Enligt interna dokument Reuters ska ha tagit del av uppskattade Meta att tio procent av företagets intäkter under 2024 skulle komma från reklam för bedrägerier och förbjudna varor. Meta sägs även ha uppskattat att företagets tjänster sammanlagt visar 15 miljarder annonser för bedrägerier om dagen.
Reuters skriver att Meta under åtminstone tre år både misslyckades med att identifiera och stoppa reklam i Facebook och Instagram för olagliga onlinecasinon, förbjudna läkemedel och falska investeringar.
Enligt dokumenten blockerar Meta bara annonsörer ifall det automatiserade systemet är 95 procent säkert på att det handlar om bedrägeri. Om algoritmen fortfarande tror det rör sig om bedrägeri men är mindre säker kommer Meta istället bara höja priset för reklamen som straff och därmed tjäna ännu mer på potentiella bedrägerier om annonsören fortsätter betala.
Användare som klickar på bluffannonser kommer få fram ännu fler bedrägerier ifall den riktade reklamen är aktiv. I en kommentar till Reuters säger en talesperson för Meta att uppskattningen att tio procent av intäkterna skulle komma från bedrägerier var ”grov och alltför inkluderande”. Talespersonen säger vidare att Meta ”aggressivt bekämpar bedrägerier”.
5
