Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

1. DrQue

DrQue Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack.
    Tyvärr stöds inte detta av min lur. (ej Root).

2. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Gåre på nått sättatt telefonsamtal från familj (egen grupp i kontakter) får ljud när det ringer när telen är på ljudlöst

Sen bumpar jag min fråga och undrar om det går stänga av skärm lås via en task.....

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

3. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    744

MINA ENHETER

Det går alldeles utmärkt

Profile: Inkommande Samtal Vid Ljudlös (21)State: Call [ Type:Incoming Number:Dina kontakter här ]Enter: Inkommande Samtal Ljudlöst (22)A1: If [ %VOLR < 1 ]A2: Media Volume [ Level:11 Display:Off Sound:Off ]A3: Music Play [ File:zedge/ringtones/Android Latest 2011_14.mp3 Start:0 Loop:Off Stream:0 ]A4: End IfExit: Musikstop (25)A1: Music Stop [ Clear Dir:Off ]

Profile: Har Svarat I Ljudlöst (27)Event: Phone OffhookEnter: Musikstop (25)A1: Music Stop [ Clear Dir:Off ]

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

4. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Det går enkelt.
    Display > Keyguard > Off

Eos95 gillar detta.
  5. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    tack
    enkelt när man vet var det ligger ;)
    trodde det skulle ligga under encryption.... :P

6. deks

deks Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

hej, är ny med tasker, men undrar om det går att göra på något sätt att göra så när man skakar telefonen så ändrar man ljuset skakar man tex en gång så blir den på 15% , skakar man igen blir den på 50 % igen 100% och sen tillbaka på 15 igen.

7. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Gör en profil med Event - Sensor - Shake som context. Det borde funka om du gör tasken så att en variabel ökar med värdet 1 varje gång tasken körs. När variabeln är 3 nollställs den och allt börjar om.

1. Variable set %DISPBRIGHT to 1 if %DISPBRIGHT is not set
    2. If %DISPBRIGHT matches 1
    3. Display brightness "något värde"
    4. Variable set %DISPBRIGHT to %DISPBRIGHT+1 (do maths ikryssad)
    5. Else if %DISPBRIGHT matches 2
    6. Display brightness "något annat värde"
    7. Variable set %DISPBRIGHT to %DISPBRIGHT+1 (do maths ikryssad)
    8. Else if %DISPBRIGHT matches 3
    9. Display brightness "något annat värde"
    10. Variable Clear %DISPBRIGHT
    11. End if

Tror det borde funka :)

deks gillar detta.
  8. deks

deks Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

tack ska se om det funkar. :)

Last edited: 22 aug 2012
  9. malajo

malajo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Jag undrar om nån kan hjälpa mig lite här.
    Har skapat en liknande task som denna fast vill pausa film i stället om luren ringer.
    Har skapat profil och task men vill bara att den är aktiv om jag är ansluten till mitt wifi hemma.
    Det är alltså wifi-delen jag undrar över.
    Hur gör jag för att få den att bara "försöka pausa" när jag är ansluten till mitt eget nätverk?

10. malajo

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Citat:
    Ursprungligen postat av Lrnflk
    Jag skrev det här i UnifiedRemote-tråden men det är lika bra att lägga in det här också. Med hjälp av Tasker kan du få UnifiedRemote att utföra vilket kommando som helst och i det här fallet så får du Spotify på din dator att pausa vid ett inkommande samtal. Det här förutsätter att du har fullversionen av UnifiedRemote installerad och fungerande.

1. Starta UnifiedRemote, gå in på "Fjärrkontroller" så du ser listan med alla fjärrkontroller.
    2. Nere i högra hörnet har du länk-symbolen. Tre bollar med två streck, formade som en vänsterpil. Klicka på den.
    3.Nu väljer du vilket kommando du vill utföra. Vi vill ha Spotify pause så vi väljer Spotify under "Välj fjärrkontroll" och Pause under "Välj kommando"
    4. Längst ner får du nu upp en URI. I det här fallet är den ur://Remote/Relmtech.Spotify/Pause, se till att skriva ner den.
    5. Skapa en ny task i Tasker. Välj Net -> Browse URL och lägg in ovanstående URI som URL.
    6. Nu har du en task som pausar Spotify när du kör den.
    7. För att få Spotify att pausa vid inkommande samtal skapar du en profil i Tasker och väljer Event -> Phone -> Phone Ringing, samt att du kopplar tasken till den profilen. Klart!

Jag undrar om nån kan hjälpa mig lite här.
    Har skapat en liknande task som denna fast vill pausa film i stället om luren ringer.
    Har skapat profil och task men vill bara att den är aktiv om jag är ansluten till mitt wifi hemma.
    Det är alltså wifi-delen jag undrar över.
    Hur gör jag för att få den att bara "försöka pausa" när jag är ansluten till mitt eget nätverk?

11. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag har en profil som är aktiv när jag är ansluten till mitt wlan. Det går att göra på andra sätt också men det här sättet är det jag använder eftersom jag redan har en sån profil.

Skapa en ny profil som är aktiv när du är ansluten till ditt wlan, om du inte redan har en sån då. Som trigger väljer du State -> Net -> Wifi Connected -> Välj ditt egna wlan. I det här fallet kallar jag profilen för WLAN.

Sen går du till pausa film-tasken som du har skapat. Där bockar du i If-rutan och skriver in %PACTIVE i vänstra fältet, ,*WLAN*, i det högra (inklusive kommatecken och asterisker) och klickar sen på ~ mellan fälten och väljer "Matches". Det betyder att just den händelsen bara kommer köras om profilen WLAN är aktiv.

12. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Det går att lösa på det sättet men jag tror att det enklaste är att bara lägga till Wifi Connected till profilen. Men att göra på det där sättet är en väldigt bra lösning om flera andra profiler är beroende av att en profil är aktiv, men om det bara handlar om en profil är det nog enklast att bara lägga till en ny context :)

13. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jo precis. :) I min task så är det bara en sak som inte ska ske om jag inte är uppkopplad till mitt wlan medan alla andra saker ska ske oavsett, därav den något omständiga lösningen.

14. malajo

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Jag e som sagt helt ny på tasker och försöker sätta mig in i hur det funkar.
    Helt klart en kanon-app känns det som nu, och givetvis är den här tråden super oxå för att få hjälp.

Och nu kommer hjälp-fråga nummer 2.
    På jobbet använder jag wifi till telefonen och vill att den aktiveras när jag kommer till jobbet.
    Hur?
    Använder man gps eller?
    Läste om nån som hade fixat så wifi sattes på när luren kopplar upp på en viss mast i stället.
    Gps:en är väl inte alltid aktiv så master känns vettigare eller?

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

15. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Har en task där jag vill ha GPS avstängd alltid förutom när jag startar följande applikationer:

Kameran, Navigator och Maps.

Sagt och gjort så har jag skapat en regel för detta och de funkar utmärkt förutom en liten irriterande sak. Varje gång jag startar kameran så är GPS-tagg avstängd och jag får går ner och aktivera den manuellt. Jag gissar detta beror på att Kamera appen kontrollerar i fall GPSen är aktiverar eller inte när den startar kameraappen.

Någon som har någon smart lösning på ovan problem? Kanske om det finns en hackad kamera.apk som tvingar GPS-taggning kanske.. Tycker den borde alltid vara på. Är GPS avstängd så använd 3G-masterna/wifi. Aja.. Önska kan man ju alltid.

16. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    • Skapa en ny task genom trycka på + i mitten.
    • Kalla den Jobbet
    • Välj Location
    • Kryssa bort GPS, Kontrollera så Net är aktiv.
    • Klicka på GPS-symbolen nere till höger
    • Välj radius, typ 200meter eller 1km.. Vad du nu vill ha för "träffyta" där wifi är aktiverad.
    • Godkänn med grönbock
    • Godkänn utan namn
    • Klicka på New Task
    • Godkänn utan namn
    • Klicka på blå +
    • Klicka på Net -> Wifi -> Välj "On"

Osv... Resten fattar du nog själv. Sedan skapar du en exit regel för när du inte längre är på jobbet så wifi stängs av.

17. rufy93

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

Det man skulle kunna testa är att sätta igång gps vid starten, vänta i ca 5-10 sekunder och sedan stänga av gps igen.
    Kolla om det hjälper.

18. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Om jag startar GPS:en innan och sedan startar kameran så är GPS-taggen igång, precis som de är tänkt. Fast om GPS:en är avstängd och jag startar kameran så förblir den gps-taggen avstängd tills jag själv går ner och aktiverar den i framtiden. Väldigt irriterande.

Det jag helst vill slippa är att starta kameran via någon annan process så jag liksom inte kan starta kameran genom själva kamera genvägen. De kommer ställa till de då man startar kameran via andra program som exempelvis whatsapp eller så.

19. rufy93

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Det jag tänkte på är att lägga in en profil till tasker.

Kamera aktiveras
    Tasker aktiverar GPS
    Väntar en viss tid
    Stänger av GPS

Det fungerar nog också då kameran startas av andra appar.

20. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Där föll min idé så. Jag tänkte att du kunde starta en task som slår på GPS och sedan startar kameran. Men annars kanske du skulle kunna göra en profil som startar GPS när du startar kammaren och därefter stänger av kameran och startar den igen. Det skulle ju göra att det tar längre tid innan man kan ta ett foto men det kanske funkar?

Kan dock bli lite svårt att lösa. Jag tänker mig att du måste göra så att samma task kan köras flera gånger samtidigt. Kanske att ger en variabel ett värde första gången du startar kameran och andra gången kameran startats kolla Tasker om variabeln har ett värde. Om den har ett värde ska kameran inte startas om. Om den inte har ett värde ska kameran startas om.

Hoppas du fattade något av det jag skrev. Jag skriver ju på Tapatalk och är lite trött, men om du inte får det att funka förklarar jag gärna mer utförligt imorgon kväll :)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2