Problem: ZR hänger sig med .569 versionen

Diskussion i 'Xperia ZR' startad av luckie, 11 feb 2014.

  1. luckie

    luckie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    Platta:
    Samsung Galaxy tab
    Platta 2:
    Asus Transformer Pad TF700T
    ROM:
    Cyanogen 11
    Övrigt:
    Android x86 på en Asus laptop
    Chromecast Gen 1
    Minix X7 HTPC
    Bakgrundsinfo:
    Installerade JB 4.3 (10.4.B.0.569) i början av januari. Telefonen var rootad med låst bootloader innan uppdateringen. Efter uppdateringen tappade jag root. Bytte från ett 32 gb SDHC minneskort till ett 64 gb SDXC minneskort en vecka innan mitt problem. Badade med telefonen 2 dagar innan mitt problem uppstod, men allt var tätt och inga tecken på att det kommit in vatten.

    Mitt problem:
    Den 5:e februari läste jag en tidningsartikel på telefonen. Klickade på en bild och fick upp den i Album-appen (stock). Gick tillbaka och då var alla bilder borta i själva artikeln. Startade om telefonen och då gick telefonen igång som vanligt, men alla widgets laddades först efter dryga 4 minuter. Brukar ta knappt 1 minut i vanliga fall. Gick in på artikeln igen och alla bilder fanns nu i artikeln, men det hände inget när jag klickade på dem. Gick in på mina bilder (som ligger på minneskortet) och då stod appen bara och tänkte och tillslut startade telefonen om sig igen. Fortfarande lång uppstart och bilderna fungerar fortfarande inte. Kan inte lyssna på musik heller (Winamp), men kommer åt musiken via Root Explorer.
    Försökte göra en backup med Stock backup-appen, men detta gick inte. Kunde inte ladda ner från Google Play heller. Försökte göra en återställning med PCC, men det gick inte. Telefonen började ladda, PCC märkte att telefonen var inkopplad, men drivrutinerna ville inte laddas.

    Stängde av telefonen och körde fabriksåterställning med SUS istället och detta gick bra! När telefonen bootat om så upptäckte jag att layouten var ny. Innan jag gjorde återställningen hade min ZR med JB 4.3 mer eller mindre haft samma layout som med JB 4.2.2 versionen.
    Nu kunde jag se bilderna igen, alla appar laddades ner automatiskt och allt var frid och fröjd tills jag startade om telefonen. Samma skit igen!

    Med hjälp av flashtool gjorde jag då en egen FTF-fil av filerna som SUS laddade ner. Flashade om den och satte in wipe på allt.
    Nu var allt ok någon dag innan samma problem uppstod igen!
    Då tog jag och flashade om igen och väntade med att återställa apparna som jag lyckats säkerhetskopiera någon dag innan. Detta för att utesluta att det var de som skapade något problem, men icke!
    Värt att nämna är att även fått och laddat ner den senaste versionen av album, men det var inte där problemet verkar ligga.


    Gick därefter tillbaka till version .310. Rootade med Doomloards metod och gjorde en backup på TA. Låste upp bootloadern, flashade in .569 installerade CWM och rootade. Fungerade åter igen en kort sund. Installerade då om CWM och gick tillbaka till min 4.2.2 version som jag gjort backup på. Uppgraderade igen därifrån, med givetvis samma resultat. Återställde igen och nu ligger jag på 4.2.2 versionen och telefonen fungerar (än så länge).

    Är det någon mer som har haft samma problem som jag? Det verkar nästan som om min 4.3 version är korrupt (storleken är 777 mb), det konstiga är att telefonen fungerade klanderfritt i ca 1 månad. Tror inte det är SDXC kortet som är problemet. De nya versionerna skall klara SDXC och så fungerade det i en vecka samt att det fungerar på 4.2.2.
     
    Last edited: 11 feb 2014
  2. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Sker problemet bara med bilder som är på minneskortet? Tänkte om det är något på minneskortet som gör att telefonen får fnatt.

    Sent from my Nexus 10 using Tapatalk
     
  3. luckie

    luckie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    Platta:
    Samsung Galaxy tab
    Platta 2:
    Asus Transformer Pad TF700T
    ROM:
    Cyanogen 11
    Övrigt:
    Android x86 på en Asus laptop
    Chromecast Gen 1
    Minix X7 HTPC
    Jag bytte mot ett mindre minneskort på bara 4 gb och även utan minneskort. Vill minnas att det var samma sak. Har varit så många rundor nu, så jag minns inte riktigt. Det konstiga är ju att det fungerar fint nu när jag kör med 4.2.2.
    Musiken går inte att spela från Winamp och Walkman vill inte öppna sig.

    Jag kan testa att formatera om minneskortet nu när jag har 4.2.2 installerat och därefter flasha om utan minneskort.
     
  4. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Om det är Walkman / Album som krånglar så är det nog att Android media server har fått fnatt då winamp bygger sitt eget bibliotek.
     
  5. luckie

    luckie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    Platta:
    Samsung Galaxy tab
    Platta 2:
    Asus Transformer Pad TF700T
    ROM:
    Cyanogen 11
    Övrigt:
    Android x86 på en Asus laptop
    Chromecast Gen 1
    Minix X7 HTPC
    Låter troligt

    Ja det låter faktiskt troligt!
    Telefonen fungerade fint i 1½ dygn, fyllde på minneskortet med mer och mer och startade om då och då utan problem. Idag lade jag över ca 40 gb med musik och startade om. Då hängde sig telefonen. Kanske är det för mycket musik? Fungerade utan problem med mitt 32 gb kort, då hade jag bara 20-25 gb med musik på kortet.
    Går det att fixa Android media server? Kanske bara är en bugg i .569 versionen.

    Raderade SD-kortet i telefonen, men den vill fortfarande inte visa bilderna som ligger på telefonen i Album.
    Avinstallerade sedan Winamp och Winamp Pro, ingen framgång efter omstart.
     
  6. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Prova även att radera Media storage, det är där själva media biblioteket ligger.
    Om du har så mycket musik skulle jag nog välja en .nomedia fil i musik mappen och därefter använda mig av en annan musikspelare som bättre hanterar stora bibliotek.
     
  7. luckie

    luckie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    Platta:
    Samsung Galaxy tab
    Platta 2:
    Asus Transformer Pad TF700T
    ROM:
    Cyanogen 11
    Övrigt:
    Android x86 på en Asus laptop
    Chromecast Gen 1
    Minix X7 HTPC
    Nu flashade jag precis om telefonen.
    Hann aldrig starta Winamp och spela musik, så den har inte ens fått chansen till att "förstöra".
    .nomedia skriver du, skall jag skapa en mapp som heter .nomedia och lägga musiken där eller bara en fil i musikmappen? Hur skapar jag isf den filen?
     
  8. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    I en filhanterare (jag använder mig av ES file explorer) så väljer du att att du ska en ny fil. den filen döper du till ".nomedia".
     
    luckie gillar detta.
  9. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Fungerar det bättre nu?
     
  10. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag har haft enorma problem med att power-knappen låser sig sedan .569 installationen. Min uppfattning är att detta varit värst när jag kort Mort Audio Player, men inte uteslutande knutit tille denna app. Jag har har gjort en clean install och det hjälpte absolut inte, det blev snarare värre då även Dialer One hägde sig konstant vid uppstart. Har gjort ett antal avinställningar och rensningar av både Mort och Dialer One. Noterar böra också att jag alltid kör blåtand och har hagt stora problem med blåtand sedan .569 inställningen.

    När jag väl läste denna tråden så insåg jag att jag inte Walkman applikationen vilket jag gjort gör tidigare verioner, ety Walkman gärna ville sno kontrollen över blåtand. Till yttermera visson så har jag envist vägrat att uppdatera Walkman eftersom jag inte använder den.

    Dröm om min förvåninge att samtliga mina problem med blåtand och låsningar har försvunnit iom a jag inaktiverat Walkman.
     
  11. luckie

    luckie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    Platta:
    Samsung Galaxy tab
    Platta 2:
    Asus Transformer Pad TF700T
    ROM:
    Cyanogen 11
    Övrigt:
    Android x86 på en Asus laptop
    Chromecast Gen 1
    Minix X7 HTPC
    Jag har inte skapat någon .nomedia fil än, men jag har inte fyllt upp minneskortet med så mycket musik heller. Telefonen har fungerar fint i en vecka. Tänkte göra en recovery och sedan skapa en .nomedia fil och sedan skapa en recovery. Har dock inte haft tid till detta än.

    Nu när jag startar om så dyker det upp två meddelanden på skärmen en kort stund. Det första är "Headphones disconnected" det andra är "Invalid Index 0, size 0".

    Edit: Problemet med "Headphones disconnected" och "Invalid Index 0, size 0" verkade försvinna när jag låste bootloadern igen.


    Skickat från min C5503 via Tapatalk
     
    Last edited: 4 mar 2014