Konsumentverket rekommenderar att all telefonförsäljning förbjuds

Postat:
11:19 - 2025-08-27
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
24

Konsumentverket föreslår att telefonförsäljning ska förbjudas helt och hållet. I ett pressmeddelande skriver Konsumentverket att så gott som ingen uppskattar att få samtal från telefonförsäljare, samt att sex av tio låter bli att svara på samtal från okända nummer för att undvika eländet.

Myndighetens rapport ”Telefonförsäljning – en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod” har lämnats in till regeringen idag. Konsumentverket rekommenderar först och främst ett allmänt förbud av telefonförsäljning. Om inte det går att genomföra föreslås ett opt-in-system som gör att endast konsumenter som aktivt valt att acceptera telefonförsäljning får bli uppringda.

Enligt Konsumentverket är telefonförsäljning fortfarande ett av de största konsumentproblemen, trots tidigare åtgärder likt Nix-register. In sin rapport fastställer myndigheten att telefonförsäljning är en ”oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod”.

Vad blir konsekvenserna när vi inte längre svarar i telefon av oro för att det är telefonförsäljare eller bedragare som ringer? Vi ser i undersökningen att människor missar viktiga samtal från till exempel sjukvården och polisen. Det är olyckligt för den enskilde och orsakar olika samhällsaktörer mycket merarbete.

– Cecilia Tisell, Konsumentverket.

Skriv fritt men var god följ vår kommentarspolicy. Tack!