Internetstiftelsen har släppt sin årliga studie ”Svenskarna och internet” som erbjuder bitvis spännande statistik om svenskarnas internetanvändande. Rapporten belyser bland annat hur vi har anammat artificiell intelligens.
Idag använder 40 procent av alla svenskar från åldrarna åtta år och uppåt någon form av AI-verktyg. I åldersgruppen 15–25 år är användandet av AI nästan dubbelt så vanligt jämfört med befolkningen som helhet.
Enligt rapporten dominerar Chat GPT bland AI-verktygen: drygt var tredje svensk använder chattbotten. Näst störst är Microsoft Copilot som körs av tio procent. Gemini ligger med andra ord inte bra till i Sverige, trots integreringen i Androidtelefoner.
Enligt rapporten gör AI inte oväntat att vi googlar mindre. Mer än hälften av de som använder AI ställer ibland frågor till en chattbott istället för att vända sig till en sökmotor. En av fyra utnyttjar chattbottar för frågor de anser att Google inte ens skulle klara av.
Främst unga vuxna under 35 år utnyttjar AI för hälsorelaterade frågor och använder chattbottar som en digital doktor eller terapeut. Här är det värt att påpeka att allt vi skriver till chattbottar riskerar att läsas av människor. Chattbottar får även agera rådgivare kring motion, bantning, kost, kosttillskott och vår sömn. Rent generellt utnyttjas AI som bollplank för att brainstorma och för att fördjupa oss i olika ämnen.
Internetstiftelsens mycket utförliga studie ”Svenskarna och internet 2025” går att ta del av här i sin helhet.