Kontaktlistan i Blade gör mig vansinnig, blir inte du?

Discussion in 'Blade' started by Gurre, Feb 21, 2011.

1. Gurre

Gurre Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Jag är en nybliven ägare av Blade, och så även ny på forumet. Grym mobil, skitbra forum! Dock har jag ett bedrövligt problem som jag inte verkar dela med någon, konstigt. o_O

Kontakterna på simkortet har bytt ordning på för och efternamn, så att formatet istället för "Pelle Prestberg", blir till "Prestberg;Pelle/1" i listan. Detta känns mycket märkligt och extremt irriterande. Det verkar heller inte som att man kan göra några inställningar i telefonen. Är det någon som känner igen sig? Går det kanske att fixa på något sätt? Kan tilläggas att det inte blir såhär med mina gmail kontakter.

Jag uppskattar alla svar, hälsningar Gustav

2. Ms Sally

Ms Sally Youth Droid Medlem

Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    Telefon 2:
    Sony Xperia L1 (G3311)
    Platta:
    Huawei MediaPad m5 8 lite
    Nje, inte det problemet, om jag förstår dig korrekt. Mina kontakter visas förnamn efternamn. Däremot sorteras de under förnamn...

3. zne

zne Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

synka alla kontakter med din gmail och gå sedan in och redigera dem där. enklare än att sitta och greja på telefonen. antagligen så har du haft någon telefon innan som formaterar konstigt.

4. Gurre

MINA ENHETER

Tackar för svaren!

Det är säkert min gamla telefon som formaterat kontakterna märkligt. Det finns ingen annan kontakthanterare man kan ladda ner från android kanske?

Det att lägga in kontakterna i gmail är ju en bra idé, men det förutsätter att jag visar mina mailkontakter i telefonboken. Problemet är att det finns flera hundra mailkontakter, och de vill jag gärna inte ha i telefonboken

5. zomgwtfbbq

zomgwtfbbq Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Så såg det ut även för mig, hade en äldre SE tidigare. Du kan välja att bara visa kontakter med telefonnummer om du inte vill visa hundratals mailkontakter som du ändå inte kan ringa till :)

6. LivingPixels

LivingPixels Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

"Visa endast kontakter med telefon" finns det en inställning för

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

7. zne

zne Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

jag hade också en SE innan jag bytte till android för tre år sedan. men då gjorde jag så att jag synkade kontakterna med outlook och sedan exporterade som csv och laddade upp till gmailen så synkades allt ner till telefonen. blev bra på en gång. :)

8. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Lättaste är att redigera allt i Google Contacs(och ja, du kan även välja att inte visa kontakter utan telefonnummer). Om du är lite paranoid om att dela ut all info till google, så kan du även hantera och redigera kontakter med myphoneexplorer. Om du haft en SE-lur innan så kanske du hört talas om programmet. Jättesmidigt program där du via din dator kan redigera kontakter, skriva sms, göra backups, skicka filer över wlan till din telefon etc. Rekommenderas.

9. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Enklast att köra till Google Contacts om det går annars kan man exportera till vcd på SE-luren och sedna skaffa en app som klarar att importera den (minns tyvärr inte namnet).

10. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Har du testat MyPhoneExplorer med Blade...? Jag gjorde nämligen det, och fick felmeddelanden (antingen att programmet inte kände igen telefonmodellen eller något generellt felmeddelande) av nästan allt jag försökte göra. Det enda som fungerade var att läsa SMS, och kanske något mer. Allt annat gick åt skogen.

Men nej, har inte haft några problem med min kontaktlista. Har dock inte använt SIM-kontakter på lääänge (trodde inte folk gjorde det längre - den senaste telefonen jag hade som inte kunde lagra kontakter i sitt eget minne var nog Nokia 3210). Innan jag köpte min Blade exporterade jag kontakterna från min gamla W810i och importerade dem till Google Contacts. Där fixade jag till dem lite och la till mer information (adresser, osv). När jag sedan köpte min Blade och loggade in på mitt Google-konto med den så hade jag alla kontakter direkt. Oerhört smärtfritt. Och nu när jag väl har dem i Google Contacts så tänker jag aldrig köra med lokalt sparade kontakter igen (även om de förstås sparas på telefonen när de synkas från ens Google-konto - vore hyfsat irriterande om man inte kunde se sina kontakter utan internetanslutning). Molnet rockar!

Last edited: Feb 21, 2011
  11. Evian

Evian Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har inga såna problem alls utan MyPhoneExplorer funkar bra... Nu är det väl ifs bara att tanka ur sms jag har det till.

12. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Har du testat filöverföring och annat då? Kopplar du via USB eller Wi-Fi? Jag använde Wi-Fi när jag testade, och det fungerade som sagt inte speciellt bra utöver SMS-delen.

13. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vet inte om det är en HTC grej, men min synkar bara mott "Mina kontakter" inte mott "Alla kontakter".

___
    MiniMax (HTC Desire Z, standard ROM, 2.2.1)

14. Gurre

MINA ENHETER

Tack för all hjälp, nu är det löst!

Om någon annan har samma problem så gick det relativt enkelt att lösa med MyPhoneExplorer. Där kunde jag exportera mina kontakter från min Sony Ericsson från medeltiden till en .csv fil och sedan ladda upp till google contacts.

15. Gurre

MINA ENHETER

Nä, det gick ju att välja visa bara kontakter innehållande telefonnummer som tur var

16. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Det kan ju dock finnas en poäng i att visa andra också, om du t ex skulle vilja maila någon som du inte har telefonnumret till. Om du går till Meny > Visningsalternativ i kontaktlistan och kryssar ur "Alla andra kontakter" under ditt Google-konto så slipper du se de som ligger under "Övriga kontakter" i Google Contacts. Se bara till att låta "Mina kontakter" endast innehålla personer du faktiskt vill se i din kontaktlista.

17. Evian

Evian Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har fört över lite filer med och det har funkat bra.

18. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    USB eller Wi-Fi?

19. Evian

Evian Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Wifi... Dock måste man ju ha skärmen på annars så dör det ut.

20. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Funkar fint här. Kan hända att den vägrat ansluta någon gång, men bara reconnecta igen tills den gör. Inga problem att backa upp kontakter, sms, skriva sms och skicka, samt föra över filer via wlan.

Hehe, vi är rätt olika. Jag gillar att ha kontakter på simkortet då jag swappar det mellan telefoner ibland ganska ofta och ibland telefoner jag inte ämnar använda någon längre tid. Sjukt irriterande om man bara ska använda en telefon tillfälligt, och det inte finns något smidigt sätt att visa nummer direkt från SIMet utan måste importera och ha sig(Android, I'm looking at you...).
    Samma med molnet. Är lite lätt paranoid och vill inte dela med mig av min data tiill alla(vilket är lite paradoxalt då jag kör Googles Android os...). Speciellt sånt som är lika lätt att sköta lokalt, som kontakter.