Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 jan 2012.

1. metro

metro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

problemet kvarstår :(

ingen annan som har en lösning

2. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Du kommer aldrig att få upp precis allt som du hittar på datorn eftersom man kan blockera videon från att visas i telefoner.

3. metro

metro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

vad menar du med videon? flera låtar som jag int ehittar ... värdelöst :(

4. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

"Enligt ett analysföretag har 400 000 av de drygt 660 000 apparna på Apples App Store aldrig laddats ned"

http://www.idg.se/2.1085/1.459107/400-000-appar-har-aldrig-laddats-ned

Denna nyhet gillar jag, då det ska hetsas över hur viktigt det är att det OSet man väljer innehar ett gigantiskt apputbud. Medan vi med WP vet att kvalité är att föredra, då det viktiga är inte antalet appar.

5. lAlAz0r

lAlAz0r Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Ni som har Lumia 800 funkar wifi tethering bra på den? Tänkte nämligen försöka sälja eller byta min S2a mot en Lumia 800. Jag har även beställt en Nexus 7 så det kommer bli mycket wifi tethering så då måste det funka bra!

/ lAlAz0r

6. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Fungerar alldeles utmärkt.

Sent from my Lumia 800 using Board Express

7. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 207
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Stedad gillar detta.
  8. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Ska åka in till butiken imorgon och se vad de säger. Vill de skicka den till Anovo (hemska tanke!) så tar jag hellre riskerna med att flasha själv. Tack för tipset!

9. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 207
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Ja fyfan jag skulle då inte vilja skicka in något till Anovo!

10. bogani

bogani Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Finns det allvarligt forfarande ingen möjlighet att hoppa/spola i låtar eller podcasts?

Imorse lyssnade jag ca 40min av en podcast och pausade sedan för att återuppta senare. Normalt sett brukar man väl iallafall kunna återuppta uppspelningen från låsskärmen men nu hade den försvunnit där också. Nu måste jag alltså starta om och lyssna från början igen för att en sådan simpel funktion som att kunna spola/hoppa inte fungerar? Sjukt!

11. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jo men det går ju. I Zune är det bara att klicka i 'tidslinjen' dit du vill hoppa alternativt använda fram- och bakåtspolning med pilarna (håll in dem).

12. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 207
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

Sådär nu har jag kört med en Nokia N9 under ett par dagar så nu har jag fått en liten uppfattning om systemet och hur telefonen funkar så jag tänkte bara dra några jämförelser här då jag anser dessa telefoner vara syskon på sätt och vis så det kan vara av visst intresse. Läs ej vidare om ni inte är intresserad utav denna jämförelse då detta kan bli ganska långt förmodligen.

N9 blir storebrodern då den faktiskt var först ut i världen men den dödförklarades i stort sett redan innan release till förmån till Lumia. Vilket jag tycker är jäkligt synd för MeeGo är ett väldigt bra system har jag märkt. Dock mer snarlikt Android än WP då det är Linux baserat.

Det man först möts av är Låsskärmen. Eller rättare sagt en aktiv standby skärm. Denna är helt fantastisk. Behöver bara titta på telefonen för att se om jag fått sms/mail/facebook/twitter meddelande. Den går också att anpassa så man ser batteriprocent samt låt som spelas i musikspelaren. Grymt helt enkelt. Vet inte hur tekniken funkar men skärmen är verkligen totalt avstäng och har inte ens den där väldigt svaga grundbelysningen som amoled skärmar har som syns i totalt mörker. Här är allt avsängt förutom det som syns. Pga det är kanterna lite "hårda" på texten, ej anti-aliased. Knappt märkbart dock. Man tappar två ggr på skärmen för att väcka luren alternativt trycker på power knappen men det gör man aldrig.

Musikspelaren påminner om Zune Player. Samma upplägg med kategorier fast man sveper ej inom spelaren utan klickar på kategorier. Spelaren är snygg och på många sätt lik Zune Player som sagt men här finns även sökfunktion. Kontroller för musik kommer upp på den andra "riktiga" låsskärmen när man spelar efter man dubbeltappar på den "aktiva standby skärmen" för att ta bort den. Inget trycka in knapp för att spola vilket är skönt.

Kameran. Ja vad ska man säga. N9 soppar banan med kameran i 800. Fattar inte riktigt varför. Är det inte samma hårdvara? Hur som helst är färgerna mycket bättre och inte alls lika mycket brus. Man kan även få grids vilket underlättar komponering av bilder. Macro fokusen fungerar mycket bättre. Mycket bättre. Exponeringslåsning finns också tack och lov. Genom att hålla in fingret på "avtryckaren" så låses exponeringen på det man fokuserar på och man kan komponera om bilden men behålla samma exponering. Man kan även fokusera vart man vill genom att trycka en gång med fingret vart man vill i bilden. Funkar dock bäst närmast mitten. Kameran imponerar en hel del faktiskt.

Titta här för testbilder. Tyvärr råkade jag ha "resize to 2018px" vid uppladding men det duger nog. Alla bilder är totalt oredigerade. Direkt från kameran.

Relaterat till kameran är galleriet. Inget fancy här som i WP inte utan det vanliga runätet av bilder. Det som däremot står ut är inbyggda verktyg för att redigera foton. Croppa, snedställa, kontrast, ljusstyrka, ändra storlek, färgfilter och lite annat. Det magiska är dock att hur mycket ändringar man än gör så kan man alltid gå tillbaka till hur fotot var original på ett enkelt sätt.

Internet är väldigt smooth på N9 också. Nästan i klass med WP flyt men inte riktigt. Men surfa är en fröjd även på denna lur och har inte stött på några konstigheter än.

Mail ganska standard. Inte mycket att tala om. Dock behandlas trådar bra. När man tittar på ett meddelande i en sammanslagen tråd så kan man bläddra fram/tillbaka mellan mail med pilar väldigt fort. Man behöver alltså inte gå in och ur mail hela tiden.

Nokia Drive har mer funktioner. Flyter på mycket bättre på denna lur. Hackar inte alls lika mycket när man sveper runt på kartan. GPS'en tar dock längre tid på sig att låsa in sig. Ganska många sekunder längre ibland.

Det som dock utmärker detta system är hur det är uppbyggt. Liksom WP är det mycket uppbyggt på svepande men på ett annat sätt. Har laddat hem en app så jag kan bestämma vad svepningar inne i appar gör. Sveper jag från vänster kant kommer jag till applistan. Sveper jag från höger kant kommer jag till multitasking sidan. Sveper jag från nedre kant kommer jag till sista sidan man var på i launchern. Sveper jag från övre kant stänger jag programmet helt. Sveper man nerifrån och upp men stannar efter en bit kommer det upp genvägar till telefon/sms/kamera/internet. Allt detta följs med orientationen.

Detta svepande upplägg gör denna telefon till i särklass det snabbaste systemet att arbeta med. Jag tycker WP är snabbt att använda men detta är ännu snabbare. Man vänjer sig fort vid svepandet och det känns naturligt.

Multitaskingen fungerar utmärkt tillsammans med det svepande uppläget. Detta är multitasking på riktigt. På en sida har man aktiv bild av det som körs i bakgrunden. Man kan få plats med 4 eller 9 bilder på skärmen samtidigt men upp till emot 30 appar eller tills minnet tar slut kan köras samtidigt. Summa summarum ett väldigt snabbt system speciellt med tanke på svep upplägget. Snabbast på marknaden att arbeta med skulle jag vilja säga.

Jag upplevde en del lagg till och från i början. Speciellt direkt efter omstart eller oregelbundet ibland när man stängde ner program till exempel. Efter jag la in ett skript i telefonen som optimerar minneshanteringen flyter den på riktigt nice utan märkbart lagg. Men ändå inte i klass med WP men lite bättre än Android. I alla fall i launchern den är grymt smooth nu. Vissa appar kan vara si och så.

Appar är heller inte enhetliga vilket är en grym fördel med WP. Här är man tillbaka till osammanhängande utseenden som inte matchar varandra. Dock finns det i regel en liten röd tråd här också tycks det. App utbudet är väldigt dåligt också och många många appar saknas. Mycket värre situation än på WP. Dock har det en emulator som förmodligen kommer att bli den finaste som någonsin har gjort till ett mobilet system. Stort plus för mig då jag saknade emulering över 8-bit på WP. Denna emulator har NES, SNES, GBA, PSX och Amiga. Allt i ett.

Jag gillar faktiskt detta system så mycket så tjejen får ta min Lumia på obestämd tid. Jag fullkomligt älskar det svepande upplägget. Det bara känns så naturligt. Redan kört med det på Lumian några ggr av misstag. Nu förstår jag varför Lumia 800 är formad som den är. På grund av mängden svepande från kanterna hela tiden. Vi har N9 att tacka för formen.

Tjejen har ju velat haft en Lumia länge nu men sitter på kontrakt tills i höst. Snäll pojke som jag är så vart detta en bra lösning för oss båda. Kommer definitivt titta på WP8 telefoner när de kommer. Tills dess lirar jag MeeGo då jag vart positivt överraskad av systemet.

Etzolin, Lintberg, pmugghc och 2 andra gillar detta.
  13. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

En mycket väldetaljerad analys, som ger inblick i ett för många helt nytt system.

Tack (och man är ju inte mindre sugen nu).

dannejanne gillar detta.
  14. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

En nya uppdatering tittade fram idag, och sådant piggar alltid upp.

Meego :(

15. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 207
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Tack tack!

Måste bara nämna en sak till som jag glömde av igår. Det är det virtuella tangentbordet. Det är seriöst det skönaste jag någonsin har skrivit på på en telefon. Det ger haptisk feedback och ljud både när man trycker på och sen när man släpper en tangent. Alltså dubbel feedback både ljud och känsla för varje tryckning. Så på något jävla vänster så känns det som att man skriver på ett fysiskt tangentbord när man använder det.

Last edited: 7 aug 2012
  16. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Kul med en MeeGo-recension! MeeGo är vad Android borde varit, det finns mycket med MeeGo som är helt makalöst. Dessvärre så upplever jag det som något laggigt... Är det helt kört med fler MeeGo-telefoner förresten?

17. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 207
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Ja MeeGo känns verkligen mångt och mycket som ett smart system. De har tänkt till lite märker jag.

Det kan lagga en del men mestadels i vissa appar. Launchern laggade oregelbundet litegrann i början när man stängde ner vissa tunga appar men sedan jag la in ett skript (Faster N9) så är det som bortblåst i stort sett. I launchern i alla fall. Det ska optimera minneshanteringen som sagt så det prioriterar appar som körs istället för de som ligger i bakgrunden. Så launchern flyter på riktigt fint nu. Inte perfekt i alla lägen men tillräckligt bra för att jag som hatar lagg inte ska störa mig på det alltför mycket.

Det är ju tydligen ca. 30 pers från Nokia som startat eget och fått fundings för att fortsätta med MeeGo då de tror på det. Det sägs de ska bli som Ferrari. Inte sälja mänger men exklusivtistället till lite högre priser. Jag hoppas på det för det vore jävligt synd om detta system försvinner.

http://www.forbes.com/sites/ewanspe...-will-be-the-ferrari-of-the-smartphone-world/

Last edited: 7 aug 2012
  18. robin92

robin92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Inte från nokia men från gamla nokia anställda.
    De har startat ett företag som ska ska göra nya meego mobiler sägs de.
    Meego är ca 1 år gamalt slår android på fingrarna förutom apparna. Multitasking på android vad är de skillnad mot n9

19. Ekman

Ekman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Uppdatering idag kom sms om att den återvänt från service. Åkte dit o inget var gjort. Tydligen så ska man acceptera glappande skärm. Men stog på mig så fick pengarna tillbaka. Bra men detta kunde dom ju fixat när jag var där med den första gången. Nåja löste sig min väg tillslut.

Skickat från min LT22i via Tapatalk 2

20. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Bara jag som tycker volymen hos den man pratar med är löjligt låg även vid maxvolym? Ibland kan jag inte höra vad den jag pratar med säger.

Finns det nåt sätt att lösa det på?