Ray-Ban har i samarbete med Facebook lanserat de smarta glasögonen Stories. Glasögonen kan bland annat ta bilder, spela in video och användas för att svara på samtal.
Stories erbjuder två 5MP-kameror, en högtalare, tre mikrofoner, samt en touchpad. Glasögonen säljs i olika klassiska utföranden som Wayfarer, Round och Meteor. Gränsen för videoinspelning är 30 sekunder.
Beräknande fotografi används för att förbättra bilderna, och det finns HDR-stöd, ett nattläge, samt videostabilisering. Den inbyggda lagringen ska räcka till minst 500 bilder och runt 30 videor. Mikrofonerna har inbyggd brusreducering för att förbättra röstkvaliteten.
Google Glass väckte en integritetsdiskussion för att det blev enklare att filma omgivningen i smyg utan att någon märkte det. Facebook skriver att Stories har LED-lampor som lyser vid fotografi och inspelning, så att folk i omgivningen kan se att de blir filmade.
En ny app kallad Facebook View används för att dela innehållet till sociala nätverk och meddelandetjänster likt Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, WhatsApp och Snapchat. Materialet kan även delas till telefon.
Glasögonen laddas via ett fodral. När fodralet är fulladdat ska det räcka till tre dagars användning av Stories. Ray-Ban kommer bara sälja Stories i en handfull länder, däribland Storbritannien, Irland och Italien. Priset är 299 dollar.
From daily activities like riding your bike to special milestones like your favorite music festival, Ray-Ban Stories’ dual integrated 5MP cameras let you capture life’s spontaneous moments as they happen from a unique first-person perspective.
You can easily record the world as you see it, taking photos and up to 30-second videos using the capture button or hands-free with Facebook Assistant voice commands.