Europeiska kommissionen har nu meddelat vilka företag som behöver rätta sig efter ”digtal markets act”, samt vilka tjänster som omfattas av regelverket. Imessage, Microsoft Bing och Edge är i dagsläget inte med på listan, men Europeiska kommissionen har inlett en undersökning för att utreda huruvida tjänsterna uppfyller kriterierna.
Utredningen kommer som högst ta fem månader. Om Imessage måste rätta sig efter ”digital markets act” (DMA) i framtiden kan Apple behöva öppna upp Imessage så att tjänsten blir driftskompatibel med andra meddelandeappar och inte längre är begränsad till Iphones.
Företag som inte rättar sig efter DMA kan få böter på upp till 10 procent av de globala intäkterna, eller på upp till 20 procent vid upprepade regelbrott. DMA är ett snårigt regelverk och exakt vad som gäller varierar beroende på vilken typ av tjänst det rör sig om, men dess allmänna syfte är att främja konkurrens, minska teknikjättarnas makt och öppna upp stängda ekosystem.
- Alphabet: Android, Chrome, Google Ads, Google Maps, Google Play, Google Search, Google Shopping, YouTube
- Amazon: Amazon Ads, Amazon Marketplace
- Apple: App Store, iOS, Safari
- Bytedance: TikTok
- Meta: Facebook, Instagram, Meta ads, Meta Marketplace, WhatsApp
- Microsoft: LinkedIn, Windows
Senaste artiklarna om EU
- Google följer uppförandekoden för AI som Meta vägrade skriva under
1 aug 2025 | 1 kommentar - Temu säljer olagliga produkter enligt Europeiska kommissionen
28 jul 2025 | 22 kommentarer - Corning upphör med exklusiva avtal för att blidka EU
21 jul 2025 | 3 kommentarer - Meta vägrar skriva under EU:s uppförandekod för AI
21 jul 2025 | 5 kommentarer - Samsungs batterier erbjuder ovanligt lång livslängd
3 jul 2025 | 54 kommentarer - Apple ändrar App Store-reglerna efter EU-böter
27 jun 2025 | 10 kommentarer - Windows slutar tjata om Microsoft Edge i EU
3 jun 2025 | 10 kommentarer