Jag har både en
MK808B (Rockchip RK3066, två kärnor i 1.6GHz + Mali 400 GPU) och sedan igår en Zealz
GK802 (Freescale i.MX6Q, fyra kärnor i 1.2GHz + Vivante GC2000) och möjlighet att jämföra dem i olika avseenden om nån vill ha lite köpråd eller undrar specifika saker.
Jag köpte båda stickorna med avsikten att ersätta en ganska stor AMD-HTPC med nVIDIA-grafikkort som trots att både CPU och grafikkort marknadsfördes som tysta/svala/energieffektiva på sin tid drar ca 100W när den är igång... Film-prestandan i XBMC eller VLC har aldrig riktigt varit vad jag hoppats och tyvärr måste jag erkänna att den spelat video aningen bättre i Windows än i Linux (speciellt när det gäller Flash). Ett tystare nätagg, snabb SSD eller starkare CPU/GPU kostar mer än en Android-sticka så jag betraktar HTPCn som EOL.
Mitt mediaspelararrangemang hemma i vardagsrummet är att stickorna är kopplade till en 42" Panasonic TX-L42E30Y LCD TV via HDMI och TVn tar ut ljudet i analog stereo till en Denon PMA-1055R stereoförstärkare. Jag kan alltså inte göra några avancerade flerkanals-ljudtester. Jag har en ohyggligt ful men billig Deltaco
USB-hubb med egen strömförsörjning kopplad till stickorna. Där har jag anslutit ett trådlöst Deltaco TB-225 tangentbord med trackpad som funkar utmärkt (inkl volym-knappar och scroll-hjul). Jag har en liten Intel Atom-server som kör Linux och delar ut media på nätverket via DLNA.
Här kommer en kort jämförelse av de två stickorna med avseende på högupplöst film-uppspelning (båda spelar enklare SD-material och Spotify etc utan problem så det är ointressant att jämföra).
MK808B
MK808B kör inte riktig 1080p ännu, utan sträcker ut en bild med lägre upplösning över 1080p. Bilder ser inte riktigt bra ut tycker jag utan lite "utsmetad", har aningen fel dimensioner och färgerna är lite urvattnade. Android-teckensnittet ser inget vidare ut heller. Detta kommer säkert bli mkt bättre när det kommer en firmware för MK808B som stödjer riktig 1080p, vilket redan finns för modellen MK808 utan Bluetooth. Jag har bara testat den med standard-firmware som var installerad när jag fick den.
Jag upplever CPU+GPU som för långsamma för att HD-filmer ska flyta utan problem. Det hackar en del i bilden och i strömmande "play" appar hamnar ljudet ofta så pass långt ur synk att man störs av det. Den fixar inte högsta bitraten från SVT i appen Play SE speciellt bra, även om man använder ett externt program som BS Player eller MX Player för att spela filmen med hårdvaruaccelerering.
Det har varit ofta som jag flippat över till stickans HDMI-ingång på TVn och upptäckt att den hängt sig sedan igår eller förrgår och krävt omstart, vilket är fippligt med alla sladdar bakom TVn.
Den har helt enkelt ingen vidare spouse approval factor.
GK802
GK802 kör äkta 1080p med riktigt bra bild. Jag fick den av DHL igår och såg en HD-film (720p) på kvällen och jäklar vilken skillnad i jämförelse med MK808B. Perfekt flyt i bilden och minimalt eller ingen osynk mellan ljud och bild. Långt bättre än MK808B och faktiskt även bättre än min nu överflödiga AMD-HTPC om bott under TVn i många år. Play SE funkar utmärkt på högsta bitraten.
För att kunna installera appar som Netflix och Spotify behöver man tweaka inställningarna i några XML-filer för Play Store. Det finns en ROM med denna fix samt root
här. För att byta ROM behöver man ett tomt micro-SD-kort där man dumpar alla filerna i arkivet, ett gem och
en del tålamod.
Slutsats
GK802 kostar $99 och alltså nästan dubbelt så mycket som MK808B som ligger på $55. Mellanskillnaden är lätt värt det. GK802 klarar uppgiften som tyst billig HTPC till 100%. Jag ska pressa den med mer 1080p idag, det jag testade igår såg mycket bra ut. Jag ska även testa lite spel och benchmarka den om jag hinner.
Nån som undrar nåt särskilt?
PS. Eftersom jag drar ljudet via TVn till stereon så måste TVn vara på även när jag bara spelar musik. Jag använder appen
Screen Filter för att dämpa ljusstyrkan på skärmen vid dessa tillfällen. DS
Click to expand...