Netflix har idag presenterat en ”ny tv-upplevelse” med en design som påstås vara enklare och mer intuitiv. En konkret ändring är att Netflix gjort en inverterad Max och flyttat menyn från vänstersidan till toppen av skärmen.
Enligt Netflix ska nya etiketter likt ”Emmy-vinnare” och ”#1 bland serier” göra det lättare att hitta något bra att titta på. Förhoppningsvis fungerar etiketterna bättre än dagens ”critically acclaimed”-kategori som kan innehålla filmer som sågats av kritiker.
Nya appen sägs erbjuda förbättrade realtidsrekommendationerna på startsidan, vilka är tänkta att anpassa sig efter användarens ”humör och intressen”. Startsidan har samtidigt fått en ny design som Netflix kallar ”ren och modern”. Sista nyheten är att Netflix börjat testa ett Tiktok-liknande vertikalt flöde i mobilappen.
Allt detta låter lovande men vi hoppas att Netflix samtidigt gör praktiska ändringar som skulle förbättra användarupplevelsen, likt att stödja långtrycks-knappen i Google TV och sluta spela upp videor automatiskt så fort informationssidorna för filmer och serier öppnas.