3G och GPS problem! Fel hos Samsung eller Tele2?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av ducken, 28 jun 2010.

  1. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag tänker på den uppdateringen som fixar de (förhoppningsvis) flesta buggar som SGS dras med sen den lanserades och som läckt i form av betor som många här testat och rapporterat att det fixat en hel del även om inte allt fixats. Jag har iaf. hopp om att ny fw kommer få ordning på denna lur. SGS har grym potential, men drygt att slänga ut 4800:- och sen behöva vänta flera månader för att få telefon brukbar :(
     
  2. pattern

    pattern Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är väll ändå operatören som är problemet här iom. att det funkade bättre med en annan operatör? Knappast ett problem med telefonen i sig eller mjukvaran däri.
     
  3. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Växlingen mellan näten funkar nog kass i de flesta. Men det märks inte så ofta för folk med andra operatörer än Tele2 som verkar ha sämre täckning på 3G varpå växlingen ner sker oftare än för dom med bra täckning. Att 3G nätet delas med andra underlättar nog inte hellrr för tekniken, men det funkar ju i andra lurar så hur svårt ska det vara?

    Fast täckningsteorin har ju brister, min är låst till 3G nu och jag tappar aldrig täckningen när jag håller mig där jag brukar. Vad den skulle ner i GSM och göra innan vet jag ej.. Det behövdes liksom inte..
     
  4. Czar

    Czar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mjo. Kanske det. Verkar vara något typ av "kompatibilitetsproblem" mellan telefonen och tele2. Men tele2 skyller på Samsung. Dessutom funkar tele2s 3g-service bra på andra telefoner. Hur det än ligger till så ska inte jag som konsument behöva jaga efter vem som är ansvarig. Dessutom har jag andra problem på min telefon. Bl a flippad gps och att telefonen tappar wifi gång på gång. Min lösning blir service gånger tre. Och om dem inte fixar problemet så ska jag häva köpet.

    Dessutom. Kanske löser sig 3g-problemet om jag byter operatör. Men jag vill ha tele2 eftersom d blir billigast för mig. Eftersom alla jag känner har tele2. Jag ska inte behöva byta operatör så att min 5000 kronors telefon ska fungera bra.
     
  5. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jo, tyvärr är det nog så... nej, skämt åsido. Du ska inte behöva byta operatör, men Tele2 är enda operatören som har problem och jag undrar stillsamt om det finns flera anledningar till att de är "billigast" :P

    De dåliga skämten haglar... jag väljer annars vänner efter vilken operatör som de har...
     
    Last edited: 3 aug 2010
  6. Kidbefa

    Kidbefa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Man ska inte behöva byta abonnemang...detta måste dom ordna.
    Vi måste ligga på dom ang. detta ärendet, så dom förstår hur många det är som är drabbade.

    Jag kontaktade Samsungs kundservice och skrev detta:

    "Jag har kontaktat tidningen m3 angående detta ärendet, då jag själv inte får något svar från er.
    Telefonen har ett allvarligt problem och vi är många som har köpt denna telefon och har Tele2abonnemang. Vi har forum startade ang. detta, men inget får något svar...
    Hur ligger det till och vad är problemet med Galaxy S i9000 och Tele2."


    Svaret jag fick var inte tillfredställande:

    "Vi har eskalerat problemet, ni kommer att bli kontaktade så fort som
    möjligt när vi får ett svar."


    M3 kommer förmodligen inte att skriva något om detta, men påtryckningen kanske gör att dom får lite eld i röven och löser problemet.
    Jag tror inte heller att dom har gått ut med att telefonen har sådana problem, därför tänkte jag att en insändare till M3 kanske kan få effekt.
     
  7. Carl_XII

    Carl_XII Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ni som har problem med GPSen kanske kan kolla följande:

    (Skaffa först root access)

    go to :

    system/etc/gps.conf and change:

    NTP_SERVER=north-america.pool.ntp.org to NTP_SERVER=europe.pool.ntp.org

    After that change the fix was always very fast. You can change 'europe' to your country code as well e.g. pl, uk etc.
     
  8. strangnet

    strangnet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Gör ingen större skillnad. Inte heller att gå in och pilla i GPS-inställningarna via *#*#-menyn, där spirent-lcs, supl.google.com eller auto config varken gör från eller till.
     
  9. reggy

    reggy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro
    Testade en gps test hade 7 satteliter som mest men ingen i use hade bäst 38 har ändrat i gps configgen till NTP_SERVER=se.pool.ntp.org men det går inte bättre. Nån som har någon ide vad jag kan göra mera.
     
  10. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Så vad hade du tänkt dig? Detta problem uppkom i början av sommaren. Telefonen är mycket färsk. Det har inte ens kommit en enda officiell uppdatering ännu. Det är semester på Tele2... Saker ska testas osv innan de inför förändringar på utrustning, osv. Bara för att du inte är nöjd går det inte fortare. Jag tycker man kan börja klaga om 3-4 månader om inget har hänt. Om du är så allergisk mot barnsjukdomar ska du aldrig köpa teknik som är så här färsk och ligger i framkanten. Gå och köp din en iphone 3G och uppgradera den inte till ios 4.0 . Då kanske du blir nöjd.
     
  11. Chrisdroid

    Chrisdroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej, där har du helt fel. Han har all rätt att klaga. När ett företag släpper en produkt som i originalskick inte har en fungerande GPS, svårigheter att upprätthålla 3G-täckning, svårigheter att koppla upp sig mot WLAN, problem med laggningar, problem med att koppla telefonen till datorn (inget Windows 7 stöd har jag för mig att jag läste någonstans, eller var det bara x64 som saknades? nåväl, lika dåligt är det ändå) och diverse andra, extremt basala, problem som man kan läsa om på denna tråden, så är det något som inte stämmer.

    En tekniskt obegåvad person måste i princip skicka in telefonen på service för att få en fungerande telefon. Bara det säger en del.

    Missförstå mig rätt, jag gillar den här telefonen och funderar starkt på att köpa den, men innan jag gör det vill jag se att Samsung löser varenda en utav dessa grundläggande problem.
     
  12. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Om jag får spekulera tror jag att du kör linux på datorn. Man ska inte behöva konfigurera en massa out of the box för att få en duglig telefon. När samsung väl släpper uppdateringen och löser (peppar peppar) problemen blir telefonen i det skick den skulle varit från fabrik. Lite krav kan man väl ställa på en flaggskeppsmobil?? Hade iPhone haft samma problem med GPS och 3G hade det blivit kravaller för fasen.
     
  13. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Du har alldeles rätt. Klart att det borde vara så. Men som läget är nu. I dag i verkligheten som kurtan skulle säga. Så är det strid på kniven sas. Den som är först ut på marknaden har massor att vinna. Det är därför som många produkter kommer ut före de är helt klara. Vissa barnsjukdomar kan jag ta. Dvs att de får några veckor på sig att fixa detta. Men andra har jag svårare för. Men som sagt jag köpte min SGS med öppna ögon om att GPS inte var perfekt. Vad jag vill ha sagt är att det är som det är. Alla tillverkare lider av detta. Att de släpper produkten för den är helt klar. Så man får bara ta det liksom. Det hjälper inte att klaga bara att vänta. Det enda man kan göra om man inte orkar med dessa problem är att köpa en produkt som har funnits ute på marknaden ett tag.
     
  14. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det handlar om pengar "time-to-market" är allt i denna branchen . Det kan vara skillnaden mellan röda och svarta siffror. Det är därför det är som det är. Jag tror inte att det kommer att försvinna någonsin.

    Edit: iphone 4 har vissa problem, som tex proximity sensorn osv. Och ja det är liv om det. Mycket pga att iphone ägare är som de är. De vill ha polerat och färdigt.
     
    Last edited: 3 aug 2010
  15. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Vill bara chippa in och säga att jag har tele2, och känner igen problemen i den här tråden från min gamla Xperia X1, och min nya Samsung Spica. Eftersom ingen av de nämnda mobilerna håller någon hög kvalitet, trodde jag att felet låg hos dem. Men nu när jag ser att många har problem med en så bra mobil som Galaxy S, lutar jag åt att felet ligger hos Tele2.
     
  16. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Proximityvadå? Det har jag inte sett några rubriker om.. Jag lusläser förvisso inte teknikbloggar eller facktidningar, men om det är ett sånt liv om det problemet borde jag väl märkt det? Eller har Apple köpt pressen?
     
  17. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Testade både min X10i och SGS idag på jobbet. X10i fixerar ganska snabbt 11 av 11 (30sek.) medans SGS aldrig lyckades få fler än 6-7 och stannade kvar ca 10-15sek innan alla försvann igen.

    Kollade gps.conf på min SE X10i och på den ser det lite annorlunda ut:

    NTP_SERVER=xtra1.gpsonextra.net
    XTRA_SERVER_1=http://xtra1.gpsonextra.net/xtra.bin
    XTRA_SERVER_2=http://xtra2.gpsonextra.net/xtra.bin
    XTRA_SERVER_3=http://xtra3.gpsonextra.net/xtra.bin

    # Intermediate position report, 1=enable, 0=disable
    0=disable
    INTERMEDIATE_POS=0

    # Accuracy threshold for intermediate positions
    # less accurate positions are ignored, 0 for passing all positions
    # ACCURACY_THRES=5000

    # Wiper (wifi positioning), 1=enable, 0=disable
    # ENABLE_WIPER=1

    #########################
    ##### AGPS server settings #####
    #########################

    # FOR SUPL SUPPORT, set the following
    SUPL_HOST=supl.sonyericsson.com
    SUPL_PORT=7275

    # FOR C2K PDE SUPPORT, set the following
    # C2K_HOST=c2k.pde.com or IP
    # C2K_PORT=1234

    Jämfört med Samsungs gps.conf fil som bara innehåller nedan:

    NTP_SERVER=north-america.pool.ntp.org
    XTRA_SERVER_1=http://xtra1.gpsonextra.net/xtra.bin
    XTRA_SERVER_2=http://xtra2.gpsonextra.net/xtra.bin
    XTRA_SERVER_3=http://xtra3.gpsonextra.net/xtra.bin

    Här kan man ju iaf. dra slutsatsen att någon a-gps inte används av Samsung om de nu inte löst det på något annat sätt...
     
  18. strangnet

    strangnet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Flera av de inställningarna gör du ju i Samsungs dolda meny för GPS:en och de verkar sparas i /data/gps/secgps.conf
     
  19. strangnet

    strangnet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tror det finns trådar om det på apple.com-forum. Annars vet jag att Leo Laporte har haft en hel del problem med proximitysensorn och att det inte är helt okänt bland amerikanska användare. Något problem jämförbart i storlek med antennproblemen är det inte, men åtminstone något flera har. Komponentfel här och där får man nog räkna med när det är så stora produktionsvolymer, trots att det är sånt som QC borde fånga.
     
  20. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Ok noob fråga: Hur kommer jag åt system mappen, luren är rootad