Facebook introducerar ny logotyp

Postat:
11:12 - 2019-11-05
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
4

Facebook har varit i så gott som ständigt blåsväder senaste åren på grund av olika skandaler och kritiserade ståndpunkter. Nu vill utvecklaren förnya sig genom att introducera en ny logotyp och ett ”nytt varumärke”.

Företaget vill även att deras miljarder användare ska veta att de faktiskt använder en Facebook-produkt. Därför kommer de tydligare poängtera att de ligger bakom appar som WhatsApp, Instagram och Messenger genom en mer framträdande ”från Facebook”-märkning i gränssnitten.

De vill därtill särskilja själva företaget från Facebook-appen, vilken är den tjänst de flesta associerar med Facebook. Därför kommer Facebook-appen ha kvar den gamla logotypen, medan den nya loggan används på övriga ställen.

Enligt blogginlägget har den nya logotypen designats för att vara tydlig. Den använder en egen font och stora bokstäver för att ”skapa en visuell särskiljning mellan företaget och Facebook-appen”.