Whatsapp börjar visa reklam

Postat:
14:22 - 2025-06-18
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
10

Whatsapp grundades i Kalifornien av två programmerare som tidigare arbetade för Yahoo. Fokus låg på säkerhet och integritet och på att erbjuda en reklamfri användarupplevelse utan gimmicks. Första versionen släpptes sommaren 2009. Redan ett par år senare började Whatsapp bli ett globalt fenomen. Idag har Whatsapp 1,5 miljarder dagliga användare.

De som hoppade på Whatsapp-tåget tidigt minns kanske att Whatsapp kostade pengar i början, just för att utvecklaren inte skulle behöva visa annonser. Men affärsmodellen var ovanlig och inkonsekvent: många kunde använda Whatsapp utan att behöva betala ett öre.

I början av 2014 meddelade Facebook att Whatsapp kommer förvärvas för 19 miljarder dollar. Facebook var och är inte känt för att värna om användares integritet, men Meta har hittills förvaltat Whatsapp förvånansvärt bra.

Nu kommer dock till sist reklam i appen efter drygt tio år. Reklamen blir i alla fall inte påträngande. Företag kommer kunna betala för att visas på sidan ”Uppdateringar” bland statusmeddelandena. Whatsapp har samtidigt introducerat två andra intäktsströmmar.

Kanaler på Whatsapp kan erbjuda prenumerationer och ge exklusivt innehåll till de som betalar en månadskostnad. Whatsapp kommer även låta kanaler betala för att visas mer framträdande i kanal-listan och på så vis öka exponeringen.

Tillkännagivandet påpekar att all personlig kommunikation fortsätter vara end-to-end-krypterad. Whatsapp kommer använda uppgifter likt stad, språk och eventuella följda kanaler när reklamen visas bland statusmeddelandena. För de som associerat Whatsapp med ett Meta-konto (dålig idé) kommer betydligt fler uppgifter utnyttjas för att rikta reklamen.

To show ads in Status or Channels you might care about, we’ll use limited info like your country or city, language, the Channels you’re following, and how you interact with the ads you see. For people that have chosen to add WhatsApp to Accounts Center, we’ll also use your ad preferences and info from across your Meta accounts.

We will never sell or share your phone number to advertisers. Your personal messages, calls and groups you are in will not be used to determine the ads you may see.

Skriv fritt men var god följ vår kommentarspolicy. Tack!