Kazam - ny mobiltillverkare släpper åtta mobiler

Discussion in 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' started by Skuggvarg, Aug 9, 2013.

1. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Kazam är en helt ny mobiltillverkare som vi knappt hört ett jota om, och som en blixt från klar himmer kommer de att släppa hela åtta Android-mobiler i september.

Med fokus på bra prisvärde och rena Android-versioner låter ju detta verkligen som godis för oss mobilnördar, eller vad säger ni? :D

2. Ekman

Ekman Senior Droid Medlem

Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Ja nu blir man nyfiken! Om dom håller som skrivet i artikeln bra priser o rent android system osv:) Lär testa nån lur bara för att när dom kommer:)

3. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Gissningsvis gör man som en massa andra Europeiska "mobil"-företag och brandar några existerande Kina-lurar typ Star och sen dubblar man priset.

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

Gissningsvis tog du det ur luften helt utan källa?

5. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    "FoU-teamet jobbar även med andra tillverkare och har en gedigen erfarenhet av smartphoneutveckling, säger Jensen."

6. Ascii

MINA ENHETER

Men att de tar redan existerande Kina-lurar tror jag inte ett smack på.

7. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    De kanske ändrar lite men inte så mycket skulle jag tro.

Om du tror att 50 pers på deltid inom rimlig tid kan ta fram 8 nya mobiler från scratch så är du ganska naiv...

8. Ascii

MINA ENHETER

Helt utan hjälp är det nog inte, men de är nog klart kompetenta! De är ju inte precis "random folk från gatan", utan många, om inte alla, är ju gamla HTC-anställda. Toppanställda vill jag minnas.

9. Joiis

Joiis Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Ex-Chefer var det som grundat företaget

Sent from my Xperia Mini Pro using Tapatalk 2

10. Skuggvarg

MINA ENHETER

Min teori:
    Att de där nissarna sätter sig och börjar konstruera all elektronik från scratch är inte så troligt, just pga tidsfaktorn och utvecklingskostnaderna. Att de köper existerande Kina-mobiler och bara byter namn på dem är inte heller helt troligt, de vill ju göra en egen produkt och de företag som har egna mobiler vill troligen inte sälja mobilerna under ett annat varumärke än sitt eget.

Däremot kan de mycket väl beställa de komponenter de behöver och sätta ihop dem till de olika mobiler de vill ha, alternativt beställer de halvfärdiga "ramar" (dvs de mest grundläggande komponenterna som redan är ihopsatta till halvfabrikatsmobiler) och kompletterar dem sedan med de komponenter de vill ha. Givetvis har de, i egenskap av tidigare HTC-anställda, möjlighet att köpa in komponenter från tidigare samarbetspartners. Komponentfabrikerna kan omöjligt tvingas sälja sina komponenter till endast en tillverkare.

Återstår för Kazam att göra egna skal och printa dit sitt varumärke, och det är självklart något de kan göra på ganska kort tid och med ganska liten arbetsinsats.

Et voilá, we now have Kazam cell phones. :)

Okej, det här lät ju "löjligt enkelt", så varför har ingen gjort det förut?

1: Enormt hård konkurrens och enormt stora kapitalkrav har hållit många företag ute från den hårda mobilmarknaden.

2: De personer som nu startar Kazam har under sin tid hos HTC redan varit inne i spelet och lärt sig alla ins and outs, de kan sin sak och vet hur de ska göra sin egen grej och de lämnade HTC för att göra just sin egen grej när de såg att det fanns en ledig nisch att fylla på mobilmarknaden: Prisvärda mobiler som fyller sin funktion, utan en massa onödig bloatware och lull-lull.

Inte alls någon slags "universal sanning", bara min egen, helt personliga teori...och jag ser verkligen fram emot att få veta mer om Kazam och deras mobiler, oavsett vilken sorts mobiler det är och hur de har tillverkats. Skulle till och med kunna tänka mig att jobba hos Kazam på deras kundtjänst, om möjligheten dyker upp.

Last edited: Aug 10, 2013
  11. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det har ju gjorts massvis med gånger enligt standardmall A vilket jag påpekade och fick en sur kommentar tillbaka (även om dessa företag oftast inte säljer saker i Sverige). Exempel på en sådan brandad Kina-mobil är: http://www.archos.com/products/smar...s_53platinum/specs.html?country=us&lang=en&#a

Typ alla har qHD-display eller sämre, Snapdragon 200 Play eller MT6589/MT6577 med 1GB RAM och 4GB flash. Att de kommer med väsentligen stock-Android är för att de knappt har någon egen utveckling, inte för att de tror att folk egentligen vill ha stock-Android.

Eller den mest kända re-brandade Kina-mobilen som faktiskt säljs i Sverige är Caterpillar B15. Dock har de gjort ett helt eget chassi osv, men elektroniken och mjukvaran är som vilken billig Kina-lur som helst.

Som sagt finns det massor med europeiska företag som tar mer eller mindre existerande Kina-mobiler och printar dit sin varumärke. Sen vad de vill eller inte på Kazam spelar inte så stor roll, nyutvecklingen av ett 50 pers team på deltid kommer vara väldigt väldigt liten. De har helt enkelt inte möjlighet att göra så mycket annat än att väsentligen ta existerande lurar och sälja som sina egna.

Huawei har 500 personer som enbart arbetar med en ARM-processor som de har i några få mobil-modeller och inte ens de släpper 8 "nya" mobiler på ett bräde.

12. Skuggvarg

MINA ENHETER

Att företagen producerar egna roms är ju för att de tror att folk vill ha något speciellt men oftast blir det bara mängder av bloatware och horribla lösningar som ändå gör att folk antingen installerar egna launchers eller rootar och flashar mobilerna med något annat...

Är det inte så att folk ofta klagar just på företagens egna Android-versioner och hellre vill ha de rena Android-versionerna så snabbt som möjligt? Således inget fel där, varför ska vi konsumenter betala en massa extra för att få en "speciell" användarupplevelse vi inte ens har bett om att få, och som vi ofta inte ens uppskattar?

Inget fel i Kina-producerade mobiler oavsett om de re-brandas eller ej, så länge de faktiskt funkar som de ska, vilket tydligen inte alltid är fallet...mycket billigt piratskit med högst tveksam funktion som letar sig hit på avvägar.

"Eller den mest kända re-brandade Kina-mobilen som faktiskt säljs i Sverige är Caterpillar B15. Dock har de gjort ett helt eget chassi osv, men elektroniken och mjukvaran är som vilken billig Kina-lur som helst."

De har gjort ett eget chassi, ja. Det är därför de kallar den Caterpillar B15 och anser att det är deras egen mobil istället för att den heter Tjingtjong 5000 och är identisk med en Ifån. Sen undrar jag hur du menar med det där sista..."elektroniken är som vilken billig Kina-lur som helst". Antingen är elektroniken densamma och då finns det inget som skiljer lurarna åt, eller är elektroniken likartad, men det är den ju i många mobiler idag, så jag ser inte riktigt problemet där. En längre tid har det funnits en uppsjö av mobiler som kört 1-gigsprocessorer, 512 meg ram och haft ungefär samma innehåll, med väldigt små skillnader (om ens några). Det som skiljer är skalet och sen om tillverkaren gjort förändringar i Android-temat och hur mobilen helt enkelt beter sig. Mobilmarknaden är extremt likriktad, ingen vågar ta något större kliv utanför den form som man tror ska vara den allena rådande.

Ska de släppa åtta lurar i helt olika marknadssegment kan de heller inte ha likartad prestanda i lurarna, så du kan inte säga att alla Kina-lurar har samma elektronik, det är ju helt taget ur luften.

Okej, Huawei har 500 pers som jobbar på en egen ARM-processor men jag ser inte riktigt varför det har betydelse för Kazam, för Kazam ska ju inte göra egen elektronik utan kommer bara att bygga pussel med existerande elektronik och det finns absolut inget fel i det.

Att jiddra om "billiga Kina-lurar" tycker jag bara låter som rent nonsens, för vad är det egentligen vi får när vi köper en Samsung? En koreansk lur, som garanterat var billig att tillverka eftersom marginalerna på mobilmarknaden är höga.

Poängen är att vi nu får en ny europeisk återförsäljare som kan ge support och garantier, och som kan ställas till svars om produkterna inte funkar som det är tänkt, men de har garanterat testat produkterna innan de ska sälja dem, till skillnad från alla hobbyimporterade mobiler som man inte ens vet varifrån de kommer eller OM de ens har blivit testade.

Du får ursäkta om jag låter irriterad, det är inte meningen. Jag försöker bara bemöta det som jag uppfattar som väldigt irriterad kritik från din sida. Jag antar att vi kan enas om att det är POSITIVT att vi får en ny europeisk mobiltillverkare, även om de bara re-brandar kinesiska lurar och säljer dem här, det gör ju att vi får mer att välja på?

13. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo en stor andel av dagens lurar produceras ju i just Kina inkl HTCs, det mest (ö)kända kinesiska företaget är ju sedan FoxConn som gör "äppelskruttar".

Jag kan inte se att Kazam ska syssla med rebranding utan det är egna ideer samt inga junklurar där man piratar hårdvarupatent.

14. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om du med folk menar Android-talibaner på Swedroid så ja... I alla fall tidigare har stock-Android inte riktigt dugt för vanliga användare och det fattats för mycket funktioner, även om det börjar bli bättre med 4.1+.

Finns flera tillverkare som gjort bra och användbara tillägg till Android utan att allt laggat ihop för det (Samsung inte är en av dom).

Menar att elektroniken är exakt samma.

Ja det går ju att variera med 800x480 istället för qHD, dual core, single core, 512MB...

Det kommer inte vara något pussel att tala om utan det lär vara hela kretskortet klart och färdigt med dual sim, 1GB RAM, 4GB Flash osv.

Samsung-mobiler (och mobiler från andra stora tillverkare) är i alla fall olika. Jag gissar att de här mobilerna inte kommer vara det.

Om jag vill köpa en mobil med qHD, 1GB RAM, 4GB flash och MT6589 så kommer jag ju inte betala det svenska priset på 3000 kr utan hellre det kinesiska priset på kanske 1000 kr. Sen att du hellre köper i Sverige är ju din sak, men jag har svårt att se poängen med dessa rebrandade lurar...

Min brist på entusiasm för brandade generic-lurar är att de helt enkelt är för dåliga för priset. Jag vill inte ha en kass qHD skärm eller 1GB RAM. Några få företag (Huawei, ZTE, Lenovo) gör mer intressanta lurar än generic-lurarna men dessa görs inga västerländska kopior (!) på...

Finns som sagt inte en chans att 50 pers på deltid kan ta fram 8 olika lurar som är egna idéer.

15. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Yep om de har bra kontakter med nyckelpersoner inom hårdvaruindustrin vilket jag tror de här herrarna har.

Sen vill jag gärna se vad de lanserar som "flaggskepp" inkl hårdvara.

16. Skuggvarg

MINA ENHETER

mfm:
    "FoU-teamet jobbar även med andra tillverkare och har en gedigen erfarenhet av smartphoneutveckling, säger Jensen" är inte detsamma som "de jobbar deltid hos Kazam". Du tolkar texten konstigt. För övrigt uttalar du dig väldigt tvärsäkert, som att du vet att det endast kan vara fråga om re-branding. Presentera isåfall bevis som styrker det påståendet.

Kazam har klargjort att de kommer att ha mobiler i alla segment. Då kan de inte ha "likartad prestanda" i mobilerna, ändå påstår du envist att mobilerna kommer att ha likvärdig prestanda. Ganska stor skillnad på en budgetmobil jämfört med ett flaggskepp, tycker du inte?

I fallet med en re-brandad Kina-lur lär priset inte gå från 1000 kr till 3000 kr, det vore direkt orimligt. Kazam gör förhoppningsvis en bra kvalitetskontroll av mobilerna, i annat fall kommer de snabbt att straffa ut sig från marknaden. Tror du verkligen att före detta HTC-chefer är så dumma att de satsar mångmiljonbelopp på att göra såna nybörjarmisstag? Om det ändå blir fråga om re-branding, så handlar det om att göra produkten mer lättsåld, under ett välkänt namn.

Vad gäller hur man köper en mobil är det upp till en själv. Importerar man själv blir urvalet större och kostnaden lägre, men man kan omöjligt få samma garantier, support och kundtrygghet som om man köper från en svensk återförsäljare. Trygghet säljer, synd att du inte förstår det.

Nu låter jag säkert irriterad igen och det beror på att jag är det, så inga ursäkter denna gång. Jag uppfattar dig som självgod och nedlåtande, och dina argument känns tomma och nedvärderande.

17. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Var hittar du att man ska kör re-branded ? är det dina egna slutsatser ?

Gör man det är man snabbt körd..... junk-divisionen för de med lite pengar.

18. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är väl bara HTC som är kända för att "pirata hårdvarupatent"...

Det finns fortfarande inte på kartan att man kan ta fram åtta nya mobiler från scratch med ett 50-tal pers som bara konsultar lite tillfälligt.

Bevis? Det jag skrev när folk tydligen blev jätteupprörda var "gissningsvis". Det är väl snarast Kazam som måste bevisa sitt, än har de inget mer än tomma löften.

Tycker mest det är lustigt att folk gör i byxan och tror att ett liten startup kommer förändra hela mobilmarknaden bara för att några anställda eventuellt var någon sorts chefer på HTC. Med tanke på hur dåligt det mesta går för HTC är det snarare en anledning att dra öronen åt sig.

HTCs senaste kinalansering 606w är 1000 kr dyrare än motsvarande konkurrenter (ändå är upplösningen bara qHD när flera konkurrenter har HD), har det väldigt irriterande upplägget med bara två knappar och en väldigt skumt och litet teckensnitt. Gissar att succén kommer utebli.

EDIT: När jag läser att cheferna var från UK och chefade för "sales" och "marketing" blir jag ännu mer skeptisk.

19. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Njau, HTC är nog en liten spelare jämfört med Samsung/Apple/MS avseende patent.
    Just idag så brände väl Samsung någon halv-miljard till Apple.

HTC har sitt proprietära Sense och det är klart bra.

Kazam satsar troligen på Vanilla så att man slipper man utvecklingskostnader och kan enbart inrikta sig på att hårdvarumässigt pussla ihop en lur.

20. Skuggvarg

MINA ENHETER

Nu tror jag du läst lite fel, det är ju mfm som hela tiden hojtat om att han tror att de kommer att re-branda. Själv vet jag inte alls, men visst kan det vara en möjlighet.