Äntligen reklamerat

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av sepipe-l0, 31 maj 2011.

1. sepipe-l0

sepipe-l0 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Nu är det så att jag hållt på och krångla med O2X sen den 12/3 och har äntligen (två och en halv månad senare) fått klartecken för reklamation.

Jag har varit i kontakt flertalet gånger med både LG och min operatör. Efter att komponerat ett mail med massa länkar och en historia i kronologiskt ordning kunde dem inte säga nej och jag skickade iväg mobilen imorse.

Återkommer med en mall som ni kan skicka in om ni vill ha mobilen utbytt så fort jag fått min SGS2.

Tänker heller inte ge upp kampen mot LG, som likt operatörerna har skött detta förjälva dåligt. Alla som har dessa problemen SKA få möjlighet att reklamera.

Androiden, M1ntos och tangeN gillar detta.
  2. tangeN

tangeN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Gör det!! Hade du rootat och grejer då?! Jag sitter med det bekymret och är sjukt sugen på en SGS2:a också :D inte för att jag anser att jag har tillräckligt med bekymmer på min lur.. men känns som att SGS2 är bättre :) (vad jag hört)

3. sepipe-l0

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hade inte Rootat så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det, men i forumet lär du kunna få hjälp att få bort spåren efter root.Då kan det bli aktuellt med en mall, tog bla upp hur LG behandlat sina kunder osv.

Jag håller er uppdaterade och hjälper er mer gärna då jag tycker att detta är under all kritik!

4. Chilaq

Chilaq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

En fix ska komma i veckan, jag avvaktar till dess.
    Men jag är glad för din skull! Helt rätt av dig att inte ge upp.
    Kan du möjligtvis lägga upp en kopia av mailet?

5. sepipe-l0

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jo jag har fått tre olika datum av LG supporten och tröttnade när den sista i slutet av maj. Detta var mer sett som en hjälp för alla som LG sugit musten ur och vill reklamera!

Ja, Jag lägger upp det så fort jag fått igenom min reklamation! Jag skickade det från jobbmailen så på måndag eventuellt fredag är jag tillbaka och lägger upp det :)

6. Chilaq

Chilaq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Men sånna trådar är viktiga, jag tror inte det är många som har någon aning om hur man ska gå till väga. LG supporten bad mig vända mig till konsumentverket om jag ville ha köpet hävt! Vilket BS! Det gäller bara att pressa dom lite...

7. sepipe-l0

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ja, sen gäller det att lägga fram någonting som är ganska svårt att slå hål på, det jag försökte genom mailet. Blev uppringd 15 minuter efter jag skickat mailet. Dock vände jag mig direkt till min operatör (som i butik sagt åt mig att skicka mobilen på service, som jag vägrar). Jag hjälper er in i döden bröder!

8. sepipe-l0

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Detta var mailet, reklamationen har gått igenom, får min sgs2 om två veckor och blev kompenserad med 1500 kronor.

Hej,

Kan börja med att säga att jag själv jobbar på telenor och är mycket nöjd med mitt privata abonnemang. Dock har jag ett ganska stort problem när det gäller min mobil.
    Jag köpte en optimus 2x kring den 12e mars 2011. Nöjd som jag var laddade jag mobilen enligt instruktioner (som jag ofta är väldigt noggrann med eftersom batteritiden kan vara beroende av HUR man laddar batteriet de första gångerna) och började sedan pilla. Upplevde Under de första dagarna att batteritiden var under all kritik. Efter en titt på deras officiella specifikationer för mobilen så anges 400 timmars stand-by tid då 3g används (vilket självklart är under väldigt optimala förhållanden). Jag upplevde även att mobilen spontant ibland startade om sig (under samtal eller bara helt plötsligt).

Efter total återställning, ingen programvara installerad eller någonting, mobilen i flygplansläge, fullt batteri fick jag ut 6timmars batteritid tills mobilen piper och säger att den behöver laddas. Tog självklart kontakt med LG och hävdade att min vara var defekt, och LG hävdade att ”batteriet måste nå sin fulla potential efter 10-15 laddningar”. Optimistisk som jag var tänkte jag göra allt korrekt så att inga tvivel om att det är en defekt vara jag fått kan hävdas. 10-15 laddningar senare kontaktade jag LG återigen (ungefär då det blossat upp över olika forum på internet att det inte endast var jag som led av dessa problem), LG har fortfarande inte svarat på det mailet. Ringde till deras Kundtjänst och fick svaret att en ”fix” för dessa problem skulle släppas om 2 veckor (notera att detta var 6 veckor sen), efter två veckor hörde jag av mig igen och fick svaret två dagar (4 veckor sen). Efter att total förnekat i media att det fanns några som helst problem med några Optimus 2x gör LG en 180-graders-vändning och säger att dem är medvetna om att ”några få” enheter är drabbade av detta och att ett ”fix” är påväg. Nu sker alltså samma lovord som innan genom en officiel kanal (eftersom deras kundtjänst får kallas inofficiell i brist på både trovärdighet och hjälpsamhet). Detta efter påtryckningar från de drabbade genom media, Exempelvis är felet känt och upptaget genom Sveriges största mobiltidning (http://www.mobil.se/nyheter/anvandare-missnojda-med-optimus-2x-1.469686.html).

Någon gång i mitten av maj lovades en uppdatering. Sedan lovades den i slutet av maj, och här sitter jag, med en ganska obrukbar telefon (använder den bara till att ringa och sms i stort sett). Och nu har LG återigen gått ut och skjutit upp denna uppdateringen: http://blog.optimus2x.net/2011/05/2...y-in-updates-of-o2x-freeze-and-reboot-issues/. Det ska även tilläggas att jag varit i en Telenor butik där dem hävdade att jag ”var i ett slags mellanläge” och var tvungen att skicka in mobilen på service. Trots att det är ett allmänt känt fel, som nu äntligen är erkänt av både LG och övriga.

Förstå min frustration med denna med batteritiden och de sporadiska omstarterna finns ett par saker som skall tas i beaktande:

- Hävdat felet sedan första dagen, varit i kontakt med LG under DOA-tiden.
    - LG ber mig felsöka under hela DOA-tiden (vilket jag gjort).
    - LG slutar svara på mina mail efter detta, och jag kan inte hävda DOA längre.
    - Lovad uppdateringar 4 gånger under en 8-9 veckorsperiod.
    - Mitt tålamod.
    - Stora medier som Engadget.com och mobil.se rapporterar om problemet.
    - Att LG tillslut erkänner att det finns problem med ”en del” enheter, efter totalnekande.
    - Att batteritid med en mobil som bara ligger, totalåterställd, utan program installerade med skärm av, inte ens uppnår 2% av den sagda stand-by tid för 3g.
    - Varit i kontakt med Telenorbutiken som inte var hjälpsamma.

Det finns inget sätt att kringgå att det är en defekt vara, LG har nu bekräftat detta och att skicka den på service för en återställning och uppladdat batteri kommer aldrig ordna problemet.

Det jag önskar är; att mot samma förhöjda månadsavgift som jag har i dagsläget, få en Samsung Galaxy s 2 (som kostar precis lika mycket som Lg optimus 2x), vilket jag tycker är den minst rimlig kompensation för denna tråkiga historia.

Tack på förhand och jag hoppas att ni besparar mig tråkigheter med att göra denna historia ännu längre.

Övriga länkar ang problemet.

http://blog.optimus2x.net/2011/05/2...y-in-updates-of-o2x-freeze-and-reboot-issues/
    http://www.fairshopping.se/opinions/view/10235
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=43515
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=43436
    https://swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=118
    http://www.markhamafrican.com/lg-optimus-2x-problems-patched.html
    http://www.mobil.se/nyheter/anvandare-missnojda-med-optimus-2x-1.469686.html
    http://www.facebook.com/#!/pages/LG-Optimus-2X-Random-Reboots/212332242129438
    http://www.fairshopping.se/opinions/view/10235

Last edited: 1 jun 2011
    bananapa, M1ntos och Thorbearswe gillar detta.
  9. SamDroid

SamDroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Riktigt välskrivet! Det är sådär man ska hantera kontakt med företag. Sakligt och peka på fakta. Lycka till!

Sent from my LG-P990

10. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Måste fråga detta, till vilka skickade du mailet till? Försäljaren,operatören eller LG?

11. sepipe-l0

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Operatören/återförsäljaren eftersom det är dem som har hand om reklamation. Rekomenderar er andra att göra detsamma.

12. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Oj är det fortfarande så mycket problem med o2x
    Glad jag inte vågade köpa den efter första känslan
    pinsamt av LG
    Värre än deep sleep buggen från se

13. B3astie

B3astie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Telefon 2:
    Nexus 5
    ROM:
    CM 13
    Platta:
    Samsung galaxy tab 10.1
    ROM:
    CM 10.1
    Det där med att ladda längre första gången, låta det bli helt tomt innan man laddar igen för att det skall vara längre osv är gamla skrönor som lever kvar från då uppladdningsbara batterier var av en helt annan sort. Det funkar inte så längre, ladda så mycket du hinner innan du vill pilla, helt enkelt.

En modern laddare stänger dessutom av laddningen baserad på laddströmmen, så man vinner ingenting på att ladda längre när laddaren indikerar fulladdat.

14. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Sant gällande batteriet i sig, dock verkar det här som själva systemet behöver denna laddningsprocedur för att lära sig batteriets kapacitet.
    Det har ju faktiskt visat sig här att vissa med dålig batteri tid fått bättre efter ett par laddcykler eller då dom följt rekommendationen om återställning och därefter lång laddning.

15. Jaxione

Jaxione Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167

MINA ENHETER

Tycker att hetsjakten mot LG spårat ur om jag ska vara ärlig. Förnekar absolut inte att det är problem med telefonen men dom har ju nu åtminstone gått ut och sagt att det är ett problem och att dom jobbar på att fixa det. Alla telefoner har sina problem, även Galaxy S2, kanske inte i klass med omstartsproblemet men problemen finns. Om uppdateringen inte släpps alternativt inte löser problemen så kommer min åsikt om Optimus 2x och LG givetvis att ändras.

Tycker bara att LG för tillfället målas ut som om dom skulle vara så mycket sämre än andra företag. Alla funkar dom i princip likadant.

Mvh J

16. JoeH

JoeH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Vadå målas ut?
    Vad har alla andra operatörer/tillverkare med att LG har gjort en telefon med problem? som dom dessutom vägrar göra nåt åt tills nyligen? och inte ens då försöker hjälpa till?

Dessutom har LG alltid stått för något sådär kvalitet.

17. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Vad får dig att tycka det är en hetsjakt?

Folk har mobiler, som många förmodligen har betalat en stor summa pengar för, som inte funkar som det är tänkt...

18. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    felet är väl att folk verkar förvänta sig att lg ska lösa problemen över en natt.

19. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Vadå! Ska man sluta gnälla för att andra företag också har problem? Nu är det snart 3 månader sedan telefonen lanserades och fortfarande har vi ingen aning om LG kommer att fixa de allvarliga problemen. LG har fortfarande inte gått ut med något officiellt och det är INTE ok!

O2X har pga detta fått ett välförtjänt dåligt rykte. Ska man köpa en telefon idag måste man vara galen om man väljer en O2X.

20. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Eh! När släpptes telefonen och vad vet vi idag?