Zenfone 5z vs Huawei P20

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Dylow, 29 dec 2018.

Taggar:
  1. Dylow

    Dylow Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan.

    Sitter och försöker välja mellan Zenfone 5z och Huawei P20 (ej pro).

    Har ni några för- nackdelar med dessa telefoner?

    Eller finns det någon annan telefon runt 4000kr som är bättre?
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Båda är kapabla modeller i sin klass. Har haft en 5Z och en P20 Pro men ingen vanlig P20. Den är väl rätt snarlik men kameran är inte i samma nivå som dess storebror är väl en utav skillnaderna. Men P20 ska ha en bra kamera också vad jag har förstått och vad jag har sett så tar den faktiskt lite neutralare bilder än P20 Pro som gärna "överdriver" lite mer enligt de tester som jag har sett. Så vissa kan nog till och med föredra bilderna från den även om kvalitén när man zoomar in kanske inte blir fullt lika bra.

    Båda har ju ett väldigt modifierat OS sett till utseende och funktioner. Vad man gillar bäst är väl en smaksak. Jag föredrar personligen Asus gränssnitt. De har kikat en hel del på Samsung i deras senaste UI och det påminner lite om det. 5Z är bra på det mesta rakt igenom och jag fick en del fina kort med den jag hade inga större problem med dess kamera. Batteritiden var god och systemet väl optimerat med gott flyt och hastighet. Bättre än P20 Pro jag hade. Google's appar framförallt har en tendens att rulla dåligt på Huawei av någon anledning.

    Fingeravtrycksläsarens position kanske har betydelse för dig den ena har den där bak (5Z) och den andra på framsidan (P20).

    Xiaomi Pocophone kanske kan vara ett alternativ i samma prisklass? Ännu ytterligare ett väldigt modifierat OS om du gillar sånt. MIUI 10 är min personliga favorit. Den telefonen ska ha en riktigt bra batteritid samt har goda specs för övrigt. Den är dock byggd i plast. Det kan vara en fördel som nackdel beroende på personliga preferenser.
     
    flipp gillar detta.
  3. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 160
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Pocophone saknar väl nfc i fall man är intresserad av Google pay o liknande tjänster.
     
    dannejanne gillar detta.