FAQ: Nexus One genom Borderlinx

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av emilakered, 26 feb 2010.

  1. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Det ploppar upp en hel del frågor som lätt drunknar i "bruset" från övriga diskussioner. Tänkte bygga en liten FAQ för att underlätta.
    Allmäna guider för att beställa finns bland annat hos Borderlinx själva. Som proxy rekommenderas Hotspot Shield.

    -- Allmänt

    Q: Borderi, Bordera, Borderlinx, Borderbluff, Borderalla? What?
    Borderlinx är ett företag som tar emot varor och skickar dessa vidare till hem till dig. Fördelen är att man kan köpa saker som normalt inte levereras till Sverige, till exempel Nexus One.
    Företaget har varit i farten länge och är pålitliga, något som inte minst har visats genom hundratals lyckade Nexus-leveranser.

    Q: Fine! Vad är haken?
    Borderlinx jobbar inte gratis utan tar ut en avgift för att expidera, packa om och skicka ditt paket. Avgiften, inklusive frakt, för Nexus One hamnar på lite över 300 kronor.
    Mod. edit: Borderlinx packar inte om några varor. Fraktkostnaden (från UK) för en nexus ska vara GBP 27.00 (utan tillbehör. Får du betala mer (t ex 57 GBP, så se till att kontaka supporten innan du betalar

    Q: Det är massa prat om skatt och moms, vad gäller?
    Saker som beställs från USA ska skattas för i det EU-land till vilket grejerna levereras. I Borderlinx-fallet handlar det om Storbritannien vilka har 17,5% moms. Skatten SKA betalas, annars är affären rent tekniskt olaglig.
    Med detta sagt, de som beställt genom Borderlinx fram tills för några dagar sedan har sluppit den extra avgiften. Teorin är att skattekravet kommer i efterhand, ingen har dock fått något sådant brev ännu.
    Från och med den här veckan lägger Borderlinx dock till momskravet på sin egen avgift vilket höjer denna till cirka 1 000 kronor. Fördelen är att affären är avslutad, ingen risk för efterkrav finns.

    Q: Men tull då?
    Svenska tullen tar ut en slant för att titta på dina paket utöver det som själva momsen kostar. Eftersom paketet kommer till Sverige från Uk och inte från USA slipper det dock tullen och inga avgifter tillkommer här. Det är alltså skillnad på tullavgift och moms!


    -- Beställningen

    Q: Jag kommer inte åt sidan! Står att jag är i fel land..
    Google låter endast kunder med IP-adresser från rätt land beställa. Testa Hotspot Shield.

    Q: Vad ska jag ange för adresser i mitt Checkout-konto?
    Som fakturaadress ska du ha din egen här i Sverige. Leveransadressen ska vara den du får dig tilldelad av Borderlinx med den "tredje raden" i Company-fältet.

    Q: Verirfiera? Måste jag göra det?
    Alla behöver inte verifiera, de som redan använt Google Checkout till annat verkar slippa undan. Om hela summan reserverats på ditt konto utan verifiering är du "klar", har däremot endast 8 kr dragits är risken stor att du åker på verifierandet.

    Q: GAAAAH! JAG MÅSTE VERIFERA, HJÄLP?!?
    LUGN! Säkert 90% av alla som beställer måste verifiera sitt konto, det är helt enkelt en extra säkerhetskontroll från google vid utlandsbeställningar till okända beställare. Leta fram en faktura eller ett kontobesked med din riktiga adress på och fota tillsammans med legitimation, allt enligt Googles instruktioner. Du får ett mail när verifieringen är klar, slit inte ut F5.
    OBS! Adressen _måste_ bara samma som fakturaadressen på ditt checkout-konto och namnet samma som ditt namn på kreditkortet som används.


    -- Leverans till UK

    Q: Det tar tid! Hets, vill ha nu!
    Lugn igen! Vissa har fått vänta i flera dagar innan Google fått iväg ordern, det är helt enkelt lite segt ibland.

    Q: Nu är den skickad från Google! Vad händer?
    Din order kommrt nu fara runt lite i USA ända tills den landar i Ohio. Där packas den på ett flygplan och flygs över "pölen" till UK. Det finns inget du kan göra för att påverka i det här läget, just sit back and relax.

    Q: Min order är i UK och har levererats till Borderlinx! Nu då?
    För vissa har Borderlinx registrerat paketet på bara någon timme, för andra har det tagit över ett dygn. Börjar det dra iväg mot 2-3 dagar kan det vara idé att kontakta företaget och se vad som händer, annars chilla.

    Q: Expressfrakt eller vanlig frakt från UK?
    Vad jag och många andra sett verkar de båda fraktsätten kosta lika mycket. "Express" låter ju helt klart snabbare, så satsa på det.

    Q: Weeei! Reggad hos Borderlinx, betalat avgiften, nudå?
    Borderlinx smäller på nya lappar på ditt paket och skickar det med DHL till Sverige. För att få kollinummer måste du själv öppna en chatt med Borderlinx anställda, detta görs enkelt på hemsidan. Tänk på att det kan ta nästan 24h innan paketet registreras ordentligt hos DHL, ingen panik åter igen.

    -- Leverans till dörren

    Q: Tar tid igen.. Doh.
    Om inget oförutsett inträffar kommer paketet fram dagen efter det skickats från Borderlinx. Nu i snötider kan man dock räkna med någon dag extra. Följ paketet på DHL:s hemsida!

    Q: Menmenmen.. Jag är ju inte hemma?!
    Vet du på förhand att du ska vara borta kan det vara idé att kontakta DHL och försöka få leveransen till annan adress, till exempel jobbet. Telefonnummer finns på deras hemsida, ha ditt kolliid redo!

    Q: Jag har ju portkod! Kör de med dyrk eller lägger de helt enkelt beslag på luren för egen räkning?
    Ingen risk! I många fall ringer DHL precis innan de kommer med paketet eller om de märker att porten är låst. Vill du vara på den säkra sidan kan du meddela koden innan genom att ringa kundtjänst alternativt inkludera den i din adress hos Borderlinx.
     
    Last edited by a moderator: 3 mar 2010
  2. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    100226: Lagt till lite fler frågor efter förslag i tråden:
    100227: La till egna erfarenheter angående vanlig/expressfrakt.

    Kom gärna med förslag på saker som ska läggas till!
     
    Last edited: 27 feb 2010
  3. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Hehe, alltid lika kul med texter skrivna med glimten i ögat, och matnyttigt i detta fall.
     
  4. TossiToker

    TossiToker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    bor man i lägenhet osv så ska man kontakta DHL direkt när paketet är i sverige för att ange portkod eller telefon nr som du kan nås på ,
     
  5. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    VAT ska vara 17.5 % om det ska vara rätt.

    /Söder
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 750
    Mottagna gillanden:
    44 746
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Utmärkt guide, tackar! Har klistrat denna tråd.
     
  7. Droid110

    Droid110 Guest

    Grym guide! Beställde telefonen tidigare imorse och nu har 4096kr "reserverats" för google.com/phone, har jag haft tur med att skippa verifiering eller kan jag fortfarande behöva göra det? Jag har beställt via google checkout tidigare!
     
  8. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Nej, har de dragit hela summan är du safe. Lägger till det.
     
  9. Droid110

    Droid110 Guest

    Fan vad najs! Tack så mycket :teeth:.
     
  10. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    En sak har du glömt #0 (Lezziter):

    det är att: Vad är det för skillnad mellan express och vanlig delivery hos borderlinx när det gäller priser?

    Är det exakt samma priser eller kostar det nåt mer när det gäller express (snabbare leverans? )

    vad kostar vanlig delivery

    och

    vad kostar express?

    Vissa har sagt att det är samma pris men det tvivlar jag på :S
     
  11. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    När jag valde så valde jag express istället för vanlig delivery och det gjorde ingen skillnad på fraktkostaden, har för mig det fanns en knapp "recalculate" eller nåt sånt som kan trycka på efter ändringar.
     
  12. TossiToker

    TossiToker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det var iaf samma pris när jag beställde min telefon konstigt nog
     
  13. Gotcha

    Gotcha Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    samma här, har gjort två beställningar och båda gångerna var det samma pris på själva frakten oavsett vad man väljer
     
  14. Jaguarz

    Jaguarz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag laddat ner och installerat Hotspot Shields får jag den endast i läge Off . Sen när jag försöker Connect/On får jag hela tiden detta felmeddelande " Internet Explorer cannot display this webbpage " . Någon som har något svar . Vill gärna beställa en Nexus One snarast ^^
     
  15. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Jag fick installera om en gång för att den skulle funka. Men då gick det perfekt.
     
  16. Lojne

    Lojne Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Jag har beställt en Nexus One som är hos Borderlinx som ska skickas så fort jag bekräftat orden. Vad jag läst i forumet så hamnat frakten från dem till Sverige på ca 300 kr. Det som står för mig är GBP 57.00, SEK 618.73 i frakt och att paketet väger 8 kg. Från google till borderlinx vägde paketet 2 kg enligt dhl. Vad är det som kan vara fel?
     
  17. TossiToker

    TossiToker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    skillnaden är nu att man måste betala VAT till borderlinx behövde man inte innan, men du kan be dom väga om ditt paket
     
  18. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Nej. Det var inte det han frågade. Förutom att lägga till VAT så har dom dessutom passat på att smyghöja fraktkostnaden. Förut skickades nexusen i ett paket motsvarande 4.00 kg volymetrisk vikt. Nu har dom höjt så att kostnaden är motsvarande 8.00 kg volymetrisk vikt. Detta betyder att fraktkostnaden har ökat från 32 GBP till 52 GPB.. Alltså en ökning på ca 230 kr.
    Jag beställde två nya nexusar, och märkte detta. Detta betyder "total shipping cost" för mig på 1052.93 exkl. VAT, bara från borderlinx. (Det går inte att slå ihop paket) Så jäkla sniket.
    Har snackat med deras support men det enda dom säger är i princip att man ska prata med google istället då det är de som paketerar paketen.
     
    Last edited: 1 mar 2010
  19. Droid110

    Droid110 Guest

    Hur kan de göra så? Totalvikten står ju på DHL:s hemsida.
     
  20. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Ingen aning.. Borderlinx/DHL samarbetar ju ganska tätt, som jag har förstått det. Men det är lite roligt att samma företag (DHL) tar samma kostnad 29.65 USD för att skicka från USA->UK och och sedan mellan UK->SE så kostar samma paket nu från 52GBP. Något lurt är det.

    Jag rekommenderar verkligen inte borderlinx längre.