Svenska operatörer vidtar gemensamma åtgärder mot spoofing

Postat:
16:03 - 2024-12-19
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
13

De största svenska operatörerna har tillkännagivit en gemensam plan på att stoppa spoofing av svenska mobilnummer. Spoofing är när en person eller ett program utger sig för att vara någon annan genom förfalskning för att ge ett sken av legitimitet.

Ett exempel är att lura mottagaren att ett meddelande eller telefonsamtal kommer från Sverige när det egentligen kommer från utlandet. Telenor, Tre, Tele2 och Telia har anlitat Leissner Data för att ta fram en lösning som stoppar spoofing av mobilnummer. Alla fyra operatörerna ska ansluta sig till plattformen.

Enligt ett pressmeddelande har de fyra största operatörerna under det gångna året stoppat flera miljoner spoofade samtal till fasta nummer varje månad. Nya satsningen avser spoofing av mobilnummer, vilket är mer tekniskt komplicerat att förhindra. Enligt Post- och telestyrelsens (PTS) regelverk behöver spoofing av mobilnummer stoppas senast 3 mars 2025.

Somliga operatörer har redan vidtagit åtgärder mot spoofing av mobilnummer men endast för de egna numren. Den gemensamma lösningen beskrivs som en ”försvarshubb” som gör att alla operatörerna gemensamt kan stoppa spoofing av mobilnummer, oavsett vilken operatör numret hör till.

Tillkännagivandet påpekar dock att ingen metod fungerar i hundra procent av fallen, samt att bedragare hela tiden försöker komma på sätt ta sig runt säkerhetsåtgärderna. Därför uppmanas konsumenter till större försiktighet och eftertanke.

Skriv fritt men var god följ vår kommentarspolicy. Tack!