Bakgrundsinfo:
Installerade JB 4.3 (10.4.B.0.569) i början av januari. Telefonen var rootad med låst bootloader innan uppdateringen. Efter uppdateringen tappade jag root. Bytte från ett 32 gb SDHC minneskort till ett 64 gb SDXC minneskort en vecka innan mitt problem. Badade med telefonen 2 dagar innan mitt problem uppstod, men allt var tätt och inga tecken på att det kommit in vatten.
Mitt problem:
Den 5:e februari läste jag en tidningsartikel på telefonen. Klickade på en bild och fick upp den i Album-appen (stock). Gick tillbaka och då var alla bilder borta i själva artikeln. Startade om telefonen och då gick telefonen igång som vanligt, men alla widgets laddades först efter dryga 4 minuter. Brukar ta knappt 1 minut i vanliga fall. Gick in på artikeln igen och alla bilder fanns nu i artikeln, men det hände inget när jag klickade på dem. Gick in på mina bilder (som ligger på minneskortet) och då stod appen bara och tänkte och tillslut startade telefonen om sig igen. Fortfarande lång uppstart och bilderna fungerar fortfarande inte. Kan inte lyssna på musik heller (Winamp), men kommer åt musiken via Root Explorer.
Försökte göra en backup med Stock backup-appen, men detta gick inte. Kunde inte ladda ner från Google Play heller. Försökte göra en återställning med PCC, men det gick inte. Telefonen började ladda, PCC märkte att telefonen var inkopplad, men drivrutinerna ville inte laddas.
Stängde av telefonen och körde fabriksåterställning med SUS istället och detta gick bra! När telefonen bootat om så upptäckte jag att layouten var ny. Innan jag gjorde återställningen hade min ZR med JB 4.3 mer eller mindre haft samma layout som med JB 4.2.2 versionen.
Nu kunde jag se bilderna igen, alla appar laddades ner automatiskt och allt var frid och fröjd tills jag startade om telefonen. Samma skit igen!
Med hjälp av flashtool gjorde jag då en egen FTF-fil av filerna som SUS laddade ner. Flashade om den och satte in wipe på allt.
Nu var allt ok någon dag innan samma problem uppstod igen!
Då tog jag och flashade om igen och väntade med att återställa apparna som jag lyckats säkerhetskopiera någon dag innan. Detta för att utesluta att det var de som skapade något problem, men icke!
Värt att nämna är att även fått och laddat ner den senaste versionen av album, men det var inte där problemet verkar ligga.
Gick därefter tillbaka till version .310. Rootade med Doomloards metod och gjorde en backup på TA. Låste upp bootloadern, flashade in .569 installerade CWM och rootade. Fungerade åter igen en kort sund. Installerade då om CWM och gick tillbaka till min 4.2.2 version som jag gjort backup på. Uppgraderade igen därifrån, med givetvis samma resultat. Återställde igen och nu ligger jag på 4.2.2 versionen och telefonen fungerar (än så länge).
Är det någon mer som har haft samma problem som jag? Det verkar nästan som om min 4.3 version är korrupt (storleken är 777 mb), det konstiga är att telefonen fungerade klanderfritt i ca 1 månad. Tror inte det är SDXC kortet som är problemet. De nya versionerna skall klara SDXC och så fungerade det i en vecka samt att det fungerar på 4.2.2.
Last edited: Feb 11, 2014