Arms nya grafikdel erbjuder hårdvarubaserad raytracing

Postat:
13:31 - 2022-06-29
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
1

Nästan alla chipp i smartphones baseras på arkitektur från brittiska Arm. Halvledarföretaget har nu introducerat en ny GPU kallad Immortalis-G715 som för första gången erbjuder hårdvarubaserad raytracing.

Tekniken kallas ibland strålspårning på svenska och används i 3D-grafik för att öka realismen genom förbättringar av ljus, reflektioner och skuggor. Raytracing implementeras framförallt i spel. Grafikdelen stödjer även ”variable rate shading” (VRS).

Arm skriver dock inte vilka chipptillverkare som kommer implementera och dra fördel av den nya grafikdelen. En detaljerad genomgång av Immortalis finns i Arms forum.

While mobile device innovation has provided phenomenal growth in mobile gaming, the rise of highly visual AAA gaming experiences demand performance that can keep up.

This year, we are launching a brand-new flagship GPU called Immortalis, built on the heritage of Mali, the world’s most shipped GPU, but configured and enhanced to deliver the ultimate mobile 3D experiences.

Immortalis-G715 is the first Arm GPU to offer hardware-based ray tracing support on mobile, delivering more realistic and immersive gaming experiences.