Litiumjonbatterier anses vara farligt gods och det finns därför säkerhetsföreskrifter kring hur batterierna ska implementeras, hanteras och fraktas. Även om det är mycket ovanligt har batterier i smartphones svällt, börjat brinna eller rentav exploderat. Reglerna är till för att minimera riskerna.
Kina har som bekant hamnat i en klass för sig gällande batteristorlekar i smartphones. Vissa mobiler, likt Nothing Phone 3, har en lägre batterikapacitet globalt än i Indien: 5150 mAh istället för 5500 mAh. Våra säkerhetsföreskrifter för batterier är en bidragande anledning till att många tillverkare fortfarande ligger kvar kring 5000 mAh.
UN Special Provision 188 specificerar vad ett ”litet” batteri är. Små batterier har förenklade regler, medan det är mer invecklat att leverera stora batterier. Vad ett ”litet” batteri är fastställs genom en kombination av wattimmar och volt. För mobiler innebär det en högsta kapacitet på cirka 5300 mAh för att slippa striktare regler.
Så hur har Oneplus kunnat erbjuda 6000 mAh i senaste flaggskeppet? Kinesiska tillverkare använder ofta tvådelade batterier. Istället för ett enda batteri med 6000 mAh har telefonen två batterier med 3000 mAh. Det är även tack vare tvådelade batterier kinesiska tillverkare kan erbjuda supersnabb laddning, eftersom två batterier laddas samtidigt med samma hastighet: 2 x 45 W = 90 W.
Säkerhetsföreskrifterna är ingen ursäkt att inte erbjuda större kapaciteter, men det kan vara en bidragande orsak till alla eftersläntrare med ”små” batterier. Tillverkarna har dock möjligheten att börja erbjuda dual-cell och på så vis öka kapaciteten långt bortom 5000 mAh och samtidigt öka laddningshastigheten.
Ett skrivfel har korrigerats