Övrigt: Z1C: Snabba frågor / Snabba svar

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av cjb, 8 feb 2014.

  1. Carlstein

    Carlstein Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Jo kostar ju i runda slängar en 1800kr på repairstore, har du andra tips dela gärna med dig :)

    Läste visst fel, 599kr kostar att få baksidan som ny
     
    Last edited: 31 jul 2014
  2. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Det ska vara väldigt lätt att byta ut baksidan själv.

    Finns en tråd på XDA:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2710603
     
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    599 är inte så blodigt om man tycker det är värt det. Släng på en skyddsfilm sen så den håller sig som ny.

    Tapatalked
     
  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Laddar, eftersom den magnetkontakt jag köpte dels inte sitter särskilt bra, och dels verkar den bara ladda med 100 mA eller nåt sånt via den (det tar med andra ord evigheter att ladda).

    För att inte tala om när man använder Waze i bilen, magnetkontakten sitter inte kvar i bilens rörelser.
     
  5. Obetsak

    Obetsak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2013
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Var 100mA något du drog ur hatten för att det går långsamt eller är det uppmätt på något sätt? Min magnetladdkabel ger strax under 1000mA enligt currentwidget och jag upplever den inte långsam.

    Håller med om att det inte behövs mycket för att kontakten ska hoppa lös.



    Skickat från min D5503 via Tapatalk
     
  6. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag får följande värden:
    Med USB-kabel: 4.49V, 0.42A
    Med magnetkabel: 4.50V, 0.41A

    Testat med den medföljande väggladdaren samt medföljande USB-kabeln, magnetkabeln är köpt på DX-box.
    Alla värden ovan bör ses som ±1 då de kunde hoppa uppåt och nedåt, ibland aningen frenetiskt.
    Testat när batteriet varit 76-82% laddat. Ibland gick det långsammare, ibland fortare, men värdena ovan visar iaf att det knappt är någon skillnad mellan de två alternativen.

    Utfört med en s.k. Charger Doctor som man kopplar mellan laddaren och telefonen.
    Prövade även med appar, bl.a. CurrentWidget, och de kunde variera mellan 5mA till 3500mA, dock visade de oftast mellan 100-300mA, men mitt intryck är att de inte verkar speciellt pålitliga eller att telefonen själv är dålig på att rapportera.
     
  7. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Från 60% batteri till 70% batteri på två timmar...

    Jag tog för givet att eftersom kontakten bara har två stift så kan telefonen inte veta vad den är ansluten till, och enligt USB-standarden får en enhet inte dra mer än 100 mA utan att "förhandla" om mer ström (och det kräver de två datapinnarna, som magnetkontakten saknar). När man ansluter med en riktig USB-kabel så är ju de två datapinnarna kortslutna så telefonen vet att det är en laddare den är ansluten till.

    Jag kör med original-laddare och original-sladd, men sen är det en magnetkontakt (med micro-USB-hona) köpt från Fyndiq (hade bråttom inför semestern). Kan vara den kontakten som inte funkar som andra?
     
  8. Beast

    Beast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja 10% på 2h är våldsamt dåligt,0-100% med originalladdaren in bakom luckan tar 3h..
     
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Det kan den veta, som när den sitter i en docka t.ex.
    Jag testade precis att ladda från USB-porten på datorn och en magnetkabel, 90-100% på ca. 20 minuter.

    Då är skärmen tänd hela tiden också då jag kör med Daydream+Timely vid laddning/dockad.
     
    Last edited: 3 aug 2014
  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Hur kan telefonen veta vad som finns i andra änden av sladden om den bara ser + och - för 5-volten?

    Det är såklart möjligt att de har valt ful-lösningen att alltid anta att det är en laddare, och strunta i USB-standardens gräns på 100 mA.
     
  11. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Det skulle även kunna vara så att den känner av magneten. :)
     
  12. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Exakt, nåt sånt. För den vet när den sitter i en docka eller bara en USB-magnetladdare.
     
  13. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Eller att det sitter en liten RFID-krets i kontakten? På något sätt känner den i alla fall av att man ansluter den till dockan, SmartConnect kan ju triggas t.ex., och den kan skilja mellan anslutning till laddare och anslutning till docka. Det kan ju också vara någon sorts signal som överlagras på +5V-likströmmen.
    I alla fall bör telefonens kretsar vara ordentligt skyddade när det är en såpass öppen anslutning med lätt åtkomliga kontaktytor. Man kan ju föra dit felpolad spänning eller någon annan, betydligt högre spänning än 5V ganska lätt.
     
  14. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Kan å göra med kanske någon resistans(?) som skall ligga på ett visst tal för att det sklal vara "orginal"

    Teknik kan va bra klurigt ibland, blir ju bara intreasantare pga det ;-)

    Skickat från mobilen Z1C
     
  15. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Men magneten kan inte tala om för telefonen huruvida USB-kontakten i andra änden av sladden sitter i en dator (där telefonen bara "får" dra 100 mA) eller en laddare (där telefonen får dra mer, men sen om telefonen får dra 500 mA, 1 A eller 2 A kan den heller inte veta).

    Jag provade igenom häromkvällen, batteriet var på 32% vid midnatt när jag kopplade in magnetkontakten (ansluten till original-laddaren). När jag vaknade 9.30 så var batteriet på 53%.... Bytte till micro-USB och på en timme var batteriet fulladdat.

    Så uppenbarligen är det nåt fel på min magnetkontakt.
     
    Last edited: 7 aug 2014
  16. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Ladda mitt precis med magnetkontakten. Från 8% till 98% på ca 3tim, kan varit lite kortare tid.

    Så uppenbarligen något struk med din kontakt :(

    Skickat från mobilen Z1C
     
  17. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Vart får du 100mA-gränsen ifrån, källa på det? Googlar jag på det så får jag upp ditt inlägg i den här tråden...
    Det vore konstigt med en så pass låg gräns då USB 2.0 levererar upp till 500mA.

    Följande kan läsas på http://en.wikipedia.org/wiki/USB#Power:
    "A unit load is defined as 100 mA in USB 2.0, and 150 mA in USB 3.0. A device may draw a maximum of five unit loads (500 mA) from a port in USB 2.0, or six unit loads (900 mA) in USB 3.0."

    EDIT: Googlade lite mer på det, och det ligger något i det du säger då jag bl.a. får upp detta:
    "High power bus powered functions will draw all its power from the bus and cannot draw more than one unit load until it has been configured, after which it can then drain 5 unit loads (500mA Max) provided it asked for this in its descriptor."
    (Källa)

    EDIT 2:
    Efter ytterligare googling så ser jag att man dels kan ha ett chip i kabeln som "ber" om 500mA, men det tror jag inte är fallet med Sony's magnetladdare. Mest p.g.a. att de i manualen till dockan har denna bild:
    [​IMG]
    ...följd av texten "Telefonen laddas inte om du ansluter laddningskabeln till USB-porten på en dator."

    Jag har dock min telefon ansluten till datorn med magnetkontakten i skrivande stund och den laddas med 4.5V, 0.42A (batteriet är 49% laddat).

    Läste en forumpost som skrev "you're not guaranteed to get more than 100ma unless you ask for it" vilket jag tolkar som att man kan få ut mer än 100mA i vissa fall, som att kontrollen inte görs.
    På mitt moderkort har USB 2.0-portarna något som de kallar för Charger+ som låter användaren ladda saker via USB även om datorn är avstängd (måste slås på i BIOS, kan inte minnas att jag skulle gjort det). Jag får dock ut samma oavsett vilken port jag kör, d.v.s. även USB 3.0-portarna både fram och bak.
    Kanske de stängt av kontrollen för att kunna ha denna funktion?
     
    Last edited: 9 aug 2014
  18. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Chip i kabeln innebär att det måste vara fyra stift som ansluter till telefonen, magnetkontakten har bara två. Det är där hela problemet ligger: med bara två stift så kan inte telefonen veta vad som sitter i andra änden. Men uppenbarligen så förutsätter de (enligt bilden du visar) att man inte ansluter USB-kontakten till en dator utan en laddare.

    Om en enhet drar mer än datorn sagt att den får dra så KAN datorn stänga ner porten, men det är inte säkert den gör det. Jag får rätt ofta felmeddelande av typen "strömmen räcker inte till" när jag ansluter en del äldre USB-stickor till en USB-port på mitt tangentbord (det sitter en 2-portars USB-hub i tangentbordet).
     
  19. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag tolkade det som att man kan ha ett chip i kabeln som skickar rätt descriptors till datorn utan att behöva ha en dataanslutning till det som ska laddas. Oh well.

    Lite lustigt är att om jag försöker använda min Charger Doctor när jag kopplar till datorn via USB så vill det inte fungera. Mobilen ansluter till datorn, och kopplas sedan bort på en halv sekund, och detta upprepas igen och igen. :S
     
  20. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Min Z1 Compact tappade plötsligt all kontakt med datorer då man ville koppla samman
    med Sony´s usb kabel. Skickade in den för ca 1 vecka sedan och de slutade med att
    verkstaden sände mig en helt ny mobil, vilket jag tackar för.

    Dock står man nu i valet och kvalet, ska man uppdatera till kitkat, eller ska man stanna kvar i 4.3.