Fler AI-företag än Open AI vill åt våra surfvanor och vår data: söktjänsten Perplexity har plötsligt släppt en webbläsare kallad Comet. Programmet är inledningsvis bara tillgängligt för de med Perplexity Max som kostar hela 200 dollar i månaden.
Comet har ett traditionellt gränssnitt med specialiteten att användare kan ställa frågor om webbinnehåll överallt, eller be Perplexity att utföra uppgifter likt ”hitta andra webbutiker som säljer samma cykel men har snabbare leverans”.
Perplexity beskriver Comet som en slags assistent som kan analysera hela vår inkorg, automatisera anteckningar, förbereda oss för möten, boka hotellrum och handla åt oss. Företaget påstår att webbläsaren gör internet till ”en förlängning av vårt sinne”.
Användare behöver förstås först vara bekväma att ge Perplexity tillgång till all data. Utvecklaren nämner ingen regionbegränsning i sitt tillkännagivande men det är mycket möjligt att Comet inte fungerar i Europa som har striktare integritetslagstiftning.
Comet transforms entire browsing sessions into single, seamless interactions, collapsing complex workflows into fluid conversations.
Ask Comet to book a meeting or send an email, based on something you saw. Ask Comet to buy something you forgot. Ask Comet to brief you for your day.
With Comet, you don’t search for information—you think out loud, and Comet executes complete workflows while keeping perfect context.