Grejen är att det inte är helt enkelt att bara "ta med" ett trafikbolag. Vore det så hade jag naturligtvis tagit med alla Sveriges och förmodligen världens bussbolag.
Alla de bolag som stöds i betaversionen använder exakt samma system för att söka resor. Detta gör att man skriver den kod som behövs för att hämta data från en av dessa, och så fungerar det på alla de andra. Skånetrafiken och några till använder samma system, fast en senare version.
Kalmar Läns Trafik använder dock ett helt annat system, SL ännu ett annat, Västtrafik ett tredje osv. Vill man göra en analogi kan man säga att dessa pratar
tre olika språk, medan alla de som det finns stöd för just nu pratar ett enda, fjärde. Därför skulle det krävas ganska stora anpassningar för att få det att fungera med någon av dessa, och även andra saker som att få tag på GPS-koordinater och stationsnamn måste göras helt annorlunda. På vissa punkter måste man med andra ord göra om allt helt och hållet.
Från början var min tanke bara att göra en app för de som använde detta system. Eftersom efterfrågan även på andra regioner dock tycks vara ganska stor, känns det som om det vore bra att undersöka möjligheterna till att implementera stöd även för andra regioner, även om det innebär betydligt mer jobb. Jag ska ändra texten i första inlägget, den är något klumpigt uttryckt.
@danielc.se:
Tackar för bilden, kommer absolut att använda delar av det som mall lite längre fram!
Vad gäller utvecklandet så finns nu stöd för att söka returresor. Dessutom är stödet för Skånetrafiken & Co nu testat och buggfixat!
Click to expand...