Det är svårt att bry sig om nya Google-funktioner när man aldrig vet när de släpps [Opinion]

Google ropar varg

Postat:
14:17 - 2023-12-11
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
20

Först och främst: att uppdateringar dröjer är förstås en petitess och ingen stor sak, såtillvida de inte täpper till allvarliga sårbarheter i mjukvaran. De allra flesta mobilanvändare känner dessutom inte ens till att uppdateringar med nya finesser är på gång, så de bryr sig därmed inte om när nyheterna släpps.

Google vill dock uppenbarligen att konsumenter och användare ska bry sig. Företaget går igenom alla de nya funktionerna på produktbloggen, skapar reklamfilmer och reklambilder och puffar för nyheterna på Youtube och sociala nätverk.

Men eftersom man aldrig vet när de nya finesserna faktiskt släpps, trots att Google säger att de är på väg ut, är det svårt att bli entusiastisk även som mobilfantast. När funktionerna väl kommer kan de ha glömts bort eller så har användaren slutat bry sig.

Den stora decemberuppdateringen som tillkännagavs förra veckan har exempelvis fortfarande inte släppts för de flesta Pixel-användare. Telefoner har retsamt visat osanningen ”your system is up to date” sedan i onsdags. Även de som har fått hem decemberuppdateringen har inte fått alla de utlovade funktionerna.

De kommer… någon gång – genom ändringar på serversidan, eller via uppdateringar i Play Store som aldrig släpps samtidigt. De nya funktionerna för Messages som började skickas ut i slutet av november syns fortfarande inte till. Google uppmanade läsare att ”ladda hem Messages för att börja använda de nya funktionerna”, men påpekade i alla fall den gången att beta-användare får nyheterna först. Hur många har fått den automatiska grupperingen av bilder i Photos som tillkännagavs för snart en månad sedan?

Visst finns det fördelar med Googles approach. Om ett problem upptäcks i efterhand drabbas inte lika många när nyheterna bara har skickats ut till en begränsad skara. Nackdelen är att teknikentusiaster hamnar i en ständig limbo. Så gör som Apple, Google: ge alla användare nyheterna samtidigt. Och uppmana inte användare genom pressmeddelanden och blogginlägg att testa nya funktioner förrän de faktiskt går att testa för en bredare publik.