan ta betalt.

Matte_N gillar detta.
  9. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 315
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Jag hade också Premium Lite till mig själv som var bra men dyrt. Nu har jag istället Premium Family fast ingen använder Google Music. Men hela familjen slipper reklamen i YouTube.

Gorgeous och bernard gillar detta.
  10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 298
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    katho, Kristy, mbs och 2 andra gillar detta.
  11. BrorSnor

BrorSnor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag tycker också det är väldigt synd att Premium Lite inte finns längre. Tror jag hoppade på den så fort den kom i Sverige och hade den till slutet.

Tycker YT premium är för dyrt för enbart reklamfri video, då jag inte kommer lämna Spotify för YT Music.

Så istället för att Google får en del YT slantar som på Lite tiden, får de nu inga alls från mig.

Becs9310, Yoko666 och milky81 gillar detta.
  12. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    535
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag har bara haft YouTube Premium och Youtube Music i ett par dagar, så det är för tidigt att uttala sig i jämförelsen med Spotify, men en sak är iallafall urbota dumt; att spellistor från YouTube (om det finns något musikklipp i listorna) visas och blandas med spellistorna i Y Music och vise versa! Detta är alltså inte valfritt.
    Varför kan man inte få ha endast sina musiklistor i musikappen? Och varför måste musiklistor skräpa ner och skapa oordning i mitt YouTube helt i onödan?
    Varför kan inte var sak få ha sin plats Google??

htiawe gillar detta.
  13. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 983

MINA ENHETER

Ja, det är en väldigt dum grej. Men det finns en hyfsat enkel väg runt det.
    Hos Google kan man ha "Branded accounts" i vissa tjänster, vilket är ett slags underkonto till huvudkontot. Till exempel youtube, youtube music, google photos: där kan du välja om du vill spara innehåll som ett branded account eller direkt till "huvudkontot", där det sistnämnda huvudkontot alltså är samma namn du använder i Gmail.

Mitt vanliga youtube-konto har jag lagt som ett "Branded account". Medan youtube music har jag lagt direkt på "huvudkontot". Allt detta är alltså inom ramen för ett och samma google-konto.
    Youtube Music använder då i mitt fall mitt namn "Sven Svensson" (mitt riktiga namn, samma som i Gmail).
    Vanliga Youtube använder kanalnamnet, ett godtyckligt namn jag valt, i stil med "hejsan4456".
    Då separeras spellistorna, precis det du önskar. Så länge du särskiljer dessa kanaler du skapat och inte råkar vara inloggad på fel t.ex. när du gillar innehåll.

Så mitt råd är att göra likadant nu på en gång, innan du hunnit skaffa mer innehåll, mer låtar, mer spellistor. Det finns något sätt att överföra mellan "huvudkontot" och "branded accounts" tror jag men jag vet inte exakt hur, antagligen rätt krångligt, så enklast ifall du börjat använda tjänsten alldeles nyligen är att flytta över manuellt nog, till rätt ställe, när du gjort uppdelningen.

Om din youtube-kanal ligger direkt på huvudkontot (dvs om du på youtube när du skriver kommentarer ser ditt riktiga namn, samma som i gmail), vilket är standard ifall man inte själv ändrat något, så är den enkla lösningen att skapa ett "Branded account" för youtube music (dvs tvärtom mot min egen setup).

Du kan byta mellan dessa olika konton/kanaler uppe till höger i youtube/youtube music, när man trycker på profilbilden.
    På telefonen är det alltså lätt att välja i apparna att youtube ska vara på rätt kanal - den ena, och youtube music på den andra kanalen, den särskiljer detta mellan apparna automatiskt.
    På datorn i webbläsaren är det lite jobbigare, om du byter kanal i t.ex. youtube-webbsidan uppe i högra hörnet så kommer det ändras även på webbsidan för youtube music, dvs du måste byta tillbaka nästa gång du startar den andra tjänsten. På min Chromebook har jag löst det genom att aldrig använda youtube music i webbläsaren, utan för det ändamålet har jag appen youtube music installerad som android-app i Chrome os. Vet ej hur man bäst gör på windows eller annan plattform. Har ej testat detta på länge, så vet inte ifall det jag skrivit i detta stycke kan ha ändrats senaste året/åren?

paycheck, Kristy, milky81 och 1 annan gillar detta.
  14. laserturken

laserturken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

@N6290@N6290
    Så då kan man alltså ha ett konto för tex musik i bilen och ett för videos hemma..det lite som ett gäst konto eller?

Tänkte också höra om någon vet om Youtube Music har egna musikspår, eller går det på samma ström som videos...tänker då om det påverkar bitrates.

15. N6290

Mottagna gillanden:
    1 983

MINA ENHETER

Ja, det borde nog gå.
    "Gästkonto" är kanske en dålig benämning, för det är ju ett permanent konto/kanal, där allting sparas (om du vill). Men mig veterligen kan du skapa så många Branded accounts som du önskar, så ett sådant för gäster eller för något särskilt ändamål skulle vara en möjlighet som exempel.

Dock ett förbehåll: om du t.ex. skapar en kanal för bilen, en kanal för enhet xx, och en för enhet yy, jag vet inte om varje app kommer minnas vilket Brand account den ska ligga på. Jag ändrar ju aldrig kanaler då jag särskiljt det på ett sätt som ligger statiskt på mina enheter. Men om man skapar flera Branded accounts så skulle det ju möjligen kunna vara så att en ändring på enhet xx, i youtube- eller youtube music-appen, även speglas till enhet yy, dvs att den går över till en annan förvald kanal. Samma problem som jag nämnde ovan, med webbläsaren. Vet ej, men någon skulle ju lätt kunna undersöka det.

(Så länge jag alltid ligger på en och samma branded account/kanal i t.ex. youtube så ligger den ju statisk som förvald, så långt inget problem. Stycket ovan berör alltså situationen där man har fler Branded accounts/kanaler, som är avsedda att användas på olika enheter).

Kristy och laserturken gillar detta.
  16. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    535
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Tack för tipset!

Nu har jag redan lagt mycket jobb på att göra spellistor, så jag tänker att jag borde kunna göra så här:
    Jag gör mina spellistor olistade, tillfälligt, och delar dem till Keep.
    Jag skapar ett branded account och väljer det i YM, öppnar de delade listorna och lägger till dem.
    Sedan gör jag alla listor privata igen

Det borde väl gå?

Jag har inte läst igenom hela denna tråd och ber om ursäkt ifall detta redan har diskuterats..

Last edited: 27 jun 2024
    Kristy gillar detta.
  17. N6290

Mottagna gillanden:
    1 983

MINA ENHETER

Hur gick det?

Jag skulle gissa att den lösningen du skissat på ska fungera (helt säker kan jag dock inte vara).
    Dubbelkolla så du verkligen har en självständig kopia av innehållet innan du börjar radera på ena stället. Du kan ju testa genom att lägga till/ta bort låtar, byta namn på nån spellista etc och se om några förändringar dyker upp på andra stället, vilket kan indikera att du inte har lyckats skapa en självständig kopia som består när du ändrar/raderar.

En annan möjlighet är att kolla vilka migreringsverktyg Google själva erbjuder för Branded accounts. Vet att jag för ca tio år sedan flyttade innehåll genom Googles egna verktyg åt några olika håll, men det gällde då Youtube och inte dess musiktjänst (som ju inte fanns då). Kanske kan du på ett ännu enklare sätt lösa det, om du söker efter vad Google erbjuder i den vägen.

Kristy gillar detta.
  18. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    535
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Sorry, jag glömde bort att berätta hur det gick.

Jag googlade lite mer innan jag gjorde något, och hittade då info om att man måste ha sitt huvudkonto valt för YouTube Music för att kunna nyttja assistenten till att spela upp spellistor via tex Nest Hub och Android Auto.
    Därmed sprack iden om ett underkonto för Music.
    Istället gjorde jag ett branded account i YouTube dit jag flyttade spellistor som innehöll musik och som hamnat i Music.
    Det uppstod dock ett problem med mitt tillvägagångssätt: Jag kunde dela listorna som olistade via keep som mellanhand, men när jag åter gjorde listorna privata i huvudkontot försvann de från underkontot jag delat dem till, och jag antog att de skulle försvinna även om jag bara deletade dem från huvudkontot, utan att göra dem privata igen.
    Därför fick jag manuellt lägga till de ingående videorna i listorna i nya listor i underkontot innan jag tog bort dem från huvudkontot. Omständligt, men det var inte överdrivet många, och så tog jag tillfället att rensa bort en del onödigt.

Med detta har jag ju kvar musiklistorna från Music i huvudkontot på Youtube, men det får jag väl leva med, och jag kan ju växla till underkontot och slippa dem där.

Last edited: 8 jul 2024
    Kristy gillar detta.
  19. Mrhoyt

Mottagna gillanden:
    1 222
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Om man använder Youtube Premium Familj och en av personerna flyttar, blir det när strul med användandet?

20. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 857
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Man ska bo i samma hushåll, sen hur och om de kollar vet jag ej.

MultiMan, Kristy och bernard gillar detta.