ZTE blade gen3 upplåsning hjälp!

Diskussion i 'Blade' startad av hugligan, 29 jan 2012.

1. Jinxxed

Jinxxed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag lyckades låsa upp min utan att det ens var meningen. :D

Kollade gen med blade checker och fick bekräftat att det var gen3, körde alla möjliga och omöjliga NCK calculators, både appar och på nätet utan någon som helst framgång så jag gav upp.

Tänkte att jag i alla fall skulle lägga in CM7.2-RC2 men eftersom det är en gen2 ROM var jag tvungen att använda en gen2 TPT (vilket skulle funka enligt tråden på Modaco). När telefonen rebootade efter det blev jag lite nervös eftersom skärmen var blå med ett antal vita streck tvärs över den.

Tankade ner TELE2 orginal 2.3.5 rom och återställde den, mindre nervös eftersom det funkade tänkte jag att jag skulle testa att flasha genom windows istället, testade gen2 TPT med samma resultat som tidigare, blå skärm med vita streck så jag testade att flasha gen3 stock TPT istället (via windows), nu funkade det och jag hamnade i CWM, flashade CM7.2-RC2 (och gapps) och så långt gick allt bra men nu hade jag inget nät på telefonen, varken GSM eller 3G. Det var ganska väntat och vid detta laget hade jag tappat IMEI också, *#06# gav svaret "IMEI: ".

Så nu tankade jag ner M-MHMP-RLS9-GEN3.zip och flashade den, efter reboot hade jag både 3G och GSM igen.

Några timmar senare skulle jag testa att lägga in nån kod från nåt forum för att låsa upp den men när jag bytte till ett Telia SIM och startade den så stod där "Telia" och både GSM och 3G funkade fint, någonstans på vägen hade jag lyckats låsa upp telefonen. :D

Tänker mig att min TPT förändring på något sätt raderade själva låset eftersom det tog bort IMEI också.

Om någon mot förmodan skulle vilja testa (det här är inte ett sätt för de lättstressade) så kan jag skriva ihop proceduren komplett med länkar men det är på helt egen risk, jag skulle inte ha några problem med att göra det själv eftersom till och med en TPT förändring som inte funkade ändå lätt kunde återställas genom att flasha tillbaka original-rommen.

Last edited: 29 maj 2012
  2. Jinxxed

Jinxxed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Uppenbarligen stämmer inte det och det är inte ens rimligt att telefonen skulle vara hårdvarulåst till ett nätverk eftersom det skulle kräva ingrepp i själva maskinvaran.

3. singe

singe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har beställt ett simunlock men kan tänka mig prova.

En fråga: Hur fick du tillbaka ditt IMEI efter det försvann?

4. Jinxxed

Jinxxed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Första gången genom att installera stock rom, andra gången flashade jag bara gen3 TPT genom windows enligt den här guiden: http://www.modaco.com/topic/339048-guide-flashing-firmware-to-bladelibra-via-windows/ och därefter CM7.2-RC2 (official) och sedan moldavian patchen för att få igång nätverk.

Ska lägga upp en guide och filerna på min dropbox alternativt lista ut vad det är som tar bort simlocket, håller på att kolla igenom filerna i TPT'en nu.

5. strosz

strosz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för att du delar med dig om hur det går med upplåsningen Jinxxed.

Har en GEN3-stock och flashade först ICS ColdfusionX med libsen libcm.so samt libril-qc-1.so hämtade från stock 2.3.5 romen. Varken telefonnätet eller GPS'en fungerade dock, så installerade SwedishSnow 2.3.5 med GEN3 patchen istället vilket fick allt att fungera som det ska. Dock är den fortfarande låst till Comviq-kontant, så är mycket intresserad av om du lyckades låsa upp den med en TPT flash.

Jag försökte mig på en TPT-flash med stock GEN3 TPT'n tidigare, men då fick jag precis som du färgränder över hela skärmen.. så det rekommenderas att vara försiktig med vilka TPT's ni installerar! Försöker fortfarande hitta någon TPT som garanterat ändrar en stock GEN3 Blade till GEN2. De flesta verkar vara gjorda för att flasha en stock GEN2 som har flashats till GEN3, tillbaka till GEN2 igen - vilket vad jag förstått inte ska vara samma sak som att gå från stock GEN3 till GEN2. Rörigt det här.

När vi kommit fram till hela proceduren med att förvandla en stock GEN3 2.3.5 Blade till en upplåst GEN2 med custom rom, borde någon skriva en guide punk-för-punkt om hur man gör det. Är väldigt förvirrande för dem som aldrig sysslat med Android-moddning tidigare.

6. Jalawa

Jalawa Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte en Blade för tjejen så hon kunde leka lite med android, men självklart så fick man gen3 också... Följer med stort intresse därför denna tråden. Hoppas ni kunniga lyckas lista ut hur man kan lyckas låsa upp den! ;)

7. Jinxxed

Jinxxed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Yup, man måste flasha via windows, det funkar inte att flasha GEN3 ELLER GEN2 TPT direkt av någon anledning.

Jag håller på att titta igenom koden och antar att det ligger nånstans i AMSS.mbn. Det är dock ett helsicke att klura ut RAW filer så jag skulle behöva lite hjälp med det.

Det funkar fint att installera GEN2 rommar på en GEN3 tele så länge du använder moldavian patchen efteråt.

8. Jinxxed

Jinxxed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

9. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Riktigt skönt att informationen man läst på div. teknikforum om just detta ämnet inte har varit korrekt. Har själv varit inne på samma banor som du Jinxxed att det borde gå att gå runt låset via mjukvaran men inte kunnat testa då min telefon är såld som gen 2. Bra jobbat :D och ett stort grattis till alla ni som behöver låsa upp för annat nät. Precis ett sådant inlägg som detta var det vi alla väntade på ;)

10. singe

singe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

11. Jinxxed

Jinxxed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

heh, det verkar som om det är cefs.mbn som gör det, tydligen är det inget nytt att windows flash med TPT låser upp telefonen, folk har gjort det med Skate ganska länge...

Märkligt att ingen har kommit på att det funkar med Blade GEN3 också. :D

Detta borde innebära att man kan ta sin original-rom, extracta den med nåt käckt program och lägga den i "files" i gen3 tpt mappen, en flash borde då helt enkelt bara låsa upp telefonen och lägga tillbaka original rommen. :D

Eller köra en backup med QPST före och lägga tillbaka efter... För att bara låsa upp och behålla allt annat som original.

Måste testa det. :D

opeter gillar detta.
  12. Jinxxed

Jinxxed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

13. singe

singe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Länken kommer från Swedish Snow RLS7-tråden på modaco. Laddar hem den så har jag MD5 till de nedladdningar som behövs. Återkommer när jag provat. :)

14. opeter

opeter Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack Jinxxed!!!

Har testat nu och det funkar!! Tack än en gång.
    Kör just nu m.h.m.p med gen3 patch, vilket jag tycker funkar bäst.

Enda problemet jag stötte på var att jag ej kom till ftm mode, problemet var att jag redan hade cwm, så hur jag än gjorde kom jag dit.

La den här http://www.mediafire.com/?1411a804may9b4q på sd-kortet och flashade den, sen gick det starta i ftm-mode.

15. Jinxxed

Jinxxed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Tackar, ska lägga till den i guiden och lägga upp MD5 summorna med senare. :)

16. they_will_say_it_was_me

they_will_say_it_was_me Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack Jinxxed, det fungerade för mig med. Efter att ha följt din guide försvinner dock 3G-mottagningen emellanåt. Tänkte det kanske var tillfälligt men det håller i sig. Provade att flasha tillbaka till ZTE orginal 2.3.5 och det är inga problem där. Något känt problem med Cyanogen eller har det med något med dom andra filerna i din guide att göra?

17. Jinxxed

Jinxxed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Förmodligen amss.mdb som spökar, basbandet (amss) styr just radio (3G, GSM osv.)

Den flashas in när man kör GEN3 TPT Flashen och återställs inte av CM7 men den återställs om man flashar original.

Skulle förmodligen ersätta amss.mdb i GEN3 TPT Flashen med amss.mdb från TELE2-Sweden rommen men har inte hunnit ännu. :(

18. singe

singe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fortfarande problem med 3G-mottagningen? Jag har inte provat din guide än men ska prova med simunlock först. Funderar på om det löser problemet med 3G-mottagningen. tips/råd mottages tacksamt hur jag ska gå till väga. Hyfsat bra koll på blade och alla dess romar har jag sedan innan...

Last edited: 15 jun 2012
  19. Jinxxed

Jinxxed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Läs post 2 i tråden om upplåsning. :)

Last edited: 15 jun 2012
  20. sklp

sklp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1