Övrigt: Z1C: Snabba frågor / Snabba svar

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av cjb, 8 februari 2014.

1. Phukkitt

Phukkitt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Svepfunktionen var det Swype som var först med, Swiftkey fick det inte förrän senare (t.o.m. efter att Sony infört det). Swiftkeys huvudsakliga säljargument var just att det lär sig förutspå vad du kommer skriva härnäst, genom att analysera allt du skriver, bl.a. genom att scanna dina SMS, mail, inlägg på FB o.s.v. Sony har nu även kopierat denna funktion, men huruvida de gör det lika bra vet jag inte.
    Oavsett så kan de ju kännas olika, t.ex. kanske Swiftkey känns bättre för någon än Sony's, men vissa specifika saker kanske Swiftkey gör dåligt så att man kanske ibland måste byta tillbaks till stock en snabbis.

EDIT: Sedan kan det även vara skönt om man har ett BT-tangentbord kopplat till luren att kunna använda touch-tgb utan att behöva koppla bort sitt BT-tgb först.
    När jag har min gamepad ansluten till luren så dyker det inte upp något tangentbord i textrutor om jag inte kopplar bort gamepaden först, då telefonen tror att den är ett fysiskt tangentbord.

Last edited: 22 april 2014
  2. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Japp,dra ner gardinen och välj.

Fredriks och Phukkitt gillar detta.
  3. Phukkitt

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Där ser man, den notisen missade jag. Tackar! :)

4. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.286

MINA ENHETER

Anledningen till min fråga hur man ändrade var just för jag ville testa Sonys tangentbord för att se om jag gillade det. Har alltid kört swiftkey och gillar det som tusan men ville ge Sonys en chans utan att behöva gå in i inställningarna för att byta. En nackdel med Sonys är att mellanslag ofta blir punkt för mig,den är helt enkelt för liten. En fördel med swiftkey är att man kan enkelt få ett numeriskt tangentbord och slipper då ha alla siffror på rad. Dessutom är swiftkey outstanding på rättstavning. Kanske kan man även på Sonys välja mer än ett språk, på swiftkey kan man ha flera språk och man behöver inte ändra något för att växla mellan svenska och engelska tex

Skickat från Tapatalk

5. Vidur

Vidur Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Att det blir en punkt ibland går att stänga av.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

6. mikekop

mikekop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Standardinställning på Sonys tangentbord är att om du väljer ett av ordförslagen som kommer upp, dvs trycker på ordet, så infogas ett mellanslag automatiskt, trycker man då på mellanslag själv så infogas en punkt. Detta kan stängas av.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

7. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.286

MINA ENHETER

Ahhhh, en förklarar alla mina punkter när jag skriver med det tangentbordet :-) Tycker dock att Swiftkey är liiiiite bättre så jag fortsätter nog med det :-)

Skickat från Tapatalk

8. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    vad får ni för hastigheter med wifi? kommer max upp i ca 12 på 100 lina. ligger på 80 med min z ultra..

9. Phukkitt

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Får inga jättebra hastigheter, men det känns som att man skulle behöva kunna ställa in så att det testas med en större datamängd då hastigheterna inte verkar vilja stabilisera sig förrän vid slutet...

Speedtest.net:
    Dator: 95/11
    Mobil: 47/13

Bredbandskollen:
    Dator: 97/11
    Mobil: 51/13

Bahnhof 100/10, kör datorn med sladd och mobilen via WiFi.
    Känns lite mysko att mobilen inte får samma resultat som datorn, routern ska klara högre (1000 över sladd, 300 över WiFi)...

10. Vidur

Vidur Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Att testa wifi är en vetenskap i sig själv. Finns så många saker som påverkar. Jag får med en dlink dir-860l som är en ac router lätt över 100mbit, rekordet tror jag var 212.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

11. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4.346

MINA ENHETER

Får lätt över 100 jag med på en icke-AC, Asus RT-N56U.
    Så det är inget fel på WiFi-hastigheten på telefonen. :)

Får man betydligt lägre så får man se över sitt nätverk, felet sitter inte i telefonen.

12. luddovitch

luddovitch Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nån som har problem med brus i hörluren under samtal för den man pratar med? Det kommer efter ett tag för den man snackar med, och brusar upp mer och mer tills den inte hör alls, för att sedan försvinna helt och komma tillbaka igen efter en stund. En gång har jag hört brusandet själv också. Vad kan det vara?

13. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    så om jag får 12mbit med xzc och 80 med xzu så måste det ju betyda att wifi strular på compacten. är för övrigt 5G på en netgear

14. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4.346

MINA ENHETER

Mer troligt att du inte riktigt har koll på din nätverksmiljö och hur enheterna är uppkopplade mot detta.

Gjorde ett snabbt test nu med min Z1C hos en polare som har 100/10 med BBB. Svårt att få bättre med förutsättningarna.
    Sent from my Z1 Compact

Last edited: 25 april 2014
  15. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, har beställt en compact nu, men det stod mellan compact och Z2 och till slut valde jag då compacten just för den mindre skärmen och att den helt enkelt gick att få tillhanda snabbare än en Z2:a. Då till in snabbfråga. Gjorde jag ett dåligt val, för nu har man liksom börjat fundera på om man gjorde rätt val ändå? Z2 har ju trots allt mycket bättre hårdvara.

16. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.286

MINA ENHETER

Jag anser att du gjort ett riktigt bra val. Smidig snabb telefon med fantastisk batteritid. Personligen är jag as nöjd med min, gillar allt med den och spec formatet.

Skickat från Tapatalk 2

dragontrumpetare gillar detta.
  17. osterlindh

osterlindh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Kan bara hålla med, z1c (förutsatt att du får ett problemfri exemplar) så är det en fantastiskt bra telefon från Sony.

Jag kommer från Windows Phone(lumia serierna har jag ägt) samt nästan alla iphones.

Kan inte bli mer nöjd med kvalités känslan och rappheten och ändå är toppmodellerna hos WP rappa som f*n. Vet inte om det är rätt å jämföra med ett annat system men det är det enda jag kan jämföra med i min situation.

Nu har jag även dragit bort skyddsfilmen på framsidan som sitter på från fabrik och klistrat på nillkin tempered glass, sjukt nöjd med nillkin. Bra skit! Som andra säger har man ännu finare skärm än innan och enklare att använda touchen, den är mer exakt.

Så nöjd kommer du bli och rätt val, ja det kan bara du svara på i slutändan men om du inte behöver en stor skärm så är z1c inget dumt val hur man än vrider å vänder på det :)

Skickat från mobilen Z1C

dragontrumpetare gillar detta.
  18. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tack för svaren... Min lur är iallafall på väg nu. :-)

19. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Just det ja. Nu har jag då en Sony Xperia Z1 Compact. Den är uppdaterad till 4.4.2 och med senaste mjukvaran. Men skulle inte vi få liknande funktioner som Z2:an? Jag tänkte mest på att kunna stänga ner alla appar på en gång i multitaskingen? Eller har jag missat något. Skulle inte heller de Samsung-liknande funktionerna dyka upp som t ex att om man håller i mobilen, så skall inte skärmen slockan, utan bara om man då lägger ner den, samt håller man luren till örat så svarar den ett samtal o s v...

Ok, har märkt min första bugg och det är då ledlampsbuggen, att lampa ger blått sken in i bilden.

En sak till. Skall det vara så här att jag inte skall kunna skicka bilder ifrån mitt minneskort via skype? Det har ju gått tidigare? Däremot kan jag gå in i mitt album, välja en bild på mitt minneskort för att sedan dela via skypa. Så varför kan jag inte göra det i skype?

Last edited: 30 april 2014
  20. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Gällande bilderna så har det med KitKat att göra, inga 3:e parts appar kan skriva eller läsa från SD kortet såvida den inte har en egen mapp där.
    Så det är inte Sony specifikt.