Zealz GK802 Quad Core Android Mini PC för 675 kr

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av knutars, 14 dec 2012.

  1. stinger

    stinger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2009
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ingen som vill sälja sin sticka?
     
  2. perosb

    perosb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Originalladdaren på 2A funkar med både mus och tangentbord.
    Lånade en ipad laddare av grannen som har 2.1A fungerade också.

    Utan mus/tangentbord går det att köra med ström från telefonladdare.

    Finns bara android 4.0.4 än så länge.
    Ubuntu är också på gång.

    (Betalade $117 med TNT frakt, plus 199sek i importmoms)


    Skickat från min Nexus 7
     
  3. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    199 kr moms på 117 USD är mer än 25%. Du har även får betala extra frakt, eller tull?
     
    Last edited: 6 jan 2013
  4. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

  5. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

  6. zzleeper

    zzleeper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har nu testat allt verkligen och får inte igång den. Den startar som sagt fint och så men inget funkar och ansluta till den. Sakerna får ström men funkar inte .

    Du kan få köpa den om du vill? :) jag fick mail från GK och skall annars skicka tillbaka till den till Kina. Om du är sugen på och testa att få den och funka så säg till. Skickar tillbaka den på måndag annars.

    Skall testa en koppla in en USB hubb som har egen ström och se om jag får någon mus eller keyboard och lira på den då.
     
    Last edited: 9 jan 2013
  7. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag har både en MK808B (Rockchip RK3066, två kärnor i 1.6GHz + Mali 400 GPU) och sedan igår en Zealz GK802 (Freescale i.MX6Q, fyra kärnor i 1.2GHz + Vivante GC2000) och möjlighet att jämföra dem i olika avseenden om nån vill ha lite köpråd eller undrar specifika saker.

    Jag köpte båda stickorna med avsikten att ersätta en ganska stor AMD-HTPC med nVIDIA-grafikkort som trots att både CPU och grafikkort marknadsfördes som tysta/svala/energieffektiva på sin tid drar ca 100W när den är igång... Film-prestandan i XBMC eller VLC har aldrig riktigt varit vad jag hoppats och tyvärr måste jag erkänna att den spelat video aningen bättre i Windows än i Linux (speciellt när det gäller Flash). Ett tystare nätagg, snabb SSD eller starkare CPU/GPU kostar mer än en Android-sticka så jag betraktar HTPCn som EOL.

    Mitt mediaspelararrangemang hemma i vardagsrummet är att stickorna är kopplade till en 42" Panasonic TX-L42E30Y LCD TV via HDMI och TVn tar ut ljudet i analog stereo till en Denon PMA-1055R stereoförstärkare. Jag kan alltså inte göra några avancerade flerkanals-ljudtester. Jag har en ohyggligt ful men billig Deltaco USB-hubb med egen strömförsörjning kopplad till stickorna. Där har jag anslutit ett trådlöst Deltaco TB-225 tangentbord med trackpad som funkar utmärkt (inkl volym-knappar och scroll-hjul). Jag har en liten Intel Atom-server som kör Linux och delar ut media på nätverket via DLNA.

    Här kommer en kort jämförelse av de två stickorna med avseende på högupplöst film-uppspelning (båda spelar enklare SD-material och Spotify etc utan problem så det är ointressant att jämföra).

    MK808B

    MK808B kör inte riktig 1080p ännu, utan sträcker ut en bild med lägre upplösning över 1080p. Bilder ser inte riktigt bra ut tycker jag utan lite "utsmetad", har aningen fel dimensioner och färgerna är lite urvattnade. Android-teckensnittet ser inget vidare ut heller. Detta kommer säkert bli mkt bättre när det kommer en firmware för MK808B som stödjer riktig 1080p, vilket redan finns för modellen MK808 utan Bluetooth. Jag har bara testat den med standard-firmware som var installerad när jag fick den.

    Jag upplever CPU+GPU som för långsamma för att HD-filmer ska flyta utan problem. Det hackar en del i bilden och i strömmande "play" appar hamnar ljudet ofta så pass långt ur synk att man störs av det. Den fixar inte högsta bitraten från SVT i appen Play SE speciellt bra, även om man använder ett externt program som BS Player eller MX Player för att spela filmen med hårdvaruaccelerering.

    Det har varit ofta som jag flippat över till stickans HDMI-ingång på TVn och upptäckt att den hängt sig sedan igår eller förrgår och krävt omstart, vilket är fippligt med alla sladdar bakom TVn.

    Den har helt enkelt ingen vidare spouse approval factor.

    GK802

    GK802 kör äkta 1080p med riktigt bra bild. Jag fick den av DHL igår och såg en HD-film (720p) på kvällen och jäklar vilken skillnad i jämförelse med MK808B. Perfekt flyt i bilden och minimalt eller ingen osynk mellan ljud och bild. Långt bättre än MK808B och faktiskt även bättre än min nu överflödiga AMD-HTPC om bott under TVn i många år. Play SE funkar utmärkt på högsta bitraten.

    För att kunna installera appar som Netflix och Spotify behöver man tweaka inställningarna i några XML-filer för Play Store. Det finns en ROM med denna fix samt root här. För att byta ROM behöver man ett tomt micro-SD-kort där man dumpar alla filerna i arkivet, ett gem och en del tålamod.

    Slutsats

    GK802 kostar $99 och alltså nästan dubbelt så mycket som MK808B som ligger på $55. Mellanskillnaden är lätt värt det. GK802 klarar uppgiften som tyst billig HTPC till 100%. Jag ska pressa den med mer 1080p idag, det jag testade igår såg mycket bra ut. Jag ska även testa lite spel och benchmarka den om jag hinner.

    Nån som undrar nåt särskilt?

    PS. Eftersom jag drar ljudet via TVn till stereon så måste TVn vara på även när jag bara spelar musik. Jag använder appen Screen Filter för att dämpa ljusstyrkan på skärmen vid dessa tillfällen. DS
     
    Last edited: 12 jan 2013
    arono, murak, knutars och 2 andra gillar detta.
  8. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    1. Hur lång tid tog det att få den eter det att geekbuying skickat den?
    2. Hur är prestandan mot en diskar inkopplade i usb-hubben? Jag tänkte ha min som en linux-server och tänkte köra usb-diskar istället för ett dyrt NAS.
    3. Jag har en mkv som du gärna får testa åt mig. Ligger på 100 MB. Den fick min förra htpc att hacka. Dock fixar min nuvarande med atom och ion den. Säg iaf till hur kan kan skicka den.



    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  9. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    DHL fixade frakten på tre dagar efter att Geekbuying lämnat över den. Dock kan geekbuying vara ganska sega med att behandla ordern först. Räkna med ca 3-5 dagar innan paketet går iväg.

    Vet ej. Har inga FAT32-formaterade diskar för tillfället (gissar att den inte gillar ext4 & co). Återkommer.

    Lägg upp på Google Drive, Dropbox eller nåt och ge mig länken i PM.
     
  10. farbror_fester

    farbror_fester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Oneplus Nord N100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus Nord N100
    Fungerar det bra att köra trådlöst nätverk eller blir det problem med signalen? Jag funderar på att skaffa en sån här till mor och far så de kan spela upp netflix på den.

    Skickat från min U30GT-H via Tapatalk 2
     
  11. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Ok. Fick mail häromdagen att den skickats så den borde ju isf dyka upp nästa vecka.


    Tack.


    Du har PM.
     
  12. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Min TV och stickorna är bara ca 1.5m ifrån den trådlösa routern och båda har funkat utmärkt för mig. Jag har dock inte jämfört överföringshastigheterna.
     
    farbror_fester gillar detta.
  13. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag har hittat en bug hos GK802. Volymen ändras inte alls när man höjer/sänker den. Den stängs av vid 0% men sedan är det fullt ös direkt. Tänkte inte på det tidigare då jag höjde och sänkte via stereon.
     
  14. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nu har jag testat klippet. Ni som trixat med prestandan hos HTPCs tidigare känner säkert igen det. Det är ett 23 sekunder långt klipp på tusentals vita gäss (?) som flyger över ett delta.

    Asus Zenbook

    Jag spelade först klippet på en i7 ASUS ux32vd Zenbook med Intel HD Graphics 4000 med VLC och mplayer i Linux som någon form av referens. Det ser mkt bra och mjukt ut men den här datorn kostar också ca 13ggr mer än en GK802...

    GK802

    Jag testade BS Player FREE, MX Player och "Videospelare" som kommer med OSet. Alla tre spelar med HW-avkodning, men utan ljud med Videospelare. MX spelade klippet utan ljud till en början men efter att ha fipplat lite med HW inställningarna fick jag även ut ljudet med den spelaren.

    Alla tre spelare behärskar klippet på mer eller mindre samma sätt när jag spelar det lokalt från det inbyggda minneskortet i spelaren: bra flyt (dock kanske inte *riktigt* lika mjukt som PCn men inte heller illa så att det stör) fram till precis innan 11s där det rycker till en gång och sedan blir det en par ryckningar precis i slutet när film tonar ut mot svart bild. BS Player är även lite segt precis i början av klippet men flyter på som de andra efter det. Det är nog inte helt rättvisande att bedöma kvalitén precis i "ändarna" på ett så pass tungt videoklipp.

    Att spela upp klippet över nätverket via BubbleUPnP och samma spelare funkar mkt dåligt, men det fixar inte min laptop heller så där är det nog nätverkshastigheten som är flaskhalsen. Jag skulle subjektiv bedöma kvalitén av uppspelningen som att den är ca 93-95% av den hos laptopen.

    Något jag märkt är att man bör ha stickan i ett ganska "fräscht" och nybootat tillstånd för ett sånt här tungt klipp. Om jag exempelvis växlar mellan den inbyggda launchern "Startbild" till Apex bli muspekaren märkbart ryckigare och videouppspelningen kan bli mycket ryckig eller helt misslyckas, som att stickan går över till SW-avkodning istället för HW. Om jag istället bootar om den funkar det även från Apex. EDIT: efter att ha bytt lite fram och tillbaka tycker jag nog att det oftast fungerar bättre med "Startbild" ändå.

    Jag har installerat appen "Hide Bottom Bar" för att tillfälligt ta bort listen nedtill på skärmen så att klippen spelar helt i fullscreen. Det påverkar såvitt jag kan bedöma inte prestandan negativt.
     
    Last edited: 12 jan 2013
    stantemo gillar detta.
  15. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

  16. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag har testat att ansluta ett 16GB Corsair USB-minne till min GK802-sticka och med appen EzyMount (finns i Play Store) kan jag öppna den utan problem. Tyvärr verkar fat32 vara det enda "Windows-vänliga" filsystem som stickan stödjer, men då är man som bekant begränsad till filer på max 4GB. NTFS funkar inte.

    Däremot fungerar filsystemet ext4 utmärkt, vilket i princip är standard-systemet i Linux numera och som utan problem klarar mycket stora mediafiler.

    Kanske dags att testa Ubuntu på PCn ni som vill ansluta stora diskar till stickan ;)

    Mer info om detta finns här.
     
    Last edited: 15 jan 2013
  17. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag har fått XBMC att fungera med hårdvauravkodning genom att använda den version som XBMC Android arbetar med. Lösningen är väl egentligen något av ett hack eftersom XBMC helt enkelt länkar till en extern spelare men det fungerar bra och jag föredrar XBMC framför BubbleUPnP för att kicka igång media över nätet.

    De modifierade versionerna av XBMC hittar ni här. Jag använder versionen xbmcapp-armeabi-v7a-debug-2013-01-06-full-neon-xaf-set_top-04e002e80d26aa251a4c797a4a8476a3a4f6946f.apk.

    Efter installation startar XBMC spelaren MX Player när man väljer en film. Eftersom MX saknar stöd för DTS-ljud kan det dock vara av intresse att byta spelare till BS Player FREE. Detta gör man genom att modifiera xml-filen playercorefactory.xml som ni hittar i katalogen /sdcard/Android/data/org.xbmc.xbmc/files/.xbmc/userdata efter att XBMC startats första gången. <-- Notera den dolda katalogen ".xbmc", som kräver att ni använder en filhanterare som kan visa dolda kataloger.

    Jag använde ES för att navigera till filen och sätta BS Player FREE som default istället.

    PS. Jag har märkt att 1080p-filmer ofta har ljudet lite väl mycket fördröjt. I BS Player Free kan man justera ljudspåret i förhållande till bilden och +200ms fungerar bra för mig.
     
    stantemo gillar detta.
  18. jlunse

    jlunse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Har du testat några plug-ins i XBMC för Android, exempelvis SVT Play?
     
  19. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Hann du testa ubuntu på stickan? Jag fick min häromdagen men kan inte få igång ubuntu. Jag får bara en svart skärm när jag bootar stickan :(

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  20. zlacker

    zlacker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Lånar tråden en stund.

    Fick min Rikomagic MK802 III i fredags å lekt runt lite.

    Wifi signalen e låg men löst någorlunda genom plasering osv.
    Största problemet för mej är att jag inte kan få DTS fast samma filer funkar problemfritt på boxeebox (mkv) är det "normalt"?