Rootning für alles! Spica 2.1 [Nybörjarguide]

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Pliind, 20 jul 2010.

  1. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    EDIT: Jag äger ej en Spica längre så kontakta en mod om ni vill ha något redigerat i guiden. Jag svarar ej heller på frågor då jag inte längre är insatt. Blir du arg och vill ha hjälp och jag inte svarar och du inte läst detta så har du uppenbarligen inte läst hela guiden.
    Skrev till det översta då många skippade det jag skrev längst ner.

    Tjo!

    Efter mycket gräl och bråk med guider så har jag bestämt mig för att göra en pedagogisk guide på hur man rootar och flashar sin Samsung Spica.

    Kom ihåg nu att jag inte tar något ansvar för om eran telefon blir brickad!!.
    ENDAST FÖR 2.1! ENDAST TESTAD PÅ i570EXXJCF!


    1. Innan vi börjar måste vi ha drivrutiner till telefonen, dessa får från Samsungs Hemsida

    2. Ladda ner LK2-02-1_update.zip Lägg .zip filen i roten på ditt minneskort på telefonen (rot= typ som att lägga en fil direkt på c: disken, du lägger alltså inte filen i någon mapp)

    3. Stäng av mobilen, ta ut den ur datorn och starta upp den i Download-läge genom att trycka Volym.ner + Kamera + On/Off.
    Sätt sedan i sladden till datorn igen.

    4. Koppla in mobilen till datorn och öppna enhetshanteraren. (Kontrollpanelen -> System -> Hårdvara -> Enhetshanteraren).
    Där ska det se ut såhär:
    [​IMG]
    (Du ska se "SAMSUNG Android USB Composite Device" och "SAMSUNG Android USB Modem) (HOPPAS DET ÄR OK ATT JAG LÅNAR BILDEN, HOJTA TILL ANNARS :))

    5. Ladda ner Odin Multi Downloader Detta program är det vi kommer att flasha din telefon med. (Spara .ops filen!)

    6. Starta upp Odin (Du ska nu se att det står COMX (X=portnummer) i en gul ruta)

    7. Ladda ner Kernaln, extrahera .7z filen (med winrar) och lägg .TAR filen under PDA i Odin.

    8. Nu måste vi berätta för Odin vart kernaln ska flashas, det gör vi genom att använda OPS filen som följde med i Odin zip-filen. Lägg in "spica_jc3.ops under OPS i Odin.

    9. Se till att "Reboot" "Protect OPS" och "Reset time (Sec)" är ikryssade.
    Tryck på Start för att börja flashningen!

    10. När Odin säger något i still med, "Release Serial port waiting for reboot" så kan du dra ut sladden ur telefonen.

    11. Nu bör du ha denna bild framför dig. Välj "apply any zip from SD"
    [​IMG] (Om inte, flasha igen! jag fick göra så!)

    12. Välj LK2-xx_update.zip (zip-filen du la på ditt minneskort)
    trryck Ок + Home för att verkställa.
    [​IMG]

    13. När du ser "install from SD card complete" så är du klar, tryck på ok för att reboota!
    [​IMG]

    Nu har du riktigt root!

    Men nu när du har root.. hur ska du göra för att kunna ta del av alla roliga apps som du nu har möjlighet till att fixa?

    No problemas!

    14. Börja med att koka ihop en ROM här

    Detta kan kännas rätt rörigt också när du kollar på det.
    Nu tänker jag rekommendera det jag använde.

    SamdroidMOD Light for Samsung Spica i5700
    Välj SamdroidMod Version 1.3.1.deodexed [XXJH1] (Android 2.1) [58 MB]

    Linux Kernal
    Jag valde LK2.09.5 (innehåller bl.a multitouch)

    Samdroid MOD utils
    Kryssa i Superuser.apk

    Home
    Här är det upp till egen smak. Jag använder själv LauncherPro.apk

    Phone, google services, android standard components, extented samdroidMOD components och experimental componants får ni välja fritt ibland, dock rekommenderar jag inte att pilla på något från experimental. Själv använder jag DVM ARM11 optimized och upplever inga problem.

    Generate SamdroidMOD!

    15( ej ett måste). Nu när vi flashar denna så kommer ALLA sina inställningar på din telefon att försvinna (dock ej minneskort), alltså kan vi köra en backup på alla dina apps. Gör detta med Titanium Backup
    http://www.androlib.com/android.application.com-keramidas-titaniumbackup-xCzz.aspx

    16. Installera programmet, ett medelande kommer att poppa upp, där Titanium Backup kräver Root access, tryck på "always".

    Tryck nu på alternativknappen, välj "batch" och välj "backup all user apps + system data"

    När detta är klart så kan du stänga ner programmet.

    17. Lägg nu över allt från ditt minneskort till datorn (helst via kortläsare om du har mycket liggandes) Om du vill ha Apps2SD

    18. Vill du ha Apps2SD så måste du även partitionera ditt minneskort i telefonen. Om du inte vill detta så skippa till steg 20.

    19. Stäng av telefonen, Stoppa in minneskortet i telefonen. Håll in "volym ner" + " svar ja" + "svar nej" Detta kommer ta dig till recovery läget. Nu väljer du "wipe/partition SD card" välj hur mycket utrymme du vill ha och tryck på home knappen när du vill börja formateringen. tryck på "ok" när du är klar.

    20. Nu lägger vi Samdroidmodden som vi fick av köket i roten av vårat minneskort!
    (snabbare om du gör detta via datorn) Håll in "volym ner" + " svar ja" + "svar nej" Detta kommer ta dig till recovery läget.

    21. Då väljer vi “Apply any zip” och sedan SamdroidMOD-update.zip, tryck på home knappen för att börja, tryck sedan på "ok" när det är klart.

    22. Nu kommer det roliga! Du bör nu se Samdroid bootskärmen och sedan w7 animationen (om du valde den) (OM telefonen nu skulle stendö efter bootning, eller fastna i boot (max 5min) så oroa dig inte!, gå in i recovery läge igen och välj " Wipe data/cache (Factory reset)" reboota telefonen igen och voila :) *(steg 19.2)När telefonen har startat så aktiverar du Apps2SD via "Samdroid Tools" som bör ligga bland dina appar!

    23. Nu när du öppnar Titanium Backup så kommer den nog inte hitta alla dina apps, öppna minneskortet, gå till mappen "apps" och flytta mappen "Titanium Backup" till roten av minneskortet.

    Kom gärna med tillägg och rättelser! Skicka PM med felet isåfall! tog lite text och bilder från denna guide, hoppas det är ok :)

    Nu är jag även enbart en förmedlare av information, så jag kan inte agera support om något skulle hända, det finns däremot många kompetenta på detta forum som kan hjälpa till om det behövs :)

    OM Länkarna skulle sluta fungera, använd denna
    Den innehåller ops, kernal och odin (steg 2 och 7) upp-packade och klara :)

    Är det något någon vill lägga till så skriv vilken punkt samt vad du vill lägga till så klistrar jag in det :)

    24/08/10
    Uppdatera länk till kitchen

    5/9/10
    Uppdaterat guiden för att minska förvirrig samt uppdaterat namn på rekommenderade kitchen delar.

    Jag äger ej en Spica längre så kontakta en mod om ni vill ha något redigerat i guiden.
     
    Last edited: 19 dec 2010
    Dava och aggetheone gillar detta.
  2. Freeedrik1990

    Freeedrik1990 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Now we are talking:cool:
    Mycket bra guide!!
    Men det här med ROM? Är det något man "måste" göra för att det ska vara någon mening med att roota?
    För har hört flertal som har fått problem när dom har kokat ihop egna ROMS.
    Återigen: Mycket bra guide och tack :-*
     
  3. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Roota gör du för att låsa upp te.x "ms dos" för windows, du får total kontroll över telefonen, alltså kan du lägga till och ta bort precis vad du vill! Det har gått snett för många med som har kokat egna ROM's då som förmodligen provat ostabila kernals eller extra material som fortfarande håller på att testas, min telefon har fungerat finemang hittils iaf :)

    Att lägga in en ROM är som att gå i en butik, du plockar på dig vilka program du vill ha i telefonen, tether, live wallpapers, Apps2SD, vilken kernal osv :) Vad jag har förstått det som iaf!
     
  4. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Det är inte ett måste att kocka en SamdroidMod, men det är ett lätt sätt att få de man vill ha från början i telefonen. Med root kan man tabort och installera vilka program man vill också med LeshaKs kernel får man en så kallad Recovery vilket du kan göra backuper med, partitionera SD-kortet och installera olika modifikationer.

    EDIT: många har fått problem när det har använt fel osp fil när det flashar.

    EDIT2: Btw, väldigt snygg guide :)
     
  5. Freeedrik1990

    Freeedrik1990 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    aaa okey :) Några speciella kernals man ska passa sig för?
    Men på punk 7 & 8 menar du att dom ska ligga i PDA och OPS ?
     
  6. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Filen i punkt 7 ska ligga under PDA och filen under punkt 8 ska ligga under OSP. Filerna borde hete något med *PDA*.tar och spica_jc3.osp.

    Ang. kernels så tror jag inte det är någon speciell du ska akta dig för, jag har testat alla dem i SamdroidMod Kitchen och inte haft några problem, gör just nu med LK2.07beta1 för att den har en ny Recovery.
     
  7. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Japp, du väljer ju "browse" och väljer rätt fil :)
     
  8. azek

    azek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Bra guide, om än lite lång, jag körde in LK2.08s .TAR direkt på min JF2 (fungerar enligt sidan från JC3) med hjälp av odin och jc3.ops. Alla program, inställningar är kvar, superuser, tethering och apps2SD (aktiveras när man formaterar SD i recoverymod) läggs in direkt, inget behöver installeras från SD kortet, om man inte själv vill det.
     
  9. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Den är lång för att alla ska kunna förstå :) vill inte hoppa över en detalj som kan få någon att fastna totalt! :)
     
  10. Freeedrik1990

    Freeedrik1990 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska genast testa efter jobbet!:) I'll be back:cool: (Med Schwarzenegger röst)
     
  11. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Gött, jag finns på IRC om det är något som inte stämmer i guiden!
     
  12. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Så du skrev en guide iallafall.. :) Den är så pass välskriven att den förtjänar en sticky. ;)


    Var inte rädda att fråga mig, eller här i tråden om ni undrar över något. Brukar finnas på IRC också.
     
  13. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    yay :D kolla gärna över namnen i recoveryläget, kan ha skrivit fel ord för vissa saker.. tog direkt från minnet när jag skrev dom på slutet av guiden!
     
  14. caarll

    caarll Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Underbar guide! Bra jobbat! Nu funderar jag mer och mer på roota..
    en fråga.
    Vilket språk blir OS på efter root? Engelska förmodar jag? Överlever nog med det men alltid undrat!
     
  15. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Det går fortfarande att ha svenska om man så önskar. ;)
     
  16. azek

    azek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Instämmer helt, sorry bara jag som verkade vara på gnällgubbehumör... :)
    Bra jobbat!
     
  17. Mist

    Mist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    .ops* ;)
     
  18. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Ah det blev lite fel där :P
     
  19. sandstroem

    sandstroem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hjälpte en kollega att roota sin Spica och det gick till slut... Var massa problem att få igång drivrutiner och skit (Smäll i ansiktet till Samsung och deras NPS programvara!) :)

    Till slut gick det på hans i570EXXJC1.

    Ett tillägg till guiden.. Var tvungen att köra Wipe data/cache (Factory reset) och sedan köra in ROMen, därefter fungerade det.

    Edit: Hittade följande (i efterhand) på Samdroid-tråden;

    "2.If you have had installed SamdroidMod firmware all your data must be saved, in other cases, device can have problems with booting (endless rebooting, or do not boot at all), to fix this enter Recovery, select Wipe → Wipe data/cache."
     
    Last edited: 22 jul 2010
  20. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Det var det jag letade efter :) ska lägga till det i guiden, skrev något liknande då jag inte kom ihåg precis vad det hette!