Fråga: 4G men omöjlig att ringa till

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av nickolo, 22 okt 2012.

1. Eek-A-Mouse

Eek-A-Mouse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ok. Var en runda med bilen i centrala malmö utan att täckningen gick upp till full. Min första s3lte som jag gjorde en DOA på hade full täckning,men men får hoppas att det är tekniker som strular med nätet o inte min telefon. Nu har jag börjat få samtal till telefonen men fortfarande bara ca 8 av tio som kommer fram. Morsan har ringt som en galning för ett par timmar sen men jag har inte ens fått sms om missade samtal. En säljare i tele2 butiken trodde att man kunde ringa kundservice o få en kod som man ringde upp, som ska göra att man bara kör 3g och neråt. Då blir den som en vanlig s3:a tillsvidare iallfall. Som det är nu känns inte pålitligt ,särskilt eftersom man har barn o vill att folk kommer fram när de ringer.

2. bluehill

bluehill Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag fick min S3 4G i fredags men upptäckte tämligen omgående att något var galet. Den kopplade villigt upp på 4G-nätet, det gick att ringa till och från mobilen (den växlade till 3G och tillbaka), men om jag tappade 4G-kontakten så försvann ALL datatrafik - för att aldrig återkomma. Enda chansen att få tillbaka datatrafiken var att gå in i inställningar, byta till endast 3G, vänta tills den fick datatrafik, ändra till automatisk omkoppling (LTE, 3G, GSM). Då kunde man åtnjuta datatrafik en stund. Men den trafiken dog strax därefter igen.
    Samma sak om jag till äventyrs skulle ha datatrafik fungerande och jag sedan går över till WiFi. När jag sedan återgår till mobilnätet så är datatrafiken borta.

Gick in till en Telia-butik dagen efter inköpet. De förklarade den omedelbart som DOA (Dead/defect on arrival) och nu är den återköpt i väntan på ny lur.

Efter att ha läst några inlägg här på forumet så börjar jag fundera på om den över huvud taget fungerar på det sätt som den marknadsförs. Det kan bli så att återköpet får bli bestående....

Vivadata gillar detta.
  3. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Kan litegrann om detta.

I LTE-nätet finns ingen kontrollkanal, dvs den som MMS, telefonsamtal och SMS kopplas via. I LTE finns inte heller någon vanlig telefoni, utan bara IP-telefoni. Ytterst få operatörer i världen har IP-telefoni över LTE, utan de använder istället så kallad fall-back till 3G eller 2G.

Om telefonen inte går att nå, så beror det troligen på någon av följande orsaker:
    - telefonen lyssnar inte på ett korrekt sätt på kontrollkanalen - jag tror faktiskt inte att detta är problemet
    - operatören har problem med sammankopplingen mellan användardatabas (HLR/HSS), telefoni-lösningen, samt data-lösningen (GPRS). Detta är ett ytterst komplicerat nät baserat på flera olika varianter av SS7-protokoll, dels över IP, dels över E1-länkar. Det som troligen strular här är att stura pageingen korrekt (anropet till telefonen). Eftersom GSN, 3G och LTE har helt olika adresseringstekniker för att kunna veta vart en specifik telefon befinner sig, så är det stor risk att man gör fel i detta området.

Om ni har försökt ringa en telefon som helt plötsligt tappat täckningen (batteriet urplockat, befinner sig i radioskuga) så vet ni att det kan ta upp till 30s innan man ens får veta att telefonen inte kan nås. Detta beror på att man först försöker nå telefonen i ett begränsat område där den försvann, sedan i ett större område och till slut över hela landet - detta tar tid. Tänk er då att man måste göra samma sak på tre olika radioaccesser innan man får svar...
    ...vilket alltså kan ske om man har otur, eller har lyckats konfigurera sitt nätverk felaktigt...

Detta var den allmänvetenskapliga förklaringen av problemet. Jag tror hur som helst att Telia inte har lyckats få ihop kopplingen mellan de olika näten på ett korrekt sätt, vilket gör att man misslyckas med att hitta telefonen snabbt när det ringer...

bluehill gillar detta.
  4. bluehill

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för ditt svar, pacman. Jag kanske inte var tydlig nog i mitt inlägg, men när jag har uppkoppling mot 4G så går det att ringa både till och från mobilen. Den kopplar bort från 4G när man ringer eller blir uppringd och kopplar sedan tillbaka igen - under förutsättning att man är i ett område som har 4G-täckning.
    Men om man kommer utanför ett område med 4G-täckning så kopplar den inte över till 3G eller Edge (Telia). Istället lägger den ner all datatrafik, och det återkommer inte alls oavsett vilken täckning som finns där jag befinner mig.

Blir din förklaring likadan ändå? :) (Jag kan inte de där bitarna, men jag lyssnar gärna)

5. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Min telefon funkar samma som ovanstående skribent. Fast jag har tele2 och Samsung Galaxy S2 LTE. Tror ni att jag hjälpa till med att skärmdumpa inställningar eller nåt?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

6. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jo min förklaring är likadan då.

Däremot, ditt problem med att du tappar anslutningen helt när du inte har LTE, det låter som att just DET beror på problem med inställningarna i telefonen, exempelvis APN-inställningarna.

7. bluehill

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Inställningarna har kollats i två olika Telia-butiker, och de var helt korrekta.
    Däremot vet jag inte om det ska vara någon annan inställning som kanske är annorlunda än den som var förprogrammerad av Telia, just med tanke på 4G.
    Men inställningarna var rätt enligt dem. De sade att det måste vara fel på själva telefonen.

8. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

De har nog rätt där. Problem med utgående samtal är sällan beroende på telefonen om det fungerar för en del, men inte för andra...
    ...såvida inte själva nätet är överlastat, men då hade problemen varit mer sporadiska...

9. Eek-A-Mouse

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Grymt förklarat där Pacman. Men det verkar inte lönt o förklara detta för Nötterna tele2 eller telia. Så vad har vi kommit fram till, att detta kan ta evigheter innan det funkar som det skall?
    Sitter o funderar på hur jag ska göra med mitt relativt nytecknade abbonemang (2v). Man vill ju att det ska fungera bara, samtidigt som man vill slänga luren i huvudet på dem i butiken.
    Hur gör jag för att få telefonen till att fungera som vanliga s3:an?.Alltså 3g och neråt, om det nu går över huvud taget.

10. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 411

MINA ENHETER

Kolla denna länken https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1152754#post1152754

11. bluehill

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

12. Eek-A-Mouse

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Last edited: 30 okt 2012
  13. Eek-A-Mouse

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Borde det inte räcka med att sätta telefonen på "Endast WCDMA"?. Eller då kör den kanske bara 3g och växlar inte ner?

14. bluehill

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Testade min länk nyss. Fungerar utmärkt. Gå annars in på samsung.com/se och sök dig fram till Samsung Galaxy S III 4G. Där finns en flik som heter "Tyck till".

15. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 411

MINA ENHETER

Endast GSM/WCDMA(3G)
    https://play.google.com/store/apps/details?id=myc.phone.PhoneInfo&hl=sv

Endast WCDMA innebär, endast 3G

Last edited: 30 okt 2012
  16. bluehill

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Precis så är det. Den kör bara 3G. Kommer du utanför 3G och hamnar i GSM så är du ej kontaktbar och kan inte heller komma ut på varken telefon eller data. Telefonen går inte över till GSM.

17. Eek-A-Mouse

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ok. Tack! Grabz :) Ska kolla upp appen o samsungs sida. Ringa Fele2 o se om dem "uppgraderat " sina arbetare.

18. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Funkar bra med phone info, synd bara att det inte finns en widget som man kan använda för att skifta mellan 4G och gsm/WCDMA

19. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 411

MINA ENHETER

Och att det inte räcker att ställa in appen om man ville ha alla tre standarderna tillbaks, utan man måste även göra det i telefoninställningarna.

En widget hade varit guld!

20. Eek-A-Mouse

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ska man sätta den på preffered wcdma för att få 3g och neråt? Hittade ingen som där stod gsm wcdma på.