Apples nya invecklade avgifter för utvecklare i EU

Postat:
12:37 - 2024-08-11
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
36

Efter att EU tillkännagav att Apple brutit mot förordningen om digitala marknader (DMA) har teknikjätten introducerat nya regler och avgifter för utvecklare i unionen. Avgifterna verkar medvetet invecklade med målet att hämma konkurrensen.

Apple har tidigare förhindrat utvecklare från att länka till betalning via webben och från att meddela kunder om billigare erbjudanden, vilket drabbat både Iphone-användare och utvecklare. Spotify har exempelvis inte tillåtits visa en länk i appen som leder till Spotifys hemsida där kunder kan teckna abonnemang.

Nu när Apple tvingats ändra sitt beteende inom EU har företaget istället infört nya avgifter för att fortfarande kunna ta ut en skatt och avskräcka utvecklare från att inkludera länkar. Med start i höst får utvecklare – likt strömningstjänster – länka till erbjudanden på webben eller i en annan webbutik. Men då måste utvecklaren ändå betala Apple.

Reglerna är röriga men vi ska försöka reda ut vad som gäller:

  • Så fort en utvecklare inkluderar en extern länk i sin app tillkommer en ny avgift på alla digitala varor och tjänster utvecklaren säljer till den användaren.
  • Avgiften gäller i ett år från att användaren installerat appen.
  • För appar som bara finns i App Store är avgiften 20 procent av försäljningen.
  • Avgiften gäller samtliga plattformar, inklusive köp från webben på exempelvis en Windows-dator som inte har något med Apple att göra.
  • Apple kräver avgiften även om användaren inte ens klickar på länken i appen.
  • Så fort användaren återinstallerar eller bara uppdaterar appen nollställs årsgränsen, vilket innebär att Apple kommer ta ut en skatt på 20 procent permanent även ifall Apple inte har något med köpet eller tjänsten att göra.
  • Apple kräver även en extraavgift på 5 procent för alla tjänster och digitala varor som köps under ett år efter installationen, oavsett plattform.
  • Variationer förekommer.
  • Sammanfattning: Apple vill ha en procent av all försäljning endast för att en app körs på en Iphone, utöver den fasta årliga App Store-avgiften.

Frågan är om EU kommer acceptera de nya reglerna, då de återigen verkar krocka med vad förordningen om digitala marknader är tänkt att uppnå. Om EU varit mer specifikt när DMA utformades hade kanske avgifter likt Apples kunnat undvikas från starten.

Spotify är för all del inte en opartisk bedömare utan tvärtom snarare en av Apples största kritiker, men strömningstjänsten har lämnat följande kommentar till The Verge:

We are currently assessing Apple’s deliberately confusing proposal. Apple once again blatantly disregards the fundamental requirements of the Digital Markets Act (DMA).

The European Commission has made it clear that imposing recurring fees on basic elements like pricing and linking is unacceptable. We call on the Commission to expedite its investigation, implement daily fines and enforce the DMA.

Skriv fritt men var god följ vår kommentarspolicy. Tack!