Efter Tiktoks enorma framgång kände Google press att introducera egna korta, loopande vertikala videor. Tiktok-kopian heter Shorts och släpptes för alla globalt försommaren 2021. Innan Shorts introducerades dominerade längre 16:9-videor på Youtube. Problemet är inte Shorts i sig utan snarare röran: Shorts bör ligga helt separat.
De som vill titta på vertikala loopande videor hade då kunnat göra det medan övriga Youtube fortfarande varit intakt. Vad som försämrar användarupplevelsen är att Shorts inte går att undvika då de vertikala videorna strötts över hela Youtube. Vi tar Youtube för Google TV som exempel. Appen är alltså specifikt designad för stora skärmar – tv-apparater – som nästan alltid har bildförhållandet 16:9 eller ibland ännu mer avlånga 21:9.
Vid en sökning på ett ämne var de första fyra resultaten Shorts. Efter några vanliga videor följde fler Shorts var och varannan video. Alla Shorts gör det onödigt svårt att hitta rätt i sökresultaten. På startsidan på tv ligger tidigt en hel rad med Shorts som tar upp merparten av skärmen. Efter en rad med vanliga videor kommer en ny rad av Shorts och så fortsätter det.
Bland prenumerationerna på tv är det en blandning av Shorts och vanliga videor. Röran försämrar översikten och gör det svårare att se vad kanalerna släppt. Av de första 30 videorna från följda kanaler var 19 Shorts: drygt 63 procent. Alla de kanalerna är äldre än Shorts och publicerade naturligtvis inga vertikala videor innan Youtube introducerade Tiktok-kopian.
Kanaler känner sig ibland tvingade att skapa Shorts vare sig de vill eller inte för att inte gå miste om visningar och en potentiell ny tittarskara. Rick Beato som driver en av Youtubes största musikkanaler har sagt att han inte tål Shorts och aldrig tittar på videorna själv men ändå skapar Shorts för att de genererar visningar.
Klart folk tittar på Shorts när Google ger formatet en så framträdande roll. Och algoritmen som skapar den eviga listan med Shorts har designats för att vara beroendeframkallande. Formatet i sig uppmuntrar till fortsatt tittande: vad kan nästa klipp bjuda på? Att videorna loopas och är så korta gör att de genererar fler visningar än övriga klipp. Men är det betydelsefulla visningar?
Kanaler publicerar ofta fler Shorts än traditionella videor, eftersom Shorts i regel består av beskärda utvalda delar av det ordinarie innehållet. En vanlig video kan på så vis generera flera olika Shorts och Shorts tar därmed över i ren mängd. För ett år sedan hävdade Financial Times att högt uppsatta inom Youtube fruktade att Shorts kommer skada tjänsten på sikt och kannibalisera på det längre innehållet. Skadan har redan skett: kanske inte gällande antalet visningar men Youtubes gränssnitt har blivit odrägligt – särskilt på tv.
Lösningen är enkel: låt användare inaktivera Shorts. Ett annat alternativ är att lägga Shorts i en helt separat avdelning eller under separata flikar på alla plattformar, så att de vertikala videorna endast visas där och ingen annanstans. Ett annat ännu bättre alternativ hade varit om Shorts höll till i en separat app kallad Youtube Shorts. Då kan den appen startas när folk känner för att titta på Tiktok-liknande klipp, samtidigt som Youtube har kvar sin ursprungliga karaktär.
Men inget av detta ligger förmodligen i Youtubes ekonomiska intresse så det lär inte ske. Många har stört sig på Shorts och uttryckt missnöje på Reddit, i Googles supportforum och på andra ställen. Är detta en generationsfråga, handlar det bara tycke och smak eller håller ni med om att Youtube var bättre innan Shorts?
Skrivfel har korrigerats