ZTE Blade vs Htc Hero, värt att köpa blade?

Diskussion i 'Blade' startad av ErikHTC, 15 nov 2010.

1. berka

berka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Med ett par bra hörlurar , ja. De som följer med skryter man inte med...
    Laddar man hem någon skön spelare kan man ju pyssla lite med eq också.

2. HyvelTjuven

HyvelTjuven Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ok, för i recensionen av den här på Swedroid beskriver ljudet som "lite platt" och att det har en alldeles för låg volym, något som anses vara ett problem?

3. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag har faktiskt ing problem med ljudnivån, tycker den räcker gott och väl. Kan inte säga något om ljudkvalitén då jag har några sunkiga nonamelurar för tillfället då mina vanliga gått sönder.

Men stort medhåll med manny angående skärmen och fettfläckar. Mkt mer störande än vad man kan tänka sig, och behöver i princip en mikrofiberduk för att få bort fettet. Däremot så tycker jag det problemet har försvunnit mer eller mindre efter jag satte på ett skärmskydd.

Men som tidigare nämnt, du bör tänka på att kameran är värdelös samt att det inte finns något styrdon. Kan vara mycket frustrerande om du textar mycket.

Har ingen hero själv, men klämt på en kompis innan jag köpte min blade, och första intrycket var inte lika imponerande som när jag fick min blade.

Last edited: 16 nov 2010
  4. valleman

valleman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker det är lite av ett problem, är nästan lite lågt om man vistas i en miljö där det inte förekommer något annat ljud. Men finns bättre snäckor om man vill lyssna på musik. Använder jag mina Koss så är det rätt lagom med kanske 50-75% av mätaren.

5. Grannen

Grannen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

har heron sedan 1 år ca och blade sedan 1 månad kanske

Vad jag läst och oxå upplevt är att touchskärmen på heron är smått fantastisk, tycker bladen är sjukt okännslig.

Bladen är lite snabbare än hero med froy och OCad

Kameran suger i båda fallen...tyvärr

Surfa går kanske lite bättre med bladen, och spel funkar bättre iaf angry birds, men laggar ändå satan ibland på vissa banor, även om man låter grafiken ladda in.

Minnes mässigt har ju bladen mer, men känner ingen direkt skillnad, då heron är snabbare på scrolla, men bladen är snabbare på öppna appar.

dialern i blade är helt ok, är inte helt nöjd med den i elelinux rom

sms, mms, wifi, inga direkta klagomål på båda

tycker herons skärm har bättre ljus och skärpa...

mina 5 öre iaf...några kanske håller med andra inte...who cares :D

6. ErikHTC

ErikHTC Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Hur mycket märker du att skärmen är okännslig? Är det så störande så man skulle kunna ångra sig om man sålde heron och sen skaffa blade?

7. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    För min del så har det aldrig blivit så illa att det skulle vara ett STORT problem, men det kan bli det om man inte håller skärmen ren. Blir den smutsig och kladdig, tex om du har spelat Angry Birds i en timme i sträck, så kan den efter ett tag börja missa dina tryck då och då.

Jag kan inte svara för hur det är för andra, men om jag håller den ren (gnuggar mot byxbenet tex) 2-3 ggr om dagen så har jag inga större problem.

8. Ribcage

Ribcage Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är väl inget problem bara man har ett skärmskydd? Jag beställde ett för säkerhets skull iaf. Ogillar repor och smuts på display.

9. ErikHTC

ErikHTC Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Okej :)

Jag verkar få min mobil såld om 2 veckor men jag kommer köpa bladen för de pengarna jag får då, vågar nämligen inte lägga ut 2000kr och sen kanske fastna med 2 mobiler. Så jag kommer inte kunna ångra mig :/

10. Grannen

Grannen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är som manny säger, inte störande, människan är blir ju van med saker snabbt, men jag håller på med Heron som jobblur och blade som privatlur, så jag håller på med båda mycket.
    Ångrar inte alls köpet av blade, billig och bra! men heron känns "dyrare" även fast blade är snabbare på många saker.
    Lite svårt att förklara exakt, mer av en känsla, som är individuell

11. eal

eal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Väcker den här tråden igen.

Jag har en Hero och blev såklart lite nyfiken på Blade nu när jag känner att min gamla hjälte börjar bli lite daterad samtidigt som min budget i nuläget inte tillåter en Galaxy S eller DHD.

Min dealbreaker är definitivt ljudet.
    Jag använder mobilen som musikspelare. På väg till och från jobbet, på gymmet, så fort jag lämnar lägenheten o.s.v.

Jag växlar mellan att använda mina AKG K518DJ (specs här)och ett par enklare Philips in ear-lurar.
    Jag lyssnar allt som oftast på väldigt arg och norsk metall på så hög volym min Hero klarar. (Kör full volym på mina AKG och 85-90 % med in ear-lurarna)

Hur står sig Blade mot det? Jag lyssnar mest via spotify så Poweramp-knepet eller liknande lösningar funkar tyvärr inte.

Hur illa är ljudet i Blade? Är det så lågt som man kan ana av recensioner och liknande? Någon som har/har haft Hero och jämfört med Blade?

12. perakesson

perakesson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag tror det är en smaksak. Jag var nära att köpa just en beg. Hero när Blade dök upp.

Fördel Hero: Fler fysiska knappar, det gillar jag.
    Fördel Blade: Tunn som ett "blad", ligger fint i en byxficka.

En annan faktor är hur det blir med Android 2.3. Nu kör jag Android 2.2 på min gamla HTC Tattoo medan Blade är på service. Redan finns ganska stabil 2.3 till Tattoo och tydligen även till Hero. Utvecklingen av 2.3 till Hero ligger alltså före Blade. Vi vet ännu inte när/om det blir en fungerande 2.3 för Blade.

13. eal

eal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Mmm...när det gäller rommar och sånt är det skitsamma för min del. Kör 2.2.1 på min Hero just nu men det är inget som avgör. Jag kan köra stock-ROM så länge ljudfrågan inte är ett problem.

Vilken av mobilerna som kör en stabil 2.3 först är alltså helt ointressant. Ljudvolymen är det som hittills hindrat mig från att klicka "Beställ"...

14. eal

eal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Provar igen: Någon som har en Blade och ett par lurar med 115 dB/mW och 32 ohms impedans?

Hör man något öht? Går det att spela musik högt på de premisserna? (I spotify/androids stock-mediaspelare)