Här är förklaringen:
Problemet: är att alla skickade bilder/foton i MMS skalas ner till pyttesmå miniatyrer/Thumbnails och istället visas som en 5-10sek kort videosnutt.
[I](Ref user: lypsylatex)[/I]
Lösning: Om operatören inte har lagt till telefonens id i sitt nät så vet nätet inte vad telefonen stödjer och går ner till dom lägsta standardinställningarna.
Telefonen har en liten textsträng som den presenterar för telefonnätet, den kan vara till exempel någonting i stil med "Arcsoft MMS 5.0.69.44". (Det där är en SonyEricsson har jag för mig.)
Då tittat telefonnätet i sin databas för att hitta vilka bildstorlekar en telefon som säger "Arcsoft MMS 5.0.69.44" klarar, om den klarar film, om den klarar ljud osv. Sedan skalar den om så att mottagande telefon alltid ska kunna spela upp MMSet.
Om det nu är så att man har en hypermodern telefon som stödjer nya saker så ändrar tillverkaren till ett nyare ID, vilket Samsung Galaxy S3 gjort.
Om då operatörerna är långsamma med att lägga in detta i sina nätverk, så att ingen telefon med det ID finns inlagt tekniskt... så skickar den lägsta standardkvalitet som alla MMS-telefoner ska klara. (Dvs pyttelitet.)
Det är alltså teknikerna på operatörerna som måste få information från Samsung ang nya telefoner och sedan lägga in denna i sina näts databaser.[/I]
Jag har en dialog med Telenor om detta.......men de tycker det är konstigt att inte fler hör av sig till dem, det är därför jag ligger på här oxå......så fler kan felanmäla.....och så Telenor för arslet ur vagnen och vidarebefodrar ärendet till en tekniker och inte bara till call-center personalen.....
Operatören TRE ska redan har åtgärdat detta problem nu efter påstötning från någon på detta forum med ovan förklaring som stöd.
Last edited: Jun 26, 2012