Apple har lyckats med sitt hemlighetsmakeri kring kommande produkter i större utsträckning än de flesta Androidtillverkare. Företaget har överlag tagit tuffare tag mot läckor rent juridiskt, och bland annat polisanmält de som hittat och sålt glömda prototyper.
Samsung med flera påstods tidigare i månaden ha valt en liknande approach gällande läckor, även om vi inte sett någon effekt av det hittills om uppgiften stämmer. Motherboard har fått tag på ett varningsbrev som ska ha skickats av Apples advokater till personer i Kina.
I varningsbrevet påstår Apple att rykten och läckor skadar konsumenter, som inte blir överraskade och förtjusta av presentationen om de har informationen i förväg. Apple menar även att rykten kan leda till att skaltillverkare kan göra skal som har fel storlek. Att företag skulle basera sina skal på anonyma och overifierade uppgifter verkar dock långsökt.
Rent allmänt kan anledningar till att teknikföretag försöker hålla sina framtida produkter hemliga vara att de inte vill att konkurrenter ska få större insyn i deras planer, samt att vetskapen om kommande bättre produkter kan minska intresset för befintliga modeller, den så kallade Osborne-effekten.
Apple has made every effort to take strict measures to maintain confidentiality for any information about Apple’s products before their official release to ensure that every time Apple releases a new product, it can surprise the public.
…
Such situations harm the interests of consumers and Apple. Therefore, it is obvious that when the unpublished information about the design and performance of Apple’s products is kept confidential, it has actual and potential commercial value.